Zajęcia w Barcelonie, 12 maja

Poziomki

W czasie ostatnich zajęć dzieci z grupy Poziomek wcieliły się w różne role związane z ruchem drogowym. Po obejrzeniu krótkiej bajki pt. “Światła Drogowe” dzieci doskonale wiedziały kiedy i dlaczego samochody muszą stanąć, kiedy i w którym miejscu piesi mogą przechodzić przez ulicę oraz jakie zagrożenia czyhają na uczestników ruchu drogowego jeżeli łamią ustalone zasady. W kolejnej zabawie dzieci zamieniały się w samochody na sygnale ale wcześniej opowiedziały dlaczego ich zdaniem właśnie te samochody są takie ważne (uprzywilejowane). Ruchowym harcom nie było końca gdyż już kolejna zabawa polegała na nauce rymowanki “Stój! Idź!” przy zielonym świetle dzieci biegały po sali, a przy świetle czerwonym musiały stanąć nieruchomo. 
Dzieci z grupy Poziomek odwiedziły również szkolne patio a po powrocie do sali zasiadły do stolików aby pokolorować i ozdabiać kartonowe samochody. 

Pozdrawiamy serdecznie, 
Ula i Monika 

Biedronki 

Ostatnie zajęcia poświęcone były Polsce. Po wspólnym przywitaniu się i zapoznaniu ( miałam przyjemność prowadzić zajęcia w zastępstwie pani Basi ) uczyliśmy się nowej piosenki pt. Błyskawica, grzmot

https://www.youtube.com/watch?v=qJFgoX16TpY 
Następnie przeszliśmy do głównego tematu dnia oglądając obrazkową mapę Polski i opowiadając o miejscach, które znamy z wyjazdów do rodziny i przyjaciół. Okazało się, że duża liczba dzieci dość często odwiedza w Polsce swoich Dziadków, kuzynów i znajomych. Dzieci opowiadały o ciekawych miejscach , które zwiedzały, zabytkach, placach zabaw. Nazbierało się tych wspomnień niemało. 
Po przerwie śniadaniowej i zabawach na patio kontynuowaliśmy temat poprzez oglądanie fotografii i poznawanie nowych miejsc w Polsce. Naklejaliśmy na narysowany na tablicy kontur Polski zdjęcia miast, które omawialiśmy. Powstała interesująca mapa. 
Kolejnym punktem zajęć była praca w grupach polegająca na ułożeniu puzzli - godła Polski. Wszystkie dzieci wiedziały, że barwami narodowymi Polski są kolory - biały i czerwony, a godłem jest orzeł biały w koronie na czerwonym tle. Układanie puzzli okazało się niełatwym zadaniem, ale Jagódki poradziły sobie doskonale. Zwycięska grupa otrzymała nagrodę w postaci fotografii ich dzieła. Wiadomości o Polsce dopełniły odwiedziny Jagódek na lekcji tańca , naszego szkolnego zespołu artystycznego Promyczki. Dzieci mogły zobaczyć góralskie stroje ludowe i poobserwować starsze koleżanki i kolegów w czasie nauki tańca Zasiali górale. Zajęcia artystyczne prowadziła pani Maryla Stasiak- Łączkowska. 
Na zakończenie spotkania Jagódki zaśpiewały swoim rodzicom nowo poznaną piosenkę pt. Błyskawica, grzmot. 

Pozdrawiamy serdecznie, 
Maria i Diana - praktykantka 

Malinki 

Tematem głównym naszych zajęć 12 maja były tzw. Majowe święta, a więc: 1 maja Święto Pracy, 2 maja Święto Flagi Polskiej oraz Polaków i Polonii za granicą, 3 maja (Konstytucja 3 Maja 1971) i 8 Maja - zakończenie II Wojny Światowej. W związku z tym, celem naszym było w prosty sposób wprowadzić trochę elementów naszej historii i wyjaśnić Malinkom, co oznaczają i skąd się biorą te właśnie święta. Nie zawsze jest to łatwe zadanie, zważywszy na zawiłości historii i na znajomość języka całej grupy, ale udało nam się opowiedzieć o tym, jak ponad 100 lat temu robotnicy w USA i Europie walczyli o dzień wolny od pracy, jak było im ciężko i jak w końcu udało im się uzyskać swoje prawa i stąd świętujemy 1 Maja. 

Przy okazji, wróciliśmy do tematyki nazw zawodów i do tego, jak ważna jest praca każdego z nas, o czym nas zapewniał Julian Tuwim w wierszu Wszyscy dla wszystkich. 
W temacie Konstytucji 3 Maja 1791 roku przypomnieliśmy trochę naszej trudnej historii w kontekście rozbiorów, jak nasz kraj znikał z mapy Europy, jak ustanowiono Konstytucję, aby Polskę wzmocnić. No i oczywiście, staraliśmy się wyjaśnić czym jest konstytucja, choćby było to w skali praw naszej klasy. Przy dźwiękach Mazurka 3 Maja, oglądaliśmy portrety twórców Konstytucji 3 Maja i obrazy Jana Matejki, oraz jak wyglądał oryginalny tekst tej ustawy ustaw. Niestety, radość Polaków nie trwała długo i nie udało nam się utrzymać majowej konstytucji dłużej niż rok. I tu pojawił nam się nasz bohater, obrońca niepodległej Polski i przywódca powstania z 1794r., nasz kolejny Wielki Polak: Tadeusz Kościuszko. A jeśli święta narodowe, to nie mogło oczywiście zabraknąć przypomnienia naszych symboli narodowych, a więc flagi, godła i hymnu. Dzieci dobrze już znają nasze barwy, a teraz będą pamiętać, że 2 Maja to właśnie święto naszej flagi, ale też i nasze: Polaków za granicą. Flagę tę zawiesili też nasi żołnierze 8 Maja w Berlinie, na znak zakończenia II wojny światowej. Odsłuchaliśmy po raz kolejny Mazurka Dąbrowskiego. Warto byłoby go częściej przypominać- choćby w domu- bo już niedługo będziemy obchodzić 100-lecie odzyskania niepodległości. 
Po późnym śniadaniu wykonaliśmy prace plastyczne, wyklejankę Godło Polski. Powstały piękne prace, które Malinki mogły zabrać do domu. 
Po zabawach na patio, grupa została podzielona na 2 części: jedna udała się na tańce z p. Marylą, a druga, liczniejsza, złączyła się z Jarzębiną, aby uczyć się 2 pieśni: Płynie Wisła płynie i Jak długo na Wawelu. Teksty do znalezienia w internecie. Podajemy linki do wersji karaoke i prosimy o dodatkowe ćwiczenie w domu: 
https://www.youtube.com/watch?v=OVB5DEpYAr8 https://www.youtube.com/watch?v=uYks5MEFuFc 

PRACA DOMOWA: uczymy się wiersza Barwy ojczyste oraz kolorowanka Tadeusz Kościuszko- będzie do rozdania na następnych zajęciach .

Czesław Janczarski- Barwy ojczyste 

Powiewa flaga , gdy wiatr się zerwie 
a na tej fladze jest biel i czerwień . 
Czerwień to miłość , biel serce czyste 
piękne są nasze barwy ojczyste. 

Pozdrawiamy, 
Gosia i Patrycja 

Jarzębina 

Tym razem na zajęciach w grupie Jarzębina szukaliśmy różnic między "ń" i "ni", "ś" i "si", "ć" i "ci", "dź" i "dzi". Przypomnieliśmy, że należy zawsze pamiętać o kreseczce nad literką bo czasem jej brak może spowodować, że zdanie zmieni znaczenie. Aby utrwalić ten temat wykonaliśmy kilka ćwiczeń. 
Następnie kontynuowaliśmy temat sztuki. Tym razem rozmawialiśmy o malarstwie. Ten temat rozpoczęliśmy eksperymentem, którego efekty podziwialiśmy pod koniec zajęć. Na stole ustawiliśmy siedem przezroczystych kubków z wodą. Do kubka pierwszego i siódmego dodaliśmy farbę czerwoną. Do kubka trzeciego dodaliśmy farbę niebieską i do piątego żółtą. W kubkach nr 2, 4 i 6 pozostawiliśmy niezabarwioną wodę. Każdy z kubeczków połączyliśmy ręcznikiem papierowym. Pod koniec zajęć zaobserwowaliśmy, że ręczniki nasączając się wodą zabarwiły czystą wodę w kubeczkach, z którymi sąsiadowały. I tak powstały nam kolory: zielony, fioletowy i pomarańczowy. Przeczytaliśmy wiersz pt. "Wśród obrazów" oraz porozmawialiśmy o tym czy malarstwo zawsze jest zrozumiale, czy podoba nam się to samo. Poznaliśmy też kilku polskich malarzy oraz zobaczyliśmy ich obrazy (Jan Matejko, Anna Bilińska-Bohdanowiczowa, Olga Boznańska, Stanisław Wyspiański, Tadeusz Makowski, Leon Wyczółkowski). 
Na ostatnich zajęciach rozpoczęliśmy też przygotowania do obchodów 100 rocznicy odzyskania niepodległości. Wspólnie przeczytaliśmy dwa wiersze, których będziemy się uczyć a pod koniec zajęć nauczyliśmy się też dwóch pieśni, które zaśpiewamy podczas uroczystych obchodów. 
Bardzo proszę aby pośpiewać z dziećmi w domu poznane piosenki. 

Pozdrawiam,
Ania

Piosenki 

1. Jak długo na Wawelu 

Jak długo w sercach naszych 
Choć kropla polskiej krwi, 
Jak długo w sercach naszych 
Ojczysta miłość tkwi, 

Stać będzie kraj nasz cały, 
Stać będzie Piastów gród, 
Zwycięży Orzeł Biały, 
Zwycięży polski lud. 

Jak długo na Wawelu 
Brzmi Zygmuntowski dzwon, 
Jak długo z gór karpackich 
Rozbrzmiewa polski ton, 

2. Płynie Wisła, płynie 

Płynie Wisła, płynie 
Po polskiej krainie, (bis) 
Zobaczyła Kraków, pewnie go nie minie. (bis) 

Zobaczyła Kraków, 
Wnet go pokochała, (bis) 
A w dowód miłości wstęgą opasała. (bis) 

Wiersze 
1.Marcin Wolski, „Niepodległość”

Spośród słów używanych nieczęsto, 
tłumnie dzisiaj na place wybiegło 
słowo piękne, jak honor i męstwo, 
słowo, które brzmi – niepodległość. 

Niepodległość to brąz na cokołach, 
lecz na co dzień – mówiąc po prostu 
polski dom, polski las, polska szkoła, 
polska władza i polski Kościół. 

Ono znaczy – bez strachu spać. 
Ono znaczy – spokojnie się budzić, 
kochać, śmiać się i pewnie trwać 
– w wolnym kraju wśród wolnych ludzi. 

2.Antoni Słonimski, „Polska” 

I cóż powiedzą tomy słowników 
Lekcje historii i geografii 
Gdy tylko o niej mówić potrafi 
Krzak bzu kwitnący i śpiew słowików. 

Choć jej granice znajdziesz na mapach 
Ale o treści, co je wypełnia, 
Powie ci tylko księżyca pełnia 
I mgła nad łąką i liści zapach. 

Pytasz się, synu, gdzie jest i jaka? 
W niewymierzonej krainie leży, 
Jest w każdym wiernym sercu Polaka 
Co o nią walczył, cierpiał i wierzył.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Rozkład zajęć 2024/2025

Kontakt

Co jest potrzebne aby zapisać dziecko do szkoły w Katalonii?