Gavá, zajęcia 20 września

Klub Maluszka

W minioną sobotę „Gimnastyką rączek”    https://www.youtube.com/watch?v=RPt24yOqJ0w   Maluszki w Szkole Polskiej w Gavà rozpoczęły przygodę roku szkolnego 2025/2026. Onieśmielone pierwszym spotkaniem po kilku utworach muzycznych z serii pokazywanki i pogodnym przedstawieniu się już razem się bawiły i brały udział w zaproponowanych aktywnościach.
Omówiliśmy, zatańczyliśmy świat natury. 
Podzieliliśmy z „wydzieranek” ilustracje zwierząt na małe i duże, małe mogły zamieszkać w domku, duże zostały na zewnątrz. Nazwaliśmy zwierzęta, spróbowaliśmy udawać ich odgłosy. Rozróżniliśmy świat, w którym żyją ptaki, motyle i inne owady oraz zwierzęta wodne.
W zabawach: dmuchanie piórka przez rurkę lub bez oraz łowiąc rybki, Maluszki wyobraziły sobie latającego ptaka, motyla, ważkę, biedronkę i pływające rybki, zabawy dały dzieciom wiele radości.
Na pamiątkę pierwszego spotkania dzieci wykonały i zabrały do domu, kolorowe błyszczące rybki połączone wybranym przez siebie kolorem ozdobnej wstążki.
Nasze manualne ćwiczenie pozwoliło poznać upodobania dzieci, gusty,  w czasie wyboru kolorów i tekstury wstążki, wszystkie wybory zostały bardzo wnikliwie kilkoma zmysłami „zbadane” zanim dzieci podjęły decyzję. Wiemy też jakie są możliwości skupienia się naszych uczniów, jakie emocje im towarzyszą w czasie formowania, jakimi emocjami reagują na gotową pracę  - wykonaną wspólnie z Rodzicem. To cenne i ważne obserwacje!
Chciałam w tym roku żegnać się z dziećmi innym utworem muzycznym, ale ktoś, kto już gościł w naszej grupie krzyknął „pociąg” i znowu pożegnaliśmy się tupiąc i klaszcząc w wagonach https://www.youtube.com/watch?v=H0XJ3T12Dxk
Nie wiem, czy uda nam się zmienić piosenkę, bo jak zawsze dzieci chciały powtarzać okrążenia i gdyby nie senność i zbliżające się drzemki Maluszków myślę, że pociąg mógłby się nie zatrzymywać.
Bardzo dziękuję za zaangażowanie w czasie zajęć, za uśmiechy i radosne przyjęcie wszystkich propozycji.
Do zobaczenia, pozdrawiam serdecznie,
Joanna Tylek 

Żabki

Pierwsze spotkanie po wakacyjnej przerwie było dla grupy Żabek wyjątkowym momentem – pełnym emocji, nowych twarzy i wspólnego odkrywania na nowo przestrzeni grupy. Po kilku tygodniach rozłąki część dzieci wróciła do znanego miejsca, natomiast wiele maluchów przekroczyło próg naszych zajęć po raz pierwszy. 
Nasze zajęcia zaczęliśmy od stworzenia wizytówek – każda Żabka miała okazję podpisać się lub ozdobić kartkę swoim imieniem. Ta prosta aktywność miała jednak głębszy sens – umożliwiała dzieciom nie tylko naukę imion rówieśników, ale również zaznaczenie swojej obecności i miejsca w grupie. Następnie stworzyliśmy "nić przyjaźni" – to ćwiczenie, w którym dzieci przekazywały sobie włóczkę, mówiąc kilka słów o sobie. Była to okazja do pierwszych wypowiedzi, uważnego słuchania oraz odkrywania, jak wiele może nas łączyć, mimo że się jeszcze nie znamy. W dalszej części spotkania rozpoczęliśmy naukę powitalnej piosenki, która towarzyszyć nam będzie na początku każdych zajęć (https://www.youtube.com/watch?v=8HozqzBRUec&list=RD8HozqzBRUec&start_radio=1). Ważnym punktem dnia były zabawy integracyjne z chustą animacyjną – kolorowa chusta jak zawsze wywołała dużo radości i spontanicznego śmiechu. 


Po przerwie śniadaniowej przyszedł czas na swobodną zabawę, podczas której dzieci miały możliwość samodzielnego wyboru aktywności – zarówno w sali, jak i na szkolnym patio. Podczas zajęć realizowaliśmy również zadania z kart pracy. Ich celem było wspieranie rozwoju percepcji wzrokowej, koordynacji wzrokowo-ruchowej oraz grafomotoryki. Dzieci chętnie podjęły się tych wyzwań – z dużym skupieniem i zaangażowaniem. W ramach części edukacyjnej poruszyliśmy temat pór roku. Dzieci wspólnie próbowały opisać każdą z nich, odszukiwały cechy charakterystyczne i chętnie dzieliły się własnymi spostrzeżeniami.

Na zakończenie wykonaliśmy dwie prace plastyczne: pocztówkę z wakacji oraz papierowe lody z ulubionymi smakami. Wszystkie Żabki pracowały z dużym zaangażowaniem i kreatywnością.
To był piękny początek nowego roku pełnego zabawy, nauki i wspólnych przygód!
Dziękujemy za pierwsze zajęcia. 


Do zobaczenia,
Paulina i Julia  

Czaple


W sobotni poranek, grupa uśmiechniętych Czapli spotkała się pierwszy raz po wakacjach. Po miłym powitaniu, rozmowach o minionym lecie, nadszedł czas na zabawę, która połączyła nas wszystkich. Usiedliśmy w kole i chwyciliśmy za kłębek wełny. Każdy, kto go trzymał, mówił coś o sobie (jak się nazywa, jaki jest jego ulubiony kolor, co lubi robić w wolnym czasie), po czym rzucał go do innej osoby. W ten sposób, kłębek, przechodząc z rąk do rąk, utworzył piękną, gęstą sieć, która otoczyła całą grupę. Wszyscy z radością trzymali swoje fragmenty sieci, czując, że choć każdy jest oddzielną osobą, wszyscy razem tworzymy mocną i zgraną drużynę. 
Podczas porannych zajęć Czaple poznały historię Dnia Kropki (obchodzonego 15 września), międzynarodowego święta kreatywności, odwagi, odkrywania talentów i dobrej zabawy, inspirowanego książką Petera H. Reynoldsa „Kropka”. Tego dnia miliony dzieci i dorosłych na całym świecie brało udział w różnych aktywnościach – od tworzenia prac plastycznych po odkrywanie własnych pasji – aby udowodnić, że w każdym z nas drzemie potencjał i że każda „kropka” może być początkiem czegoś wielkiego. Nasze Czaple z zaciekawieniem śledziły historię Vashit, a po skończeniu opowieści rozmawialiśmy o tym, jak mała kropka może stać się początkiem czegoś wielkiego i że każdy z nas, podobnie jak Vashit, jest wyjątkową "częścią"  naszej klasowej społeczności.
Przyszedł czas na stworzenie Klasowego Kodeksu. Dzieci, zainspirowane historią Vashit, wiedziały, że nawet małe zasady są bardzo ważne. Wspólnie zastanawialiśmy się, co zrobić, aby każdy czuł się w naszej grupie bezpiecznie i szczęśliwie. Padło wiele ważnych haseł, takich jak: dbamy o wspólne bezpieczeństwo, słuchamy się nawzajem, jesteśmy dla siebie życzliwi, mamy prawo do swoich uczuć, każdy jest wyjątkowy i ważny, staramy się być samodzielni, ale nie boimy się prosić o pomoc.

Po pożywnym śniadaniu i przerwie na szkolnym patio, naładowane energią Czaple przystąpiły do kolejnych zadań. Jednym z nich było swobodne rysowanie na małych, okrągłych arkuszach papieru, by podkreślić, że każde dziecko z naszej grupy jest ważne, ma wspaniałą wyobraźnie i nawet na niewielkiej “kropce” może stworzyć swoje małe dzieło sztuki.
Na koniec zajęć przenieśliśmy się w magiczny świat jesieni. Odkryliśmy organoleptycznie, że jesień ma przeróżne faktury, smaki i kolory. Najpierw z zamkniętymi oczami dzieci z tajemniczej torby wyciągały jakiś przedmiot, starały się go opisać za pomocą różnych przymiotników i odgadnąć, czym ów przedmiot jest. W torbie znajdowały się różne dary jesieni: szyszki, gałązki, kora drzew, orzechy, żołędzie, liście, jabłka, marchew i inne warzywa symbolizujące przygotowania zarówno przyrody, jak i ludzi na zmianę pór roku. Dzieci doskonale wiedziały, jakie są symptomy jesieni: spadek temperatury, mniej słońca, więcej dni deszczowych, spadające z drzew liście i owoce, zwierzęta i ludzie robiący zapasy na chłodniejsze w roku dni. Był też czas na odkrywanie zapachu i smaku zwyczajnego jabłka, marchewki, pestek dyni i nasion słonecznika.
Skoro jesień przynosi obfite opady deszczu, zrobiliśmy eksperyment wyjaśniający, dlaczego z chmur lecą krople. Pomogły w tym słoik z wodą symbolizujący nasz ekosystem, barwnik niebieski (czyli nasz deszcz), pianka do golenia, imitująca chmury oraz pipeta, która tego dnia cieszyła się wielkim powodzeniem. 
Drogie Czaple, wspaniale było zobaczyć Wasze radosne buźki! Do zobaczenia niebawem!
Żaneta Pomorska oraz praktykantka Julia 

Bociany 


Sobotni poranek 20 września 2025 roku w grupie Bocianów rozpoczęliśmy od powitania się i podpisania nowych podręczników. Następnie wspólnie stworzyliśmy kodeks zajęć, aby ustalić zasady, które będą nam towarzyszyć przez cały rok. Aby przedłużyć wakacyjny nastrój, każdy mógł podzielić się wspomnieniami i pokazać odwiedzone miejsca na mapie Polski. Były opowieści o podróżach, ciekawych przygodach i rodzinie mieszkającej w Polsce.
Atmosfera podróży wydłużyła się, ponieważ mieliśmy wyjątkowego gościa – Panią doktor Magdalenę Malik z Politechniki Wrocławskiej, która przyleciała do nas z Polski, żeby opowiedzieć o pracy chemika. Dowiedzieliśmy się, czym jest dziura ozonowa i jak powstaje. Poznaliśmy tablicę Mendelejewa i odkryliśmy, czym jest atom. Dzieci zadawały mnóstwo pytań, wiele z nich dotyczyło imponujących wybuchów. Pojawiło się też pytanie o życie na innych planetach, co sprawiło, że jeden z kolegów wtajemniczył nas, czym jest potwór morski Bloop. Zaciekawiło nas również, czemu Pani Magdalena wybrała zawód chemika. Jednak największe wrażenie wywarł film o eksperymentach chemicznych. W grupie znalazło się wielu naukowców, którzy opowiadali o swoich dotychczasowych eksperymentach lub tych, które pojawiły się na filmie. Na zakończenie każdy otrzymał magnes z Wrocławia, co wywołało wiele radości.
Gdy wróciliśmy do naszej sali, przyszedł czas na wyczekaną przerwę śniadaniową, ponieważ świętowaliśmy urodziny Marcela. Tradycyjnie zaśpiewaliśmy jubilatowi „Sto lat” i skosztowaliśmy przepysznej domowej szarlotki, przygotowanej specjalnie dla nas przez jubilata i jego tatę.
Po przerwie rozmawialiśmy o naszych zainteresowaniach, a następnie wspólnie stworzyliśmy historyjki, ćwicząc wyobraźnię i współpracę w grupie. Nie było to jednak takie proste. Podczas jednej rundy każdy mógł dodać do historyjki tylko jedno słowo! Wszystkie historie były pełne humoru i wywoływały falę śmiechu.
Na zakończenie wyszliśmy na dwór, aby przez ostatnie 15 minut pobawić się na świeżym powietrzu.

Zajęcia upłynęły w radosnej i twórczej atmosferze, a grupa Bocianów doskonale się zintegrowała.
Nie możemy doczekać się kolejnego spotkania!

Gosia i Martyna 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Rozkład zajęć 2025/2026

Kontakt

Zuzia, spełnia swoje marzenia na praktykach w Barcelonie