Gavá, zajęcia 7 czerwca

Klub Maluszka

W minioną sobotę odbyły się nasze ostatnie zajęcia w klasie, tak szybko minął ten rok szkolny. Maluszki urosły, zmieniły się ich potrzeby, zainteresowania, a przede wszystkim czego nie da się nie zauważyć, więcej mówią, komunikują się, są otwarte. Zaczęliśmy piosenką powitalną i rozgrzewką muzyczno-ruchową, a potem zastanawialiśmy się dlaczego czerwcowa strona książki „Rok w lesie” jest ciemna? W lesie jest niby noc, niby dzień, jest ciemno, a wszystkie zwierzęta te, które prowadzą dzienny tryb życia mimo, że jest noc gdzieś wędrują? Co się dzieje? Wyjaśniliśmy sobie, że w przyrodzie w czerwcu następuje przesilenie letnie, co oznacza, że mamy najdłuższy dzień w roku i najkrótszą noc.  Dzień ten w tym roku - 21 czerwca będzie trwał 16h i 47min, bardzo długi dzień!
Zastanawialiśmy się jak spędzić taki długi dzień? Z małych ilustracji przedstawiających czynności dnia codziennego wybraliśmy te, do których rodzic wraz z dzieckiem mógł stworzyć jakąś historię.

Do wybranych już ilustracji dzieci odnalazły pary (kopie obrazków) i w ten sposób powstała gra „Pamięć”, którą dzieci w grze z rodzicem od razu wypróbowały. Kartoniki zapakowaliśmy w ozdobne koperty.
Piosenka „ Ługi bugi”  https://www.youtube.com/watch?v=QNvP63AJKrA,  jako przerywnik doskonale  nas rozruszała przed kolejnymi zabawami.
Wspomniana najdłuższa noc, nazywana jest „Nocą Świętojańską” lub „Nocą Kupały”. W wielu regionach Polski bardzo radośnie świętuje się ten wieczór i noc. Tradycja słowiańska zostawiła nam kilka wspomnień, które często przywołujemy jako element zabawy.
Zgodnie z przekazem Maluszki spróbowały „skoku przez ogień” ( ogień z kolorowych chustek), poszukiwaliśmy „kwiatu paproci”, a na zakończenie jako, że tego dnia świętowano urodzaj, zachwycając się roślinami i ziołami,  w których oprócz walorów estetycznych odnajdowano zalety lecznicze pomagające w codziennym życiu mogliśmy zachwycać się bardzo oleistą lawendą. Lawendę, dzieci mogły wąchać, łamiąc gałązki poczuły jej piękny zapach. Lawendę zapakowaliśmy do materiałowych, przewiewnych woreczków. Woreczki dzieci mogą skrapiać wodą, wtedy lawenda będzie pachniała bardzo długo i działała odstraszająco na dręczące komary i meszki.

Nadszedł czas pożegnania, nadjechał pociąg, wydał swoje dźwięki wzywające do wsiadania do wagonów i hop i klask i tup i mnóstwo uścisków.
Dziękuję za przemiły czas, już teraz zapraszamy na uroczyste wręczenie dyplomów w dniu zakończenia roku szkolnego właśnie w ten najdłuższy dzień w roku, 21 czerwca, czekamy na Was!

Pozdrawiam serdecznie, do zobaczenia
Joanna Tylek

Żabki

W minioną sobotę odbyło się ostatnie w tym roku szkolnym spotkanie grupy „Żabek”. Zajęcia tradycyjnie rozpoczęliśmy od wesołego powitania, które wprowadziło dzieci w pogodny nastrój i pozytywnie nastroiło na resztę dnia. Następnie odbyły się zabawy z chustą animacyjną, sprzyjające integracji, współpracy oraz budowaniu poczucia wspólnoty.

Po zabawach porozmawialiśmy o tym, jak się dziś czujemy. Każdy z nas miał okazję nazwać i wyrazić swoje emocje, co stanowiło naturalne przejście do kolejnego bloku zajęć. W ramach kontynuacji naszych działań psychoedukacyjnych odbyła się rozmowa o emocjach – oparta na wcześniejszych doświadczeniach dzieci. Utrwalaliśmy wiedzę o tym, jak rozpoznawać uczucia u siebie i innych oraz jak je bezpiecznie wyrażać. Dzieci uczestniczyły w prostych ćwiczeniach i scenkach, które pomagały im zrozumieć, że każda emocja jest ważna i niesie ze sobą określoną informację.
Po części psychoedukacyjnej nastąpiła przerwa śniadaniowa, a tuż po niej czas na swobodną zabawę, która pozwoliła zrelaksować się i spędzić czas w ulubiony sposób.
W dalszej części spotkania skupiliśmy się na temacie lata i jego charakterystyki. Opowiadaliśmy, z czym kojarzy się nam ta pora roku, jakie kolory i dźwięki jej towarzyszą oraz jakie aktywności można wtedy podejmować. Rozmowa naturalnie przeszła do tematu wakacji – planów, marzeń oraz wspomnień z poprzednich lat. Wszyscy chętnie dzielili się swoimi opowieściami, wykazując duże zaangażowanie.
Następnie przyszedł czas na zagadki dotyczące lata i wakacji, które nie tylko pozwoliły utrwalić nową wiedzę, ale także rozwijały logiczne myślenie, koncentrację i umiejętność współpracy.

Kolejnym punktem programu była zabawa sensoryczna z darami natury, podczas której dzieci mogły eksplorować naturalne materiały – dotykać, wąchać i obserwować różne faktury, kolory i kształty. Z pewnością ta aktywność pobudzała nasze zmysły i dzięki temu wspierała rozwój poznawczy. W drugiej części spotkania Żabki pracowały z kartami pracy, które tematycznie nawiązywały do omawianych wcześniej zagadnień. Na zakończenie odbyła się praca plastyczna – tworzenie latawców, na których dzieci rysowały, co chciałyby robić podczas zbliżających się wakacji. Powstały barwne, kreatywne prace, pełne radości, marzeń i indywidualnych pomysłów.

Serdecznie dziękuje za wspólnie spędzony rok szkolny,  to był wyjątkowy czas pełen radości, nauki, i wspólnych doświadczeń.
Do zobaczenia na zakończeniu roku szkolnego,
Paulina 

Czaple

Czerwcowy, rozpromieniony słońcem sobotni poranek, zapowiadał dzień pełen rozmów i wyzwań dla dzieci. Po wesołym powitaniu, Czaple rozpoczęły rozmowę o tym, jak minął im ostatni tydzień i czy świętowały Dzień Dziecka w gronie rodziny. Następnie, wspólnie powtórzono i utrwalono bieżącą datę.

Zaciekawienie dzieci wzbudziła dyskusja o legendach – czym są, o czym zazwyczaj opowiadają i czy są prawdziwymi historiami. Dzieci z entuzjazmem dzieliły się swoją wiedzą na temat polskich legend, a potem każde z nich indywidualnie pracowało nad kartami pracy poświęconymi tym fascynującym opowieściom. Aby jeszcze bardziej wizualizować omawiane treści, pokazano mapę Polski, a następnie przypomniano położenie kilku kluczowych miast oraz rzeki Wisły. Nie zabrakło również prezentacji i przypomnienia podstawowych informacji o naszej stolicy – Warszawie. Kulminacyjnym momentem tej części dnia było przedstawienie legendy o Bazyliszku, https://youtu.be/DuUxpeXVfag?si=So0NcJdiAyItoFcI.
Po zasłużonej przerwie śniadaniowej, nadszedł czas na kreatywną pracę manualną. Dzieci z zapałem tworzyły własne, skrzeczące „bazyliszki”, wykorzystując papierowe kubki, pióra, różnorodne materiały kreatywne, taśmę florystyczną i spinacze. Po tak intensywnych zajęciach, konieczna była przerwa na świeżym powietrzu, aby naładować baterie.
Druga część dnia rozpoczęła się od inspirującej rozmowy o superbohaterach – kto to jest, kto może nim być. Następnie uwaga przeniosła się na ważne postacie w życiu dzieci – na tatę. Rozmawiano o tym, kim jest tata, jaki jest i co dzieci lubią z nim robić. Zbliżający się Dzień Ojca, obchodzony w Polsce 23 czerwca, stał się inspiracją do burzy mózgów na temat sposobów świętowania tego wyjątkowego dnia. Zwieńczeniem tych refleksji było wykonanie uroczej pracy plastycznej – tańczącej laurki dla taty.
Na zakończenie tego gorącego dnia, dzieci obejrzały część filmu edukacyjnego o polskich miastach i legendach, który podsumował i utrwalił zdobytą wiedzę. To był dzień pełen nauki, podsumowania zdobytej wiedzy, kreatywności i radosnych chwil.
Drogie Dzieci! Dziękuję Wam za ten wspólnie spędzony rok szkolny. Życzę Wam wspaniałych wakacji, pełnych odkryć, cudownych wspomnień i spełnionych marzeń! Do zobaczenia we wrześniu,
Żaneta Pomorska

Bociany 


Joanna Kulmowa "Kiedy pada"




A kiedy tak pada i pada,
ogromnie jestem rada
i kalosze wkładam bardzo duże,
żeby włazić w największe kałuże,
żeby mącić, miesić błoto rozpryśnięte
i być kaczką
albo okrętem.

A niech spadnie ulewa,
niech roztańczą się drzewa
to pofrunę nad lasem, nad polem,
pod czerwonym
ulubionym
parasolem.
 

To były ostatnie w bieżącym roku szkolnym zajęcia. Tego dnia miałam przyjemność spotkać się z dziećmi, które uczyłam gdy były młodsze. Dlatego nie byliśmy dla siebie obcy, tylko musieliśmy siebie troszkę  nawzajem przypomnieć. Zaczęliśmy spotkanie
od refleksji czym są wakacje. Każde dziecko opowiedziało o  swoich doświadczeniach i przygodach wakacyjnych, o podróżach i spędzaniu czasu. Analizując różne sytuacje i okoliczności jakie mogą nas spotkać podczas wakacji  dzieci słusznie zauważyły, że pogoda też może być różna. Nie zawsze musi świecić słońce i być bardzo ciepło. Może być chłodno i padać deszcz. Wówczas w organizowaniu ciekawych aktywności może pomóc nam nasza wyobraźnia. Wytłumaczyliśmy sobie to trudne słowo.
Wyobraźnia to zdolność tworzenia w myślach obrazów, scen, myśli i uczuć. Nie muszą być one związane z rzeczywistymi doświadczeniami. Mogą być tworzeniem fantastycznych scenariuszy wydarzeń. Teo przeczytał nam bardzo ładnie wiersz pt. "Kiedy pada" i już dokładnie wiedzieliśmy co to jest wyobraźnia. Podczas deszczu umiejętność wyobrażania sobie różnych rzeczy ma bardzo duże znaczenie i jest bardzo przydatne. To refleksja dzieci i uważam, że jest bardzo słuszna. Nie ma wtedy nudy i wszystko jest ok. Możemy wymyślać gry i zabawy i wówczas jesteśmy pomysłowi. Poza tym można wtedy czytać książki. Podczas czytania również "pracuje "nasza wyobraźnia. Bo przecież wyobrażamy sobie, że jesteśmy w miejscach o których czytamy, a bohaterów
"widzimy" oczami wyobraźni. Słowem - wyobraźnia to bardzo ważna rzecz. 

Okazało się , że wszystkie Bociany lubią czytać. Z wszystkich książek - najbardziej komiksy:-)))) Niestety nie miałam żadnego komiksu ze sobą, zaproponowałam natomiast dzieciom opowiadanie "Wypożyczalnia skrzydeł" Iwony Pietrzak- Płachty w formie teatrzyku kamishibai. Dzieci z zainteresowaniem wysłuchały opowiadania. Następnie analizowaliśmy treść i wyciągaliśmy wnioski. Trzeba przyznać Bocianom, że wypowiedzi były dojrzałe i przemyślane. Następnie  zabraliśmy się do przygotowania własnych komiksów, które dzieci zaprezentowały na forum grupy w postaci teatrzyku kamishibai.
Wyszło znakomicie. Brawo! Jako pamiątkę z zajęć dzieci otrzymały brystolowe pióra, które mogą być na przykład zakładką do czytanej książki czy wisieć w ulubionym miejscu z wypisanymi na nich marzeniami czekającymi na spełnienie.
 
Bardzo dziękuję dzieciom za spotkanie i wspólnie spędzony czas, życzę wspaniałych wakacji i zapraszam na zakończenie roku szkolnego do pobliskiego parku,
Maria Kołomyjec

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Rozkład zajęć 2024/2025

Kontakt

Co jest potrzebne aby zapisać dziecko do szkoły w Katalonii?