Warsztaty metodyczne dla nauczycieli polonijnych w Madrycie, 19-20 listopada

W dniach 19 - 20 listopada nauczycielki: Ewa Hojna, Małgorzata Kortylewska, Milena Poprawa i Barbara Starczewska uczestniczyły w warsztatach metodycznych dla nauczycieli polonijnych w Madrycie, organizowanych przez Polską Szkołę "Forum" w Madrycie im. Marii Skłodowskiej-Curiewe, działającej przy hiszpańsko-polskim Stowarzyszeniu Kulturalnym "Forum", we współpracy z Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli, Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Ostródzie. 
Warsztaty metodyczne dotyczyły wykorzystania gier w edukacji historycznej, oraz kwestii dwujęzyczności dziecka. Oba panele dyskusyjne były bardzo ciekawe i niezwykle pouczające. Pierwszego dnia uczestniczyłyśmy w warsztatach dotyczących edukacji historycznej, prowadzonych przez Karola Madaja, projektanta gier planszowych, pracownika Biura Edukacji Publicznej Instytutu Pamięci Narodowej. Najefektywniej jest uczyć dziecko poprzez zabawę, a w szkołach polskich i polonijnych ważną rolę odgrywa nauka kultury i historii polskiej. Przedstawiono nam gry, dzięki którym nauka staje się przyjemniejsza i efektywniejsza. Dziecko musi zapamiętać daną datę, symbol, postać by uzyskać punkt, przejść do następnego poziomu czy też móc wygrać. Wiedza zdobyta podczas grania jest trwalsza i wyrabia w dziecku pozytywny nawyk do nauki. Istotna jest też tutaj wielokrotna funkcjonalność takiej gry, która może być użytkowana na różne sposoby, tworząc coraz to nowsze czy rozbudowane zasady gry. 
Odkryciem dla uczestniczek warsztatów była Gra "Kolejka", która zagwarantowała wszystkim wspaniałą zabawę. Dzięki współudziale w tych warsztatach nasze szkoły wzbogaciły się o nowe gry metodyczne i książki, które zostaną wykorzystanie podczas zajęć. 
Najważniejszym atutem tego spotkania było to, że wyjechałyśmy bogatsze w wiedzę o nowoczesną metodologię nauki historii. 
Przedstawiciele 12 szkół polonijnych w Hiszpanii
Następnego dnia panel dyskusyjny prowadzony był przez dr. Rafała Młyńskiego, specjalisty w zakresie logopedii i językoznawstwa. Panel ten dotyczył kwestii dwujęzyczności dzieci. Podstawowym zagadnieniem było pytanie - dwa języki a jedno dziecko i co z tego wynika. Dwujęzyczność jest darem o który trzeba dbać w sposób szczególny i który należy w dziecku rozwijać i pielęgnować. Wielu nauczycieli przywołało własne doświadczenia z pracy pedagoga, kiedy to rodzice spotykają się z sytuacjami problematycznymi wynikającymi z dwujęzyczności ich dziecka. Dowiedziałyśmy się jak pomagać w takich sytuacjach i jaką rolę winien odegrać pedagog. Ważna jest konsekwencja w codziennym kontakcie z dzieckiem poprzez zwracanie się do niego w obu językach. Takie szkoły jak nasze odgrywają bardzo ważną rolę w tym procesie, wskazując na struktury gramatyczno - językowe, których dziecko nie pozna w domu, ale także dodając mu otuchy w posługiwaniu się dwoma językami. W placówkach polonijnych, uczeń poznaje nauczycieli a przede wszystkim kolegów, którzy podobnie jak on mówią w kilku językach, zachęcając go do coraz częstszego i bardziej rozbudowanego użytkowania języka polskiego. 
Dwujęzyczność czy wielojęzyczność to kwestia bardzo indywidualna i niezwykle dynamiczna cecha. Początkowo dziecko może być mniej komunikatywne niż jego rówieśnicy, jednak dwujęzyczność nie przyczynia się do żadnych problemów z komunikacją. Dwujęzyczność może prowadzić do wzrostu kreatywności dziecka, ponieważ mózg dziecka dwujęzycznego jest bardziej elastyczny, a aparat mowy bardziej rozwinięty. Dzieci dwujęzyczne często mają też niekonwencjonalne metody zapamiętywania wyrazów i struktur gramatycznych, a następnie innych rzeczy już poza obrębem języka. 
Nasze nauczycielki podczas kursu
Ważne jest by pamiętać, że dwujęzyczność to nie tylko umiejętność komunikowania się, ale również zdolność pisania i czytania w obu językach. W procesie tym głównie towarzyszy szkoła, gdzie dzieci na zajęciach czytają i piszą, podczas gdy w domu rodzinnym najczęściej się rozmawia. Wiele rodziców spotyka się z problemami jakie wynikają z dwujęzyczności ich dziecka. 
Proszę pamiętać, że nasze Szkoły Polskie mają za zadanie pomóc Wam, Drodzy Rodzice w tym procesie i znalezienia odpowiedzi na wasze pytania. Pamiętajmy, że dwujęzyczność to wielki dar jaki możemy podarować dziecku, który jednak okupiony jest konsekwentną pracą i systematyczną nauką. 
Warsztaty metodyczne w Madrycie były dla nas bardzo dobrą okazją do rozwinięcia własnego warsztatu pedagogicznego. Miałyśmy możliwość spotkania się z gronem profesjonalistów oraz z naszymi koleżankami z innych placówek polonijnych, a także podzielnia się z własnym doświadczeniem, szansą na rozmowę i wymianę myśli. W warsztatach tych uczestniczyło nas znaczne grono 49 osób, przedstawicielek 12 szkół polonijnych w Hiszpanii. 
W imieniu Szkoły Polskiej w Barcelonie, Gironie i Tarragonie pragnę przekazać serdecznie podziękowania Szkole Polskiej "Forum", działającej przy hiszpańsko-polskim Stowarzyszeniu Kulturalnym "Forum" oraz Ośrodkowi Doskonalenia Nauczycieli, Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Ostródzie, za tak wspaniałą organizację cyklu warsztatów i za zagwarantowanie naszego pobytu w Madrycie. Wyrazy uznania należą się Pani Katarzynie Ostrówka, dyrektor Polskiej Szkoły w Madrycie, za tak profesjonalną organizację tego wydarzenia i dołożeniu wszelkich starań do jego sprawnego przebiegu. 
Z warsztatów metodycznych wyjechałyśmy bogatsze o informację i doświadczenie, którą wykorzystamy podczas naszych zajęć oraz mądrzejsze w wiedzę, z którą podzielmy się z rodzicami, by móc efektywniej tworzyć i kreować środowisko polskie w Hiszpanii. ​ 
Pozdrawiam serdecznie w imieniu Grona Pedagogicznego Szkoły Polskiej w Barcelonie, Gironie i Tarragonie,

Milena Poprawa

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Kontakt

Rozkład zajęć 2022/2023

Co jest potrzebne aby zapisać dziecko do szkoły w Katalonii?