Zajęcia w Barcelonie, 10 listopada

Poziomki 

Sobotnie zajęcia były pełne śmiechu i zabawy, tym bardziej że tematem dnia były „Zabawki”. Zanim zaczęliśmy na dobre, dzieci oglądały „Misia Uszatka” i każdy dostał medal ze swoim imieniem. Gdy już się przywitaliśmy, turlaliśmy i rzucaliśmy piłką, uczyliśmy się naszych imion próbując je wypowiadać raz jak najgłośniej, a raz jak najciszej. 
Przypomnieliśmy sobie części ciała po polsku, a także energiczną piosenkę „Głowa, ramiona…”. Następnie po wysłuchaniu wiersza pod tytułem „Taka Zosia” rozmawialiśmy o zabawkach z wiersza, a potem o naszych ulubionych. Rozmawialiśmy także o Świętym Mikołaju i ćwiczyliśmy piosenkę, którą Poziomki zaśpiewają na spotkaniu świątecznym 15 grudnia: 
Piosenka o św. Mikołaju https://www.youtube.com/watch?v=PYC8WfDKtUo ( od 1;05 ) 

1. Mikołaj się zbliża, dzieci się radują 
Do przedszkola spieszą i tak wyśpiewują. 
Prawdą jest, prawdą jest 
Że święty Mikołaj dobry jest. 
Prawdą jest, prawdą jest 
Że święty Mikołaj dobry jest. 

2. Przynosi prezenty i mnóstwo paczuszek 
Do nas się uśmiecha ten miły staruszek. 
Prawdą jest , prawdą jest 
Że święty Mikołaj dobry jest. 
Prawdą jest, prawdą jest 
Że święty Mikołaj dobry jest. 

Potem przyszedł czas na prace manualne, każde dziecko dostało kartę pracy. Wydzieraliśmy z nich ilustracje zabawek, nazywaliśmy je, a następnie segregowaliśmy i porządkowaliśmy. Po takim wysiłku ze smakiem zjedliśmy śniadanie i znów nabraliśmy sił ! 

Zanim jednak wróciliśmy do zabawy, nawiązując do Święta Niepodległości 11 listopada, porozmawialiśmy o tym czym jest hymn i wspólnie z Babcią Polską uczyliśmy się tekstu i śpiewaliśmy go z podkładem muzycznym. Następnie kontynuowaliśmy zabawą rytmiczną, wyklaskując rytm, a potem ustawiliśmy się w pociąg i wyruszyliśmy na patio. 
Po powrocie z podwórka dzieci złożyły z części i skleiły obrazek misia, by potem go pokolorować. Na koniec odwiedziła nas pani Judyta i przeprowadziła zabawę „wyścigi konne”. 

Pozdrawiamy serdecznie,
Julia, Joanna i Babcia Polska

Jagódki 

W związku ze zbliżającymi się obchodami 100-lecia Niepodległości Polski, zajęcia w grupie Jagódek poświęcone były tematyce symboli narodowych i znaczeniu zbliżającego się święta. 
Zajęcia rozpoczęły się od przedstawienia kukiełkowego na podstawie wiersza polskiego poety Juliana Tuwima zatytułowanego „Rzepa”. Dzieci otrzymały rekwizyty przedstawiające bohaterów wiersza i musiały ustawiać się w odpowiedniej kolejności tak jak w treści. 
Następnie poruszony był temat Święta Niepodległości, jego znaczenia i tego, co jest z nim związane. Dzieci musiały połączyć kropki, by obrysować Polskiego Orzełka oraz odpowiednio go pokolorować. 
Po przerwie śniadaniowej, grupa w pełnej sile uczyła się Hymnu Polskiego, który później oficjalnie odśpiewali. Dzieci dowiedziały się jak należy zachowywać się podczas śpiewania hymnu i jakie ma on znaczenie dla kraju oraz obywateli. Kolejnym etapem zajęć było omówienie innych symboli polskich. Dzieci miały za zadanie ukończyć malowanie Syrenki Warszawskiej, symbolu polskiej stolicy. Na koniec zajęć dzieci wycinały biało-czerwone czapeczki oraz korony takie jak u Polskiego Orzełka. 

Ksenia i Monika

Malinki 

Rozpoczęliśmy sobotnie zajęcia w grupie Malinek w atmosferze patriotycznej - przypomnieniem na temat legend oraz symboli Polski. Poznaliśmy legendę o Smoku Wawelskim tak bardzo znaną i lubianą przez dzieci, którą potem odtworzyliśmy na papierze w postaci rysunków. 
Dzieci doskonale pamiętały o trzech najważniejszych symbolach naszej ojczyzny: o fladze, godle i hymnie narodowym. Wspólnie je sobie przypomnieliśmy i przeszliśmy do jednego z głównych tematów zajęć - mapy Polski. Dowiedzieliśmy się, gdzie leżą największe miasta i rzeki Polski oraz wskazaliśmy je wszystkie na mapie, mając na uwadze kierunki świata. Podczas tego ćwiczenia rozwijaliśmy umiejętność pracy w grupie. Geograficzna część naszych zajęć wzbudziła zainteresowanie i chęć poznania zakątków naszego kraju. 
Dalszy przebieg zajęć upłynął nam na poznawaniu pojęć: ile, który, gdzie. Dowiedzieliśmy się jaką funkcję pełnią oraz kiedy ich używamy. Temat okazał się doskonałą okazją do ćwiczenia spostrzegawczości dzieci: liczenia postaci oraz przedmiotów, porównywania ich cech oraz wskazywania położenia elementów znajdujących się na ilustracjach książki. 
Na zakończenie przybliżyliśmy elementy tradycji i kultury Polski: święta, które obchodzimy w listopadzie, jaki jest ich przebieg oraz w jaki sposób je świętujemy. Przyjrzeliśmy się bliżej tradycjom związanym z obchodami Święta Zmarłych, Zaduszek oraz ze świętowaniem Dnia Niepodległości. 

Do zobaczenia za dwa tygodnie!
Kasia

Jarzębina 

Zajęcia 10 listopada odbyły się w przeddzień 100-lecia odzyskania niepodległości i stąd też przebiegły nam w świątecznej atmosferze i były prawie w całości poświęcone tematyce historyczno-narodowej. 
Zaczęliśmy więc od Święta Niepodległości 11 Listopada. Zapoznaliśmy się z Polską przed i po rozbiorach (mapa rozbiorowa), wyjaśniliśmy, jak to się stało, że nasz kraj utracił swą niepodległość, co to były zabory i jak ciężko było Polakom żyć w tamtych czasach, kiedy język polski był oficjalnie zabroniony, a Polski nie było na mapie Europy. 
Przypomnieliśmy też ważne postacie, od Tadeusza Kościuszki, który walczył, by niepodległości nie stracić, aż do Józefa Piłsudskiego i Ignacego Paderewskiego, którzy przyczynili się do jej odzyskania w 1918 roku. Przy okazji tych wielkich Polaków, pojawiło się pojęcie patrioty i bohatera narodowego. Próbowaliśmy sobie wyjaśnić, kto to jest patriota/ bohater narodowy i jakie powinien mieć cechy charakteru. Zastanawialiśmy się też, co trzeba zrobić żeby zostać bohaterem narodowym (kiedyś i dziś). Wszyscy byliśmy zgodni, że musi być to człowiek dobry, prawy, odważny, który kocha swój kraj i chce dla niego jak najlepiej. 
Dodatkowo, w ramach projektu wspólnego śpiewania hymnu polskiego przez szkoły polonijne, grupa Jarzębiny zaśpiewała Mazurka Dąbrowskiego wraz z podkładem muzycznym w wykonaniu Chóru Wojska Polskiego. 
Po śniadaniu wróciliśmy do tematyki historycznej, aby poznać początki państwa polskiego, już nie tylko poprzez znaną nam legendę O Lechu, Czechu i Rusie, ale w oparciu o fakty związane z początkiem dynastii Piastów. Przenieśliśmy się więc do czasów pierwszych władców Polski: Mieszka I i Bolesława Chrobrego. Zobaczyliśmy umowną mapę Polski z tamtego okresu, omówiliśmy Chrzest Polski i jego znaczenie. 
Na podstawie zdjęć ze skansenu w Biskupinie obejrzeliśmy, jak wyglądało życie dawniej, w osadach (grodach) Polan i najprawdopodobniej jeszcze za pierwszych Piastów. 
Po przerwie na patio, w części poświęconej językowi polskiemu, zrobiliśmy powtórkę z części mowy- rzeczownik, przymiotnik, czasownik oraz przysłówek. Pogłębiliśmy temat przysłówka poprzez ćwiczenie on-line i karty pracy. Dzieci dostały też plansze- podsumowanie o częściach mowy, które na pewno się przydadzą w dalszej nauce. 
Na koniec, w Kąciku lektury, z cyklu Legendy polskie odczytaliśmy legendę O Piaście Kołodzieju

PRACA DOMOWA: kolorowanka Części mowy. 

Dziękujemy i do zobaczenia za dwa tygodnie, 
Gosia i Justyna

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Rozkład zajęć 2024/2025

Kontakt

Co jest potrzebne aby zapisać dziecko do szkoły w Katalonii?