Barcelona, zajęcia 29 listopada

Klub Malucha

Nasze ostatnie spotkanie w Klubie Malucha w Barcelonie rozpoczęliśmy w dobrze znany wszystkim sposób – od radosnej piosenki, która obudziła jeża Toma i wprowadziła dzieci w pogodny nastrój. Ten mały rytuał zawsze daje poczucie wspólnoty i sygnał, że zaczynamy kolejną przygodę.
Zaraz potem zatrzymaliśmy się przy kalendarzu. Maluchy, wspierane przez rodziców, wskazały aktualny dzień tygodnia i miesiąc, a następnie zaśpiewały piosenkę o dniach tygodnia. Rozmawialiśmy też o porach roku i pogodzie – spoglądając przez okno, dzieci zastanawiały się, jakie ubrania najlepiej pasują do takiej aury.
Po tej części wprowadzającej przeszliśmy do muzycznych zabaw. Dzieci z ogromnym zaciekawieniem odkrywały melodie ukryte w naszych muzycznych pudełkach, a później wspólnie bawiliśmy się chustą animacyjną. Kolorowe fale chusty pozwoliły ćwiczyć rozpoznawanie barw, liczenie oraz koordynację ruchową.
Szczególnym punktem zajęć była zabawa andrzejkowa. Dzieci mogły spróbować tradycyjnych wróżb: przelewanie farby przez dziurkę od klucza – powstałe kleksy oglądaliśmy wspólnie, próbując odgadnąć, co przedstawiają. Ustawianie butów – maluchy ustawiały swoje buciki jeden za drugim, a zwycięski but, który pierwszy dotarł do drzwi, miał przynieść szczęście właścicielowi. Przekłuwanie serca z imionami – dzieci wbijały patyczek w papierowe serce, aby sprawdzić, jakie imię kryje się pod ich przyszłą „sympatią”. Losowanie zawodu – każdy mógł wylosować karteczkę z obrazkiem przedstawiającym zawód, co wywołało wiele śmiechu i rozmów. Na zakończenie wróżb pojawiła się czarownica z kapeluszem, z którego każdy wyciągał miłą wróżbę – krótką, pozytywną przepowiednię na najbliższe dni.
W drugiej części zajęć nawiązaliśmy do zbliżających się Świąt Bożego Narodzenia. Dzieci rozpoczęły naukę piosenki o choince – śpiewaliśmy wspólnie, a maluchy chętnie powtarzały refren.
Następnie ćwiczyliśmy motorykę małą: dzieci zgniatały i rwały na kawałki zielony papier. Z przygotowanych fragmentów wspólnie ułożyliśmy choinkę na dużym arkuszu. Każdy mógł przykleić swój kawałek.
Na zakończenie spotkania bawiliśmy się w nasze ulubione gry i zabawy, a potem – zgodnie z tradycją – odbyły się masażykowe relaksacje. Atmosfera była pełna ciepła i wyciszenia – idealne zakończenie pełnego wrażeń spotkania.

Do zobaczenia na kolejnym spotkaniu!

Dorota

 

Poziomki

U Poziomek pierwsza część zajęć upłynęła pod znakiem pluszowego misia. Dzieci
rozpoczęły poranek od zabawy, rysowania. Rysowanie przeze mnie księżniczek i syrenek to już chyba sobotnia tradycja. :) Po naszej piosence powitalnej przyszła pora na „Misiową gimnastykę” czyli energiczne ćwiczenia, które nie tylko rozruszały nasze Poziomki, ale też wywołały mnóstwo śmiechu, bo każde dziecko mogło trochę poruszać się i ćwiczyć wraz z misiami. (Dla tych, którzy zapomnieli misiów z domu udało nam się znaleźć zastępcze w naszych przedszkolnych skarbach).
Tematem przewodnim dnia były misie (25 listopada obchodzony jest Dzień Pluszowego
Misia), dlatego rozpoczęliśmy nasz dzień miłą rozmową o ulubionych pluszakach. Dzieci
opowiadały, jak nazywają się ich misie, skąd je mają i jakie przygody już razem przeżyły.
Następnie wspólnie poznaliśmy najbardziej znane misie z różnych bajek. Porozmawialiśmy o tym, jak wyglądają, w co są ubrane, jaki mają kolor futerka i co lubią jeść. Najwięcej emocji wzbudził Kubuś Puchatek. Poznaliśmy też piosenkę „Jadą, jadą misie”, jak się okazało niektóre poziomki już ją znały.

Dużą frajdę sprawiły dzieciom „misiowe zabawy”. Najpierw odbyły się poszukiwania „misiowych przysmaków”, które kiedy muzyka przestawała grać nasze misie z apetytem „zjadały”. Potem ruszyliśmy na specjalnie przygotowany tor przeszkód, gdzie każda
Poziomka zamieniona w misia mogła spróbować swoich sił w przejściu po linie, pokonywaniu tunelu, skakaniu po “kamieniach” i omijaniu przeszkód, by dojść do misiów, które czekały na końcu trasy na przytulasy. Po aktywnym poranku wykonaliśmy kartę pracy, w której dzieci uzupełniały brakujące elementy misia i kolorowały mu ubranko. Następnie cała grupa udała się na pyszne śniadanie, bo tak jak Kubuś Puchatek kocha miodek, tak poziomki kochają jeść. :)
Po przerwie czekała na nas wyjątkowa niespodzianka - pod drzwiami naszej sali znaleźliśmy specjalny list od Elfa Zimnisia, pomocnika Świętego Mikołaja. Dzieci słuchały z zapartym tchem, gdy elf opowiadał o tym jak Święty Mikołaj szykuje się już do świąt i potrzebuje pomocy przedszkolaków w tworzeniu świątecznej atmosfery. Poziomki były zachwycone, że ktoś tak wyjątkowy napisał list specjalnie do nich!
W odpowiedzi na prośbę Elfa rozpoczęliśmy przygotowania świątecznych dekoracji. Dzieci z naszą pomocą stworzyły choinkę z odcisków swoich rączek oraz kolorowały wieeeeelką twarz Świętego Mikołaja. Poziomki rozpoczęły także naukę kolędy „Przybieżeli do Betlejem” - śpiewanie sprawiło dzieciom mnóstwo radości. Obejrzeliśmy także film o tradycjach bożonarodzeniowych w Polsce, a następnie rozwiązywaliśmy quiz, z którym Poziomki poradziły sobie znakomicie. Jedna odpowiedź szczególnie nas rozbawiła, gdy dzieci stwierdziły, że na święta zamiast opłatka dzielimy się czekoladą. Spodobała nam się ta propozycja. :)
Na zakończenie dnia stworzyliśmy ogromny, wspólny rysunek na wielkiej kartce, dając
Poziomkom przestrzeń do swobodnej twórczości.

Magda, Wiktoria i Julia O. 

Jagódki


Spotkaliśmy się na zajęciach pełnych świątecznej atmosfery. Na początku rozmawialiśmy o tradycjach świątecznych, o tym jakie zwyczaje znamy i które lubimy najbardziej.
Następnie rozpoczęliśmy twórczą część zajęć. Dzieci kolorowały choinkę, dbając o szczegóły i niebanalny dobór kolorów. Kolejnym zadaniem było naklejanie bombek według wzoru, co wymagało uwagi i skupienia. Potem przyszła pora na rysowanie bombek zgodnie z podanym wzorem i tu również Jagódki spisały się znakomicie.
Po intensywnej pracy przyszedł czas na śniadanie. Gdy nabraliśmy sił, kontynuowaliśmy działania plastyczne. Dzieci tworzyły papierowe bombki, które już niedługo ozdobią choinkę.
W dalszej części zajęć braliśmy udział w quizie świątecznym oraz zimowym. Jagódki świetnie radziły sobie z pytaniami. Na zakończenie poznawaliśmy kolędy, niektórzy potrafili nawet zaśpiewać ich fragmenty.
Zajęcia upłynęły w radosnym i pełnym ciepła nastroju. Jagódki poznają coraz więcej polskich tradycji i z radością przygotowują się do nadchodzących Świąt.


Do zobaczenia!
Gosia, Martyna i Ireneusz 

Śliweczki

Ostatnie zajęcia w grupie Śliweczek upłynęły w wyjątkowo świątecznej atmosferze. Na początku przywitaliśmy się i wspólnie wprowadziliśmy temat, rozmawiając o zbliżających się Świętach Bożego Narodzenia. Dzieci opowiadały, z czym kojarzą im się święta oraz jak wyglądają one w ich domach. Następnie obejrzeliśmy fragment bajki o Świętym Mikołaju (https://youtu.be/MKz7yOYrBCw?feature=shared), po którym dzieci odpowiadały na pytanie: „Co wam się najbardziej podobało?” – nie zabrakło entuzjastycznych wypowiedzi i ciekawych obserwacji. 

Po krótkiej przerwie na śniadanie przeszliśmy do nauki kolędy „Przybieżeli do Betlejem”. (https://youtu.be/pClIOPkxMUM?feature=shared ). Dzieci z zaangażowaniem uczyły się słów i melodii. Kolejnym punktem była zabawa ruchowa, podczas której mogliśmy rozładować swoją energię w pozytywny sposób. (https://youtu.be/OtSvamX68po?feature=shared). Następnie wysłuchaliśmy wiersza o tradycjach bożonarodzeniowych, co wprowadziło nas w temat dalszych aktywności. W części plastycznej dzieci tworzyły listy do Świętego Mikołaja – powstały piękne, kolorowe prace pełne marzeń i świątecznych życzeń. Po południu udaliśmy się na dwór, gdzie zagraliśmy w zabawę „Mikołaj mówi…”, która sprawiła dzieciom dużo radości. Po powrocie do sali dzieci posłuchały prawdziwej historii o Świętym Mikołaju biskupie, dzięki czemu dzieci mogły poznać jego postać nie tylko z bajek, ale także z tradycji i historii. Potem przyszedł czas na świąteczne kalambury, podczas których dzieci wykazały się kreatywnością. Na zakończenie zajęć zorganizowaliśmy relaksację przy muzyce – dzieci siedziały lub leżały z zamkniętymi oczami, wyobrażając sobie delikatnie spadające płatki śniegu. Był to spokojny i wyciszający moment po pełnych wrażeń zajęciach.

Kamila i Zuza

Malinki

To były bardzo pracowite zajęcia. Po przywitaniu się, przez kilka minut Malinki grały w "Dobble literowe". Grając w parach dzieci ćwiczyły spostrzegawczość, refleksję , nazwy liter i poznawały samogłoski. Następnie przeszliśmy do tematyki dnia. W ramach przygotowań do zbliżających się Świąt Bożego Narodzenia zajęliśmy się choinką i ozdobami jakie na niej możemy znaleźć oraz postacią Mikołaja.
Dzieci wiedziały, że choinką nazywamy udekorowane drzewko iglaste. Dowiedziały się, że najczęściej jest to świerk. czasem jodła lub sosna. Dawniej na choince wieszano ciastka, pierniki, orzechy, małe jabłuszka, ozdoby ze słomy i suchej trawy. Drzewko oświetlały małe świeczki albo zimne ognie. Współcześnie choinki w naszych domach ozdabiamy kolorowymi bombkami, figurkami, cukierkami. Wieszamy też kolorowe łańcuchy i lampki. Ozdoby choinkowe to czasami prawdziwe dzieła sztuki przekazywane z pokolenia na pokolenie. Dawniej ludzie przypisywali ozdobom specjalne znaczenie.
Gwiazda na czubku drzewa pomagała w powrotach do domu z dalekich stron.

Łańcuchy miały wzmacniać rodzinne więzi. Przypominały, że ludzie powinni być sobie bliscy. Światło na choince odpędzało czarne myśli i złe moce. Zadaniem aniołów było opiekowanie się domem i jego mieszkańcami. Dzwonki przynosiły dobre nowiny i radość.
Po tych wiadomościach przygotowaliśmy piękne kartki z różnymi elementami świątecznymi, takimi jak prezenty, świece adwentowe, szopka betlejemska, bombki, dzwonki . Te piękne prace przygotowaliśmy z myślą o upominku dla  Mikołaja mieszkającego w swojej wiosce w Finlandii.  Dzieci obejrzały bajkę informującą o miejscu zamieszkania Mikołaja w Laponii znajdującej się w Finlandii.
Po przerwie śniadaniowej przystąpiliśmy do ćwiczenia  naszej inscenizacji " Koziołek Matołek pomocnik Świętego Mikołaja". Malinki coraz lepiej znają kwestie wypowiadane przez bohaterów. Mieliśmy już kilka rekwizytów m.in. sanie i strój dla Mikołaja. Dzieciom podoba się przedstawienie, a aktorami będą wszyscy uczniowie. To będzie spektakularne i wyjątkowe przedstawienie. Po tak pracowitej części zajęć wyszliśmy na boisko szkolne, aby w dowolnych zabawach zrelaksować się i z nową energią powrócić do sali szkolnej. Ostatnią aktywnością tego dnia było ozdabianie kolorowymi papierami i guzikami filcowych choinek . Dzieci wykazały się nieprzeciętną pomysłowością i kreatywnością. Należą się Malinkom wyrazy uznania za piękne prace.  Choinki ozdobią salę podczas naszego spotkania świątecznego 13 grudnia .
 
Bardzo dziękuję Malinkom za obecność, zaangażowanie i zapraszam na spotkanie świąteczne,
Maria Kołomyjec oraz praktykanci, Valiantsin i Siarhei 

Jarzębina 


Zajęcia rozpoczęliśmy od ambitnego bloku humanistycznego, skupiającego się na wielkich postaciach polskiej kultury. Uczniowie z zainteresowaniem poznawali sylwetki polskich literackich noblistów — od Henryka Sienkiewicza po Olgę Tokarczuk. Omówienie ich twórczości stało się pretekstem do szerszej dyskusji o wkładzie Polaków w światowe dziedzictwo. W tej części zajęć przybliżyliśmy również postacie wybitnych filozofów oraz wirtuozów fortepianu. 
Następnie udaliśmy się w wirtualną podróż na południe Polski, aby zgłębić tajemnice Krakowa. Uczniowie dowiedzieli się kilku najważniejszych informacji o dawnej stolicy Polski, oraz o Uniwersytecie Jagiellońskim.

Druga część spotkania upłynęła pod znakiem zbliżających się Świąt Bożego Narodzenia i miała charakter warsztatowy. Uczniowie z dużym zaangażowaniem przystąpili do pisania listów do Świętego Mikołaja. Było to doskonałe ćwiczenie językowe, utrwalające zwroty grzecznościowe oraz słownictwo związane z marzeniami i prezentami. Równie wiele radości sprawiło dzieciom własnoręczne przygotowywanie kartek świątecznych.
Całość zajęć plastyczno-językowych dopełniło wspólne słuchanie polskich kolęd. Melodie takie jak „Cicha noc” czy „Bóg się rodzi” wprowadziły podniosły i ciepły nastrój.
Zajęcia przebiegły w wyjątkowo podniosłej, a zarazem rodzinnej atmosferze. Połączenie wiedzy o polskiej kulturze wysokiej z kultywowaniem tradycji świątecznych pozwoliło uczniom nie tylko poszerzyć horyzonty, ale także poczuć magię nadchodzących świąt.

Agata i Natalia

 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Rozkład zajęć 2025/2026

Kontakt

Zuzia, spełnia swoje marzenia na praktykach w Barcelonie