Zajęcia w Gironie, 22 września
Biedronki
W sobotę 22 września rozpoczęliśmy trzeci rok szkolny w Szkole Polskiej w Gironie. Pojawili się nowi uczniowie i nowa pani nauczycielka w grupie starszej - pani Dominika.
Dzieci, które już uczęszczały do naszej szkoły w latach poprzednich bardzo chętnie zaopiekowały się nowymi kolegami i koleżanką. Pierwsze minuty w szkole spędziliśmy wspólnie z uczniami z grupy " Motylki".
Po przywitaniu się i przedstawieniu, bawiliśmy się przy melodiach znanych piosenek. Po wspólnych pląsach ciekawość dzieci wzbudził czerwony kuferek z obrazkowymi zgadywankami. Z uwagi na to, że były wśród nas nowe dzieci sprawdzaliśmy w trakcie zabawy zasób słownictwa polskiego i wymowę.
Następnie przyszedł czas na wspomnienia z wakacji. Najbardziej interesowało nas, kto podczas tegorocznych wakacji był w Polsce. Na obrazkowej mapie Polski dzieci z obydwu grup wskazywały miejsca zwiedzane w Polsce i skąd przywieźli mnóstwo wspomnień. Victor opowiedział o swoim pobycie w Krakowie i Wieliczce. Dzieci oglądając zdjęcia prezentowane przez Victora i pamiątki - figurkę smoka wawelskiego i zaprzęg - konia z wozem wypełnionym solą, dopowiadały własne wspomnienia.
Po przerwie śniadaniowej udaliśmy się jak w poprzednich latach na podwórko szkolne, aby pobawić się w dowolne zabawy na świeżym powietrzu. Po powrocie do sali lekcyjnej zasiedliśmy do wykonania pracy plastycznej związanej z latem. Wszystkie prace Biedronek zasługiwały na umieszczenie ich na wystawie klasowej.
Kolejnym punktem pierwszego spotkania było wykonanie przez dzieci z obydwu grup - kwiatów polskich z bibuły - mleczy. To był jeszcze jeden element przypominający nam kolorowe, pachnące polskie łąki .
Na zakończenie zajęć Biedronki bawiły się wybranymi przez siebie zabawkami w sali. Był to czas na swobodne rozmowy dzieci i współdziałanie w grupie. Zabawa i wspólne działanie są elementami, które najlepiej integrują dzieci ze sobą.
Pozdrawiam serdecznie i zapraszam na kolejne zajęcia,
Maria
Motylki
W ramach pierwszych zajęć z języka polskiego i historii, a także z racji pierwszego spotkania z uczniami grupy starszaków- MOTYLKÓW przeprowadziłam kilka zabaw zapoznawczych i integrujących grupę, choć w mniejszości, z nowymi uczniami i nową nauczycielką. Na początku poznaliśmy swoje imiona i opowiadaliśmy krótko o sobie prostymi zdaniami.
Podróżnik Viktor opowiedział w szkole o swoich wakacjach w Polsce, o wycieczce do Krakowa, zwiedzaniu Wawelu, Wieliczki i spotkaniu oko w oko ze smokiem wawelski.
Aby wykorzystać zainteresowanie dzieci legendami przypominaliśmy sobie w grupie Motylków jedną z polskich legend “O Lechu, Czechu i Rusie”. Ta ważna w historii Polski legenda zaprowadziła nas do polskiego orła białego i do pierwszej stolicy Polski- Gniezna. Mogliśmy zobaczyć na zdjęciu jak wyglądał pierwszy orzeł polski i jak bardzo się różnił od dzisiejszego.
W ramach pracy domowej dzieci mają wykonać rysunek domku na drzewie, z polskimi elementami takie symboliczne Gniezno- gniazdo.
Uwagi końcowe: Z okazji zbliżającej się rocznicy, na kolejnych zajęciach pokażę uczniom jak zmieniał się kształt Polski na przełomie wieków tylko w oparciu o mapy i najważniejsze fakty historyczne (postacie historyczne, miejsca a nie tylko daty), tak aby w prosty sposób zrozumiały znaczenie 100 -lecia odzyskania przez Polskę Niepodległości i tak ważnej dla nas daty jaką jest 11 listopada.
Na zajęciach po 11 Listopada 2018 powrócimy do książki i będziemy głębiej poznawać naszą historię.
Komentarze
Prześlij komentarz