Zajęcia w Barcelonie, 12 maja

Dzieci z grupy Poziomek odwiedziły również szkolne patio a po powrocie do sali zasiadły do stolików aby pokolorować i ozdabiać kartonowe samochody.
Pozdrawiamy serdecznie,
Ula i Monika

Ostatnie zajęcia poświęcone były Polsce. Po wspólnym przywitaniu się i zapoznaniu ( miałam przyjemność prowadzić zajęcia w zastępstwie pani Basi ) uczyliśmy się nowej piosenki pt. Błyskawica, grzmot
https://www.youtube.com/watch?v=qJFgoX16TpY
Następnie przeszliśmy do głównego tematu dnia oglądając obrazkową mapę Polski i opowiadając o miejscach, które znamy z wyjazdów do rodziny i przyjaciół. Okazało się, że duża liczba dzieci dość często odwiedza w Polsce swoich Dziadków, kuzynów i znajomych. Dzieci opowiadały o ciekawych miejscach , które zwiedzały, zabytkach, placach zabaw. Nazbierało się tych wspomnień niemało.

Kolejnym punktem zajęć była praca w grupach polegająca na ułożeniu puzzli - godła Polski. Wszystkie dzieci wiedziały, że barwami narodowymi Polski są kolory - biały i czerwony, a godłem jest orzeł biały w koronie na czerwonym tle. Układanie puzzli okazało się niełatwym zadaniem, ale Jagódki poradziły sobie doskonale. Zwycięska grupa otrzymała nagrodę w postaci fotografii ich dzieła.
Wiadomości o Polsce dopełniły odwiedziny Jagódek na lekcji tańca , naszego szkolnego zespołu artystycznego Promyczki. Dzieci mogły zobaczyć góralskie stroje ludowe i poobserwować starsze koleżanki i kolegów w czasie nauki tańca Zasiali górale. Zajęcia artystyczne prowadziła pani Maryla Stasiak- Łączkowska.
Na zakończenie spotkania Jagódki zaśpiewały swoim rodzicom nowo poznaną piosenkę pt. Błyskawica, grzmot.
Pozdrawiamy serdecznie,
Maria i Diana - praktykantka
Malinki

Przy okazji, wróciliśmy do tematyki nazw zawodów i do tego, jak ważna jest praca każdego z nas, o czym nas zapewniał Julian Tuwim w wierszu Wszyscy dla wszystkich.

Po późnym śniadaniu wykonaliśmy prace plastyczne, wyklejankę Godło Polski. Powstały piękne prace, które Malinki mogły zabrać do domu.
Po zabawach na patio, grupa została podzielona na 2 części: jedna udała się na tańce z p. Marylą, a druga, liczniejsza, złączyła się z Jarzębiną, aby uczyć się 2 pieśni: Płynie Wisła płynie i Jak długo na Wawelu. Teksty do znalezienia w internecie. Podajemy linki do wersji karaoke i prosimy o dodatkowe ćwiczenie w domu:
https://www.youtube.com/watch?v=OVB5DEpYAr8
https://www.youtube.com/watch?v=uYks5MEFuFc
PRACA DOMOWA: uczymy się wiersza Barwy ojczyste oraz kolorowanka Tadeusz Kościuszko- będzie do rozdania na następnych zajęciach .
Czesław Janczarski- Barwy ojczyste
Powiewa flaga , gdy wiatr się zerwie
a na tej fladze jest biel i czerwień .
Czerwień to miłość , biel serce czyste
piękne są nasze barwy ojczyste.
Pozdrawiamy,
Gosia i Patrycja
Jarzębina

Następnie kontynuowaliśmy temat sztuki. Tym razem rozmawialiśmy o malarstwie.
Ten temat rozpoczęliśmy eksperymentem, którego efekty podziwialiśmy pod koniec zajęć. Na stole ustawiliśmy siedem przezroczystych kubków z wodą. Do kubka pierwszego i siódmego dodaliśmy farbę czerwoną. Do kubka trzeciego dodaliśmy farbę niebieską i do piątego żółtą. W kubkach nr 2, 4 i 6 pozostawiliśmy niezabarwioną wodę. Każdy z kubeczków połączyliśmy ręcznikiem papierowym. Pod koniec zajęć zaobserwowaliśmy, że ręczniki nasączając się wodą zabarwiły czystą wodę w kubeczkach, z którymi sąsiadowały. I tak powstały nam kolory: zielony, fioletowy i pomarańczowy.
Przeczytaliśmy wiersz pt. "Wśród obrazów" oraz porozmawialiśmy o tym czy malarstwo zawsze jest zrozumiale, czy podoba nam się to samo. Poznaliśmy też kilku polskich malarzy oraz zobaczyliśmy ich obrazy (Jan Matejko, Anna Bilińska-Bohdanowiczowa, Olga Boznańska, Stanisław Wyspiański, Tadeusz Makowski, Leon Wyczółkowski).
Na ostatnich zajęciach rozpoczęliśmy też przygotowania do obchodów 100 rocznicy odzyskania niepodległości. Wspólnie przeczytaliśmy dwa wiersze, których będziemy się uczyć a pod koniec zajęć nauczyliśmy się też dwóch pieśni, które zaśpiewamy podczas uroczystych obchodów.
Bardzo proszę aby pośpiewać z dziećmi w domu poznane piosenki.
Pozdrawiam,
Ania
Piosenki
1. Jak długo na Wawelu
Jak długo w sercach naszych
Choć kropla polskiej krwi,
Jak długo w sercach naszych
Ojczysta miłość tkwi,
Stać będzie kraj nasz cały,
Stać będzie Piastów gród,
Zwycięży Orzeł Biały,
Zwycięży polski lud.
Jak długo na Wawelu
Brzmi Zygmuntowski dzwon,
Jak długo z gór karpackich
Rozbrzmiewa polski ton,
2. Płynie Wisła, płynie
Płynie Wisła, płynie
Po polskiej krainie, (bis)
Zobaczyła Kraków, pewnie go nie minie. (bis)
Zobaczyła Kraków,
Wnet go pokochała, (bis)
A w dowód miłości wstęgą opasała. (bis)
Wiersze
1.Marcin Wolski, „Niepodległość”
Spośród słów używanych nieczęsto,
tłumnie dzisiaj na place wybiegło
słowo piękne, jak honor i męstwo,
słowo, które brzmi – niepodległość.
Niepodległość to brąz na cokołach,
lecz na co dzień – mówiąc po prostu
polski dom, polski las, polska szkoła,
polska władza i polski Kościół.
Ono znaczy – bez strachu spać.
Ono znaczy – spokojnie się budzić,
kochać, śmiać się i pewnie trwać
– w wolnym kraju wśród wolnych ludzi.
2.Antoni Słonimski, „Polska”
I cóż powiedzą tomy słowników
Lekcje historii i geografii
Gdy tylko o niej mówić potrafi
Krzak bzu kwitnący i śpiew słowików.
Choć jej granice znajdziesz na mapach
Ale o treści, co je wypełnia,
Powie ci tylko księżyca pełnia
I mgła nad łąką i liści zapach.
Pytasz się, synu, gdzie jest i jaka?
W niewymierzonej krainie leży,
Jest w każdym wiernym sercu Polaka
Co o nią walczył, cierpiał i wierzył.
Komentarze
Prześlij komentarz