Zajęcia w Barcelonie, 5 listopada
Poziomki
W OKNA ZAGLĄDA I NADSŁUCHUJE
GWIAZDKĄ W OKNA ŚWIECI
GDZIE SĄ GRZECZNE DZIECI.
Do zobaczenia na kolejnych zajęciach,
Kinga i Milena
Jagódki
Malinki
Pozdrawiamy,
Gabrysia i Gosia
Jarzębina
Po ciepłym i serdecznym przedstawieniu się, zadowolone dzieci wsiadły do naszego pociągu i następnie udaliśmy się w podróż. Pozdrawialiśmy stacje, które mijaliśmy i potem zatrzymaliśmy się na stacji "Jak w bajce". Tutaj odwiedził nas teatrzyk kukiełkowy, który opowiedział nam bajkę "Czerwony Kapturek". Potem mogliśmy pobawić się w teatr z kukiełkami . Bardzo się spodobało przedstawienie do którego zrobiliśmy rysunek.
Po śniadaniu przypomnieliśmy sobie jak mamy na imię my i nasi koledzy oraz przygotowaliśmy nasze wisiorki makaronowe. Następnie udaliśmy się do sali zabawkowej.
Gdy wróciliśmy do sali zaczęliśmy część plastyczną.
Na końcu zajęć otrzymaliśmy książki do czytania, które za dwa tygodnie wymienimy na inne.
Na każde zajęcia prosimy o przynoszeniu fartuszka i pamiętajmy o piosence bożonarodzeniowej dla Mikołaja :
ŚWIĘTY MIKOŁAJ NOCĄ WĘDRUJE W OKNA ZAGLĄDA I NADSŁUCHUJE
GWIAZDKĄ W OKNA ŚWIECI
GDZIE SĄ GRZECZNE DZIECI.
Do zobaczenia na kolejnych zajęciach,
Kinga i Milena
Jagódki
Sobotnie zajęcia Jagódki rozpoczęły tradycyjnie od przywitania się. Każdy wybrał ulubioną zabawkę, opowiedział co to za rzecz, jakiego jest koloru i czym się charakteryzuje. W większości przypadków były to zwierzęta: słoń, tygrys, lew, hipopotam, nosorożec, żyrafa, pantera, tygrys. Pojawił się również kolorowy kosz owoców, klocki i samochody.
Po wspólnym przywitaniu Babcia Sabina opowiedziała nam śliczną bajkę. Była to bajka o „Czerwonym Kapturku”. Wszyscy z zaciekawieniem słuchali losu dziewczynki, która wybrała się w odwiedziny do chorej babci. Choć przeżyliśmy chwilę grozy, gdy dowiedzieliśmy się że babcia i Czerwony Kapturek zostały połknięte przez wilka, to z ulgą dotrwaliśmy do szczęśliwego zakończenia. Pojawił się bowiem leśniczy, który przybył im na ratunek.
Bajka ta natchnęła nas do wykonania przepięknej pracy plastycznej. Zadaniem dzieci było narysowanie lasu i pokolorowanie całej kartki. Powstały przepiękne krajobrazy. Następnie dzieci otrzymały różne naklejki z kolorowymi stworkami lub zwierzętami. Każdy samodzielnie naklejał na swojej pracy wybrane postacie. Powstały przepiękne prace.
Aby nieco się rozruszać udaliśmy się na zajęcia, które odbyły się w kolorowej sali. Dzieci bawiły się piłkami, grały w różne zabawy, bawiły się w ganianego, przechodziły przez tor przeszkód, który wcześniej samodzielnie zbudowały.
Po powrocie do sali przystąpiliśmy do drugiej części zajęć plastycznych. Tym razem zadanie polegało na wykonaniu kolorowego lampionu. Dzieci dostały kolorowe wycinanki, które następnie przyklejały na swoich słoiczkach. Po stworzeniu kolorowej mozaiki dekorowały słoiczki kawałkiem koronki lub kto wolał sznurkiem jutowym. Na koniec każdy dostał małą świeczkę. Wszystkie prace były kolorowe. Każde dziecko z dumą prezentowało swoje dzieło.
Dziękujemy za wspaniałą sobotę i zapraszamy ponownie na następne zajęcia,
Malinki
Po przywitaniu dzieci i sprawdzeniu listy obecności, wprowadziliśmy dwa listopadowe święta: Dzień Wszystkich Świętych oraz Święto Niepodległości, które obchodzimy 11 listopada.
Pokrótce wyjaśniliśmy sobie znaczenie dnia Wszystkich Świętych w tradycji polskiej i opowiedzieliśmy, jak spędzamy ten dzień- wizyta na cmentarzu, palenie zniczy, chryzantemy- oraz porównaliśmy sobie to święto z katalońską „Castanyadą” czy też anglosaskim „Halloween”.
Już w poważnej atmosferze, przeszliśmy do tematu „11 Listopada o historii opowiada”. Tak więc dzieci dowiedziały się, jakie znaczenie historyczne i symboliczne ma dla Polski i Polaków nasze Święto Narodowe. Dzięki krótkiemu filmowi dzieci w przystępny sposób poznały nasze symbole narodowe: godło, flagę i hymn- „Mazurek Dąbrowskiego”. Odsłuchaliśmy nagrania hymnu i próbowaliśmy wspólnie zaśpiewać jego pierwszą zwrotkę (dzieci dostały jej tekst do kontynuacji nauki w domu).
Jako pracę plastyczną rysowaliśmy flagi polskie lub godło, z prawdziwie artystycznym zacięciem.
Po tak pracowitym poranku, nadszedł czas na śniadanie. Okazało się, że dwie z naszych koleżanek- Matylda i Sofia- mają urodziny, więc przy ciasteczkach odśpiewaliśmy im gromkie „Sto lat”.
Kolejnym punktem programu były wyrazy dźwiękonaśladowcze. Rozmawialiśmy na temat znanych nam odgłosów i dźwięków (zwierząt, natury, urządzeń, itd.) i przy okazji sprawdziliśmy, co dzieci zapamiętały z poprzedniej lekcji na temat jesieni (ta pora roku ma sporo „dźwięcznych” wyrazów: szelest liści, szum wiatru, kapanie deszczu, itp.). Naśladowaliśmy przeróżne odgłosy, użyliśmy gazet do ich imitacji, po czym pobawiliśmy się w improwizację ruchową do wiersza J. Tuwima „Lokomotywa”. Próbowaliśmy się wczuć w treść utworu, jego nastrój i tempo, zwracając uwagę właśnie na wyrazy dźwiękonaśladowcze- odgłosy lokomotywy. Po „buch, puff, uff”, ruszyliśmy „najpierw powoli jak żółw ociężale (...) po szynach ospale”, a potem rozpędziliśmy naszą lokomotywę po klasie i mknęliśmy zwinnie i szybko „ jak gdyby to była piłeczka nie stal”, dostosowując się do tempa recytacji. Kiedy już nasza lokomotywa zahamowała, recytowaliśmy na grupy jeszcze jeden wiersz „Jedzie pociąg”, gdzie również nie brakowało odgłosów i dźwięków.
Jeszcze raz ustawieni w pociąg, wyruszyliśmy do sali gimnastycznej na przerwę rekreacyjną. Po powrocie do klasy, w naszym cyklu pt. „Dzień litery”, poznaliśmy literkę J. Specjalny nacisk położyliśmy na wymowę tej głoski w języku polskim, w porównaniu do hiszpańskiego „jota”. Z użyciem NASZEGO ELEMENTARZA szukaliśmy wspólnie wyrazów i imion z literka J i wymawialiśmy je na głos. Następnie na kartach pracy odwzorowywaliśmy nową literkę i pisaliśmy imiona i wyrazy, które ją zawierają.
Przed końcem zajęć wróciliśmy jeszcze na moment do tematyki jesieni i, nieodległej już, zimy. Jako wprowadzenie do zagadnienia o przygotowywaniu się zwierząt do zimy, obejrzeliśmy film z serii Miś Uszatek pt. „Lokatorzy na zimę” o tym, jak to zwierzęta gromadzą pożywienie na zimowe miesiące, jak szukają odpowiedniego „lokum” i jak migrują do ciepłych krajów.
Z racji zbliżających się Świąt Bożego Narodzenia, dzieci dowiedziały się o Jasełkach, które będziemy przygotowywać wraz ze starszą grupą- Jarzębiną, na spotkanie w dniu 17 grudnia, stąd też od razu poprosiłyśmy o zgłoszenie się na ochotnika do ról aniołków, pasterzy i jednego z Trzech Króli. O szczegółach będziemy jeszcze Rodziców informować.
Na koniec posprzątaliśmy klasę i pożegnaliśmy się do następnych zajęć.
PRACA DOMOWA:
Prosimy nauczyć się pierwszej zwrotki hymnu- „Mazurka Dąbrowskiego”. Dzieci dostały wydruk do domu.
Prosimy też o przynoszenie na zajęcia identyfikatorów z imionami.
Gabrysia i Gosia
Jarzębina
Pierwsze listopadowe zajęcia w grupie Jarzębina rozpoczęliśmy od próby do jasełek. Przećwiczyliśmy wszystkie kolędy, które będziemy śpiewać i okazało się że niektóre znamy bardzo dobrze, a inne trochę słabiej. Dlatego proszę rodziców o śpiewanie z dziećmi w domu.
Po zakończeniu próby zwołaliśmy posiedzenie naszego kółka czytelniczego. Zuzia opowiedziała nam o ostatnio przeczytanej książce, w której zebrane były polskie wyliczanki. Stało się to pretekstem do tego, aby wyrecytować znane wyliczanki, takie jak: wpadła bomba do piwnicy, elemele dudki, pałka zapałka itd. Poleciłam też dzieciom fantastyczną książkę Alfreda Szklarskiego "Tomek w krainie kangurów". Gorąco zachęcam do lektury. Zapraszam też kolejnych uczniów do prezentacji ulubionych książek.
Następnie zapoznaliśmy się z kolejnymi literkami, które czasem sprawiają nam problemy, a mianowicie z literką „Ń” i dwuznakiem „NI”. Wypisaliśmy po kilka przykładów. Zauważyliśmy że na końcu wyrazu zawsze występuje „Ń” a w sylabach „nia”, „nie”, „nio” - „NI”, np. koń -konie, słoń - słonie, itd.
Znaczną część zajęć poświęciliśmy symbolom narodowym. W tym celu najpierw obejrzeliśmy znany już wszystkim film: Polak Mały.
Porozmawialiśmy o fladze i zapoznaliśmy się z kilkoma ciekawostkami na jej temat, takimi jak: co to jest kir, co oznacza flaga opuszczona do połowy masztu, co to jest bandera i co symbolizuje.
Obejrzeliśmy też krótką prezentację/test dotyczącą słów hymnu polskiego. Uczniowie podawali brakujące słowa lub wybierali właściwe wyrazy spośród kilku innych.
Na zakończenie rozmawialiśmy o tym, jak należy traktować symbole oraz jak zachowywać się podczas hymnu. Zasady te wcieliliśmy w życie ustawiając się i odśpiewując wszystkie cztery zwrotki Mazurka Dąbrowskiego.
Po powrocie z sali gimnastycznej przypomnieliśmy sobie, o czym opowiada „Legenda o Lechu, Czechy i Rusie”, rozwiązaliśmy krzyżówkę i pokolorowaliśmy godło.
Poniżej przedstawiam listę kolęd do "pośpiewania" z dziećmi oraz listę prac domowych.
Zaznaczam, że prace domowe nie są obowiązkowe, ale jest rzeczą normalną w każdej szkole, że te prace się pojawiają i należy je przygotowywać. Za prace domowe dzieci dostają punkty.
Prace domowe:
- Opisz kolegę z klasy (najlepiej ze Szkoły Polskiej)
- Naucz się czytać Legendę o Piaście Kołodzieju
- Ulubiona zabawa mamy/taty z dzieciństwa (należy opisać)
- Regularne uzupełnianie słowniczka na końcu zeszytu (wpisujemy tam wyrazy, które sprawiają nam trudność, wyrazy z nowo poznanymi literkami, wyrazy, których znaczenie poznaliśmy na lekcji)
-Wybierz trzy wyrazy z ksero o literkach Ą i Ę z ćwiczenia 5 i ułóż z nimi zdania
Kolędy:
Cicha Noc,
Dzisiaj w Betlejem,
Gdy się Chrystus rodzi,
Przybieżeli do Betlejem,
Mędrcy Świata,
Wśród nocnej ciszy.
Pozdrawiam,
Ania
Komentarze
Prześlij komentarz