Barcelona, zajęcia 29 listopada
Nasze ostatnie spotkanie w Klubie Malucha w Barcelonie rozpoczęliśmy w
dobrze znany wszystkim sposób – od radosnej piosenki, która obudziła
jeża Toma i wprowadziła dzieci w pogodny nastrój. Ten mały rytuał zawsze
daje poczucie wspólnoty i sygnał, że zaczynamy kolejną przygodę.
Zaraz potem zatrzymaliśmy się przy kalendarzu. Maluchy, wspierane przez
rodziców, wskazały aktualny dzień tygodnia i miesiąc, a następnie
zaśpiewały piosenkę o dniach tygodnia. Rozmawialiśmy też o porach roku i
pogodzie – spoglądając przez okno, dzieci zastanawiały się, jakie
ubrania najlepiej pasują do takiej aury.
Po tej części wprowadzającej przeszliśmy do muzycznych zabaw. Dzieci z
ogromnym zaciekawieniem odkrywały melodie ukryte w naszych muzycznych
pudełkach, a później wspólnie bawiliśmy się chustą animacyjną. Kolorowe
fale chusty pozwoliły ćwiczyć rozpoznawanie barw, liczenie oraz
koordynację ruchową.
Szczególnym punktem zajęć była zabawa andrzejkowa. Dzieci mogły
spróbować tradycyjnych wróżb: przelewanie farby przez dziurkę od klucza –
powstałe kleksy oglądaliśmy wspólnie, próbując odgadnąć, co
przedstawiają. Ustawianie butów – maluchy ustawiały swoje buciki jeden
za drugim, a zwycięski but, który pierwszy dotarł do drzwi, miał
przynieść szczęście właścicielowi. Przekłuwanie serca z imionami –
dzieci wbijały patyczek w papierowe serce, aby sprawdzić, jakie imię
kryje się pod ich przyszłą „sympatią”. Losowanie zawodu – każdy mógł
wylosować karteczkę z obrazkiem przedstawiającym zawód, co wywołało
wiele śmiechu i rozmów. Na zakończenie wróżb pojawiła się czarownica z
kapeluszem, z którego każdy wyciągał miłą wróżbę – krótką, pozytywną
przepowiednię na najbliższe dni.
W drugiej części zajęć nawiązaliśmy do zbliżających się Świąt Bożego
Narodzenia. Dzieci rozpoczęły naukę piosenki o choince – śpiewaliśmy
wspólnie, a maluchy chętnie powtarzały refren.
Następnie ćwiczyliśmy motorykę małą: dzieci zgniatały i rwały na kawałki
zielony papier. Z przygotowanych fragmentów wspólnie ułożyliśmy choinkę
na dużym arkuszu. Każdy mógł przykleić swój kawałek.
Na zakończenie spotkania bawiliśmy się w nasze ulubione gry i zabawy, a
potem – zgodnie z tradycją – odbyły się masażykowe relaksacje. Atmosfera
była pełna ciepła i wyciszenia – idealne zakończenie pełnego wrażeń
spotkania.
Do zobaczenia na kolejnym spotkaniu!
Dorota
Poziomki
U Poziomek pierwsza część zajęć upłynęła pod znakiem pluszowego misia. Dzieci
rozpoczęły poranek od zabawy, rysowania. Rysowanie przeze mnie księżniczek i syrenek to już chyba sobotnia tradycja. :) Po naszej piosence powitalnej przyszła pora na „Misiową gimnastykę” czyli energiczne ćwiczenia, które nie tylko rozruszały nasze Poziomki, ale też wywołały mnóstwo śmiechu, bo każde dziecko mogło trochę poruszać się i ćwiczyć wraz z misiami. (Dla tych, którzy zapomnieli misiów z domu udało nam się znaleźć zastępcze w naszych przedszkolnych skarbach).
Tematem przewodnim dnia były misie (25 listopada obchodzony jest Dzień Pluszowego
Misia), dlatego rozpoczęliśmy nasz dzień miłą rozmową o ulubionych pluszakach. Dzieci
opowiadały, jak nazywają się ich misie, skąd je mają i jakie przygody już razem przeżyły.
Następnie wspólnie poznaliśmy najbardziej znane misie z różnych bajek. Porozmawialiśmy o tym, jak wyglądają, w co są ubrane, jaki mają kolor futerka i co lubią jeść. Najwięcej emocji wzbudził Kubuś Puchatek. Poznaliśmy też piosenkę „Jadą, jadą misie”, jak się okazało niektóre poziomki już ją znały.
Po przerwie czekała na nas wyjątkowa niespodzianka - pod drzwiami naszej sali znaleźliśmy specjalny list od Elfa Zimnisia, pomocnika Świętego Mikołaja. Dzieci słuchały z zapartym tchem, gdy elf opowiadał o tym jak Święty Mikołaj szykuje się już do świąt i potrzebuje pomocy przedszkolaków w tworzeniu świątecznej atmosfery. Poziomki były zachwycone, że ktoś tak wyjątkowy napisał list specjalnie do nich!
Poziomkom przestrzeń do swobodnej twórczości.
Magda, Wiktoria i Julia O.
Jagódki
Spotkaliśmy się na zajęciach pełnych świątecznej atmosfery. Na początku
rozmawialiśmy o tradycjach świątecznych, o tym jakie zwyczaje znamy i
które lubimy najbardziej.
Następnie rozpoczęliśmy twórczą część zajęć. Dzieci kolorowały choinkę,
dbając o szczegóły i niebanalny dobór kolorów. Kolejnym zadaniem było
naklejanie bombek według wzoru, co wymagało uwagi i skupienia. Potem
przyszła pora na rysowanie bombek zgodnie z podanym wzorem i tu również
Jagódki spisały się znakomicie.
Po intensywnej pracy przyszedł czas na śniadanie. Gdy nabraliśmy sił,
kontynuowaliśmy działania plastyczne. Dzieci tworzyły papierowe bombki,
które już niedługo ozdobią choinkę.
W dalszej części zajęć braliśmy udział w quizie świątecznym oraz
zimowym. Jagódki świetnie radziły sobie z pytaniami. Na zakończenie
poznawaliśmy kolędy, niektórzy potrafili nawet zaśpiewać ich fragmenty.
Zajęcia upłynęły w radosnym i pełnym ciepła nastroju. Jagódki poznają
coraz więcej polskich tradycji i z radością przygotowują
się do nadchodzących Świąt.
Do zobaczenia!
Gosia, Martyna i Ireneusz
Śliweczki
Ostatnie zajęcia w grupie Śliweczek upłynęły w wyjątkowo świątecznej atmosferze. Na początku przywitaliśmy się i wspólnie wprowadziliśmy temat, rozmawiając o zbliżających się Świętach Bożego Narodzenia. Dzieci opowiadały, z czym kojarzą im się święta oraz jak wyglądają one w ich domach. Następnie obejrzeliśmy fragment bajki o Świętym Mikołaju (https://youtu.be/MKz7yOYrBCw?feature=shared), po którym dzieci odpowiadały na pytanie: „Co wam się najbardziej podobało?” – nie zabrakło entuzjastycznych wypowiedzi i ciekawych obserwacji.
Kamila i Zuza
Malinki
To były bardzo pracowite zajęcia. Po przywitaniu się, przez kilka minut
Malinki grały w "Dobble literowe". Grając w parach dzieci ćwiczyły
spostrzegawczość, refleksję , nazwy liter i poznawały samogłoski.
Następnie przeszliśmy do tematyki dnia. W ramach przygotowań do zbliżających się
Świąt Bożego Narodzenia zajęliśmy się choinką i ozdobami jakie na niej
możemy znaleźć oraz postacią Mikołaja.
Dzieci wiedziały, że choinką nazywamy udekorowane drzewko iglaste.
Dowiedziały się, że najczęściej jest to świerk. czasem jodła lub sosna.
Dawniej na choince wieszano ciastka, pierniki, orzechy, małe jabłuszka,
ozdoby ze słomy i suchej trawy. Drzewko oświetlały małe świeczki albo
zimne ognie. Współcześnie choinki w naszych domach ozdabiamy kolorowymi
bombkami, figurkami, cukierkami. Wieszamy też kolorowe łańcuchy i lampki. Ozdoby choinkowe to czasami prawdziwe dzieła sztuki
przekazywane z pokolenia na pokolenie. Dawniej ludzie przypisywali
ozdobom specjalne znaczenie.
Gwiazda na czubku drzewa pomagała w powrotach do domu z dalekich stron.
Po tych wiadomościach przygotowaliśmy piękne kartki z różnymi elementami świątecznymi, takimi jak prezenty, świece adwentowe, szopka betlejemska, bombki, dzwonki . Te piękne prace przygotowaliśmy z myślą o upominku dla Mikołaja mieszkającego w swojej wiosce w Finlandii. Dzieci obejrzały bajkę informującą o miejscu zamieszkania Mikołaja w Laponii znajdującej się w Finlandii.
Bardzo dziękuję Malinkom za obecność, zaangażowanie i zapraszam na spotkanie świąteczne,
Maria Kołomyjec oraz praktykanci, Valiantsin i Siarhei
Jarzębina
Zajęcia rozpoczęliśmy od ambitnego bloku humanistycznego,
skupiającego się na wielkich postaciach polskiej kultury. Uczniowie z
zainteresowaniem poznawali sylwetki polskich literackich noblistów — od
Henryka Sienkiewicza po Olgę Tokarczuk. Omówienie ich twórczości stało
się pretekstem do szerszej dyskusji o wkładzie Polaków w światowe
dziedzictwo. W tej części zajęć przybliżyliśmy również postacie
wybitnych filozofów oraz wirtuozów fortepianu.
Następnie udaliśmy się w wirtualną podróż na południe Polski, aby
zgłębić tajemnice Krakowa. Uczniowie dowiedzieli się kilku
najważniejszych informacji o dawnej stolicy Polski, oraz o Uniwersytecie
Jagiellońskim.
Agata i Natalia











Komentarze
Prześlij komentarz