Zajęcia w Barcelonie, 28 kwietnia
Spotkanie przebiegło w dwóch etapach. Na wstępie zaśpiewaliśmy wspólnie powitalną piosenkę i opowiedzieliśmy o pięknej porze roku jaką jest wiosna. Dzieci wymieniły znane im oznaki wiosny takie jak - śpiew ptaków, zielona trawa, kwitnące kwiaty, motyle, więcej słońca. Następnie wspólnie wykonały obraz przedstawiający wiosenną łąkę. Dzieci otrzymały karty pracy z sylwetami tulipanów, motyli, bociana, żabek, biedronki i bajkowej pszczółki o imieniu Maja. Pokolorowały wszystkie elementy i naklejały na szkolną tablicę. Powstała piękna, kolorowa wiosenna łąka.
Po przerwie śniadaniowej i zabawach na patio na dzieci czekała niespodzianka. Pani Ula , praktykantka, przygotowała niezwykłą lekcję muzyki. Na początku wprowadziła dzieci w świat instrumentów muzycznych. Przedstawiła flet poprzeczny i opowiedziała w jaki sposób na nim się gra. Pani Ula jest flecistką, grała więc na instrumencie, a Poziomki tańczyły w rytm melodii. Dzieci podążały za grającym fletem , aż znalazły się na wiosennej łące, gdzie zamieniały się w żabki, motyle i ptaki naśladując ich ruchy.
Na koniec spotkania wszyscy zaśpiewaliśmy piosenkę pt. Wlazł kotek na płotek, oczywiście przy akompaniamencie fletu.
Ponadto tego dnia odwiedził grupę Poziomek Pan Konsul Włodzimierz Nabrdalik, który złożył nieoficjalną wizytę w naszej szkole.
Pozdrawiamy i zapraszamy na kolejne zajęcia,
Maria, Ula i Babcia Sabina
Jagódki
Kolejne kwietniowe zajęcia w grupie Jagódek spędziliśmy bardzo przyjemnie. Lekcja jak zwykle rozpoczęła się od wspólnych zabaw. Następnie skupiliśmy się na tematyce segregacji śmieci. Dzieci starały się dopasowywać różne przedmioty do odpowiednich kolorowych pojemników. A to wszystko działo się za sprawą wyobraźni, która za pomocą kredek była przelewana na papier.
Pierwszą część zajęć zakończyliśmy smacznym śniadaniem, w którym oprócz bułek można była znaleźć również słodycze.
W drugiej części zajęć odwiedziła nas Pani Ula, która jest jedną z naszych szkolnych praktykantek, a także flecistką z zainteresowania. Przeprowadzona przez nią lekcja muzyki była bardzo ciekawa. Dzieci poprzez muzykę i taniec uczyły się rozpoznawać różne instrumenty, a także doskonaliły umiejętność wyczuwania rytmu. Dzieci bawiły się znakomicie.
Pod koniec zajęć muzycznych, zaszczycił nas swoją obecnością Pan Konsul Włodzimierz Nabrdalik, który z zainteresowaniem obserwował zabawiające się dzieci.
Po tej wizytacji dzieci udały się na upragnione od samego początku zajęć boisko. Były bardzo zaabsorbowane wszystkim co się tam znajdowało. Pani praktykantka Diana przyniosła ze sobą deskorolkę i uczyła chętnych podstaw jazdy na deskorolce.
Przed końcem zajęć wróciliśmy do klasy i w oczekiwaniu na rodziców, dzieci układały różne figury ( wiatrak, domek, słońce) z różnokolorowych patyczków.
Dziękujemy za wspaniale spędzony czas i zapraszamy na następne zajęcia.
Pozdrawiamy,
Basia i Diana
Malinki
Ostatnie kwietniowe zajęcia w grupie Malinek poświęciliśmy książkom i czytaniu. W luźnej rozmowie, wyjaśniliśmy, co to jest książka, co jest w niej zapisane, do czego może nam służyć. Dzieci zgodnie twierdziły, że przede wszystkim do tego, aby się uczyć, dowiadywać nowych rzeczy, aby poznawać przeróżne historie, ale czytamy też dla przyjemności, jako hobby.
Oglądaliśmy różne przyniesione na lekcję książki i opisywaliśmy ich wygląd: małe i duże, grube
i cienkie, z ilustracjami lub bez, w miękkiej lub twardej okładce. Przy
okazji, omówiliśmy budowę książki. Wraz z użyciem planszy
informacyjnej, dzieci poznały, co to okładka, karta tytułowa, trzon,
spis treści. I oczywiście, jakie elementy widnieją na okładce, a więc
autor, tytuł i wydawnictwo.
A jeśli już mowa o autorze, to przyjrzeliśmy się dokładniej poszczególnym etapom powstawania książki. Do tego celu użyliśmy historyjki obrazkowej „Jak powstaje książka?”. Dzieci wspólnie z nauczycielkami ułożyły historyjkę w odpowiedniej kolejności i tak też przeszliśmy od pomysłu i napisania książki, poprzez wydawnictwo i drukarnię, aż do księgarni, gdzie książki możemy kupić. Oczywiście, była to też okazja do poznania lub przypomnienia nowych słów, które opisywały naszą historyjkę.
Padły też pytania o ulubione lub ostatnio czytane książeczki. Dziewczynki wolą historyjki o księżniczkach, a chłopcy komiksy o super bohaterach i innych sympatycznych postaciach.
Po śniadaniu kontynuowaliśmy temat dnia, ale już w naszej szkolnej bibliotece. Wizyta ta posłużyła nam, aby zaprezentować nasz spory już księgozbiór, wyjaśnić, jakie mamy pozycje dla dzieci, w jakim systemie wypożyczamy książki. Wszystko to objaśniła nam p. Patrycja, która osobiście pomagała urządzać naszą bibliotekę, a więc wie dobrze, gdzie i jakie pozycje możemy znaleźć. A jeśli już mamy taką piękną bibliotekę, to nie mogło zabraknąć omówienia Kodeksu małego czytelnika. Mówiliśmy o tym, jak należy dbać o książki i jak im nie szkodzić, po czym wspólne umieściliśmy „Kodeks Małego Czytelnika” w widocznym miejscu na półkach naszej biblioteki. Dzieci złożyły też uroczyste ślubowanie małego czytelnika, tak więc możemy powiedzieć, że oficjalnie są już użytkownikami Biblioteki Szkoły Polskiej w Barcelonie.
Kodeks Małego Czytelnika
Nie wyrywaj kartek.
Nie pisz w książce.
Nie zaginaj rogów.
Używaj zakładki.
Nie wycinaj ilustracji.
Nie jedz w czasie czytania.
Szanuj książki.
Po przerwie na patio, w cyklu Wielcy Polacy, zaprezentowane zostały 3 sylwetki twórców literatury dziecięcej: Jana Brzechwy, Juliana Tuwima i Kornela Makuszyńskiego. Wiele Malinek zna wybrane wierszyki Brzechwy lub Tuwima, ale dopiero teraz miały okazję poznać ich autorów. Poznały też Malinki sympatycznego Koziołka Matołka autorstwa Makuszyńskiego.
W ramach zajęć z języka polskiego powtórzyliśmy cały alfabet i dwuznaki z pomocą sympatycznej piosenki i kart pracy.
Ostatnie pół godziny zajęć poświęciliśmy na naukę tradycyjnego tańca polskiego Zasiali górale pod przewodnictwem Pani Maryli Stasiak. Zainaugurowaliśmy tym samym cykliczne zajęcia ze śpiewu i tańca w ramach naszych sobotnich spotkań. Chcielibyśmy przygotować się w ten sposób do obchodów 100 lecia odzyskania niepodległości w listopadzie, już w nowym roku szkolnym.
PRACA DOMOWA: kolorowanka Bibliotekarka.
Jarzębina
Sobotnie zajęcia rozpoczęliśmy wracając do tematu sztuki. Przeczytaliśmy wiersz Natalii Usenko pt. "Sztuka" i podsumowaliśmy sobie czym ona jest, co wyraża i czy zawsze jest zrozumiała. Rozmawialiśmy o tym jak Fryderyk Chopin wyrażał tęsknotę za ojczyzną lub Henryk Sienkiewicz dodawał otuchy poprzez sztukę.
Następnie przeszliśmy do tematu utraty dźwięczności. Uczniowie zauważyli, że w niektórych wyrazach są litery, które wymawiamy inaczej niż piszemy. Zrobiliśmy też kilka ćwiczeń i przy okazji dowiedzieliśmy się czym są rodziny wyrazów.
Następnie przeszliśmy do bardzo poważnego tematu jakim są uczucia. Obejrzeliśmy kilka zdjęć wyrażających różne emocje i je nazwaliśmy obserwując mowę ciała i wyraz twarzy. Przeczytaliśmy krótki wiersz, w którym pojawiło się wiele zwrotów z wyrazem strach: strach ma wielkie oczy, strach ścisnął kogoś za gardło itp. Następnie zagraliśmy w kalambury próbując pokazać te powiedzenia za pomocą gestów.
Rozmawialiśmy też o rzekach. Wyjaśniliśmy sobie co to jest koryto, dopływ czy źródło rzeki. Odnaleźliśmy na mapie największe polskie rzeki.
Ostatnim elementem zajęć była kartka z kalendarza. Tym razem dotyczyła ona majowych świat : 1 maja - Święto Pracy, 2 maja - Święto Flagi i dzień Polonii, 3 maja - rocznica uchwalenia Konstytucji 3 Maja.
Pozdrawiamy,
Ania i Agnieszka
Komentarze
Prześlij komentarz