Barcelona, zajęcia 14 czerwca

Klub Malucha


"Lato, lato, lato czeka
Razem z latem czeka rzeka
Razem z rzeką czeka las
A tam ciągle nie ma nas"


Słowa tej piosenki rozbrzmiewały podczas ostatniego w tym roku szkolnym spotkania Klubu Malucha. Po obudzeniu jeża Toma, sprawdzeniu obecności i uzupełnieniu kalendarza maluszki zabrały się za naukę piosenki o lecie. Wspólnie przypomnieliśmy sobie nazwy kolorów - niebieskiego, żółtego, pomarańczowego i zielonego.  Ustaliliśmy jaki z kolorów będzie najbardziej pasował do słów lato, rzeka i las. Następnie każdy wybrał sobie dwie rytmiczne chustki w wymienionych kolorach i wspólnie śpiewając piosenkę "Lato, lato" tańczyliśmy wymachując chustkami. Był to bardzo wesoły i kolorowy taniec.
Jak zawsze odkrywaliśmy też jakie piosenki ukryły się tym razem w "muzycznych pudełkach". Były to: "Woogie Boogie", "Głowa ramiona", "Tu paluszek" oraz "Rączki do góry."
Po przerwie na drugie śniadanie zabraliśmy się do wykonania pracy plastycznej. Każdy przygotował swoje własne słońce. Najpierw malowaliśmy kartonowe kółka farbami - żółtą, złotą i pomarańczową. Następnie dzieci ćwiczyły motorykę małą przyklejając promyki oraz dodatkowo ozdabiając swoje słoneczka żółtymi naklejkami. Na sam koniec do każdego słońca przyczepiliśmy patyczek, tak aby można było je wygodnie trzymać i wymachiwać w rytm piosenki "Lato, lato".
Na zakończenie bawiliśmy się w zabawy w kole, "Chodzi lisek", "Stary niedźwiedź" i "Mam chusteczkę haftowaną". A także robiliśmy sobie relaksujące masażyki.
Za tydzień spotykamy się w parku, a później już tylko ... "Lato, lato"...
Do zobaczenia! 

Poziomki


 " Jedziemy na wakacje" Czesław Janczarski

Jedziemy na wakacje
do lasu. nad wodę.
Prosimy ciebie, słonko
o piękną pogodę
Jedziemy na wakacje
nad morze, na plażę.
Kolorowe muszelki
przynieś, falo, w darze.

Nie chowajcie się szczyty,
za mgłą, za obłokiem.
Jedziemy na wakacje
na Mazury? Może!
Wyjrzyj z krzaków prawdziwku,
czekaj na nas w borze.


To były już ostatnie zajęcia z Poziomeczkami w bieżącym roku szkolnym. Ach, jak ten czas szybko leci. Po powitalnej piosence "Wesołe powitanie" dzieci przywitał Latawiec. Piękny, zielony jak czerwcowa łąka. Zaprosił Poziomki do rozmowy na temat wakacji i tego wszystkiego , co możemy podczas nich robić. Dzieci usiadły wygodnie na olbrzymiej chuście animacyjnej i zaczęliśmy nasze wakacyjne rozważania. Rozmawialiśmy o miejscach do których możemy pojechać, o pogodzie wakacyjnej i zabawach na łonie natury. Są dwa miejsca do których nasze maluszki się wybierają. Są to góry i morze. Część dzieci pojedzie też do Polski. Zastanawialiśmy się co charakterystycznego i ciekawego możemy spotkać w górach, a co nad morzem. Rozważania skłoniły nas do zabaw ruchowych i naśladowczych. Boisko szkolne z płytą koloru błękitnego posłużyło nam za morze i mogliśmy pobawić się w zbieranie prawdziwych muszelek. Wspominając zaś góry wytłumaczyliśmy co to jest echo i bawiliśmy się w powtarzanie wyrazów jakbyśmy byli echem. Zabawy bardzo spodobały się Poziomkom. Aby obejrzeć film o bezpiecznych wakacjach udaliśmy się na kilka minut do sali obok gdzie uczą się Jagódki. Razem ze starszymi koleżankami i kolegami zapoznaliśmy się z zasadami jakie powinniśmy stosować, aby wakacyjny wypoczynek był radosny i bezpieczny. Po przerwie śniadaniowej zajęliśmy się ozdabianiem promyków wakacyjnych słoneczek. Była to bardzo kreatywna praca, a małe paluszki Poziomek pracowały niezmordowanie. Pomysłowość dzieci naprawdę zasługuje na duże uznanie. Brawo! Pod koniec zajęć wyszliśmy jeszcze raz na boisko szkolne, które tego dnia było tylko dla nas. Bawiliśmy się chustami animacyjnymi i kolorowymi piłeczkami. Troszkę zmęczeni wróciliśmy do sali i ułożeni wygodnie na olbrzymiej chuście animacyjnej , chyba największej w naszej szkole, słuchaliśmy opowiadania nagranego  w formie audiobooka. To były bardzo kolorowe zajęcia.

Bardzo dziękuję Poziomkom za cały rok szkolny, za radosne buzie i aktywność. Rodzicom dziękuję za współpracę i życzę nam wszystkim dobrego, zasłużonego wypoczynku.

Pozdrawiam cieplutko i zapraszam na piknikowe zakończenie roku szkolnego 21 czerwca do Parku Ciutadella w Barcelonie.
Maria Kołomyjec i gościnne Pani Żaneta, nauczycielka ze Szkoły Polskiej w Gavá

Jagódki

Nasze sobotnie spotkanie, na które licznie przybyły  dzieci,  rozpoczęliśmy od przypomnienia sobie wszystkich naszych spotkań w ciągu całego roku . Dzieci dużo pamiętały i opowiadały o tematach, które były omawiane w poszczególnych miesiącach naszych zajęć. Potem rysowały to co najbardziej zapamiętały. Przyszedł czas na zabawy ruchowe i rozpoczęcie nowego tematu: Bezpieczne wakacje .


Dzieci dowiedziały się co należy robić przechodząc przez ulicę , czy można się bawić blisko ulicy, jak się zachowywać nad wodą, dlaczego używamy kremów z filtrem przebywając na słońcu itp.
Przyszedł czas na śniadanie, po którym wszyscy wyszliśmy na boisko szkolne. Jagódki razem z grupą Poziomek bawiły się i brały udział w zawodach. Po powrocie do sali dzieci opowiadały jak spędzą zbliżające się wakacje. Na zakończenie naszego spotkania dzieci, które nie będą mogły być podczas zakończenia roku szkolnego, otrzymały dyplomy ukończenia naszych zajęć.
Wszystkim bardzo dziękujemy,

Pani Gosia i Pani Basia

 

Śliweczki

W minioną sobotę grupa Śliweczek spotkała się już po raz ostatni na klasowych zajęciach.
Zakończając zaplanowane na ten rok tematy omówiliśmy wakacyjne, słoneczne, ostrzegające zagadnienia korzystając z książek i kart pracy „Uczę się z lokomotywą”.
Dzieci bardzo lubią nasze kolorowe, pełne ciekawych ilustracji, pytań, rebusów, labiryntów, naklejek książki.
Przedstawiona letnia łąka wraz z jej mieszkańcami pozwoliła nam poznać polskie nazwy zwierząt, scharakteryzowaliśmy je. Dzieci najbardziej zdziwił fakt, że na polskich łąkach wśród kamieni mogą również spotkać jaszczurkę, a zachwycił je wygląd myszki polnej – bardzo chciałyby ją spotkać.
Wysłuchaliśmy utworu https://www.youtube.com/watch?v=2juBuA80glI wydobywając z niego nazwy owadów, zwierząt, które nie występowały na naszej ilustracji. Ćwiczenie to wymagało dużej koncentracji, skupienia i refleksu, ponieważ ważne było kto pierwszy wypowie wyraz.

W czasie śniadania wsłuchiwaliśmy się w odgłosy letniej łąki  https://www.youtube.com/watch?v=c8ohuIW6PsE ,  a potem omówiliśmy ilustrację związaną z wakacyjną ostrożnością i odpowiednim zachowaniem w czasie zjawisk meteorologicznych na różnych terenach. Dzieci były zaskoczone, że lawina może być również błotna i kamienna, że buty na grubej podeszwie gumowej mogą być przydatne jako dodatkowy element izolacji przed piorunami burzowymi, nasze rozmowy nie miały końca……
Wymieniliśmy pojazdy ratunkowe: karetka pogotowia, policja, straż pożarna i głęboko zakodowaliśmy numer ratunkowy 112 – ten sam we wszystkich krajach Unii Europejskiej.
Na podwórku sprawdzaliśmy nasze możliwości w kilku ćwiczenia koordynacyjnych. Ćwiczyliśmy równowagę, przenosząc woreczki na głowie, na stopie, skacząc na jednej nodze, biegnąc z woreczkiem na głowie, przenosząc woreczek dwoma złączonymi stopami –  każdy zdobywał punkty zachęcony niebieskimi kropeczkami😊
Po powrocie dzieci próbowały opisać twarz lata, jaką twarz mogłoby mieć lato?  Wszystkie dzieci widzą lato jako „złoty błysk”, nie było wątpliwości. Mnie to trochę zdziwiło, myślałam, że odpowiedź będzie zawierała jakieś długie złote włosy, złotą spódnicę, a tu proszę – dziecięca wyobraźnia zaskoczyła mnie kolejny raz, warto pozwolić dzieciom na takie szaleństwa wyobraźni.
Nadszedł czas pożegnania, niestety musieliśmy się już wakacyjnie pożegnać z niektórymi Śliweczkami, które nie będą mogły wziąć udziału w zakończeniu roku  szkolnego 21 czerwca.
Zarówno Dzieciom jak i Rodzicom należały się gorące gratulacje i podziękowania za cały rok, dlatego każda odbierająca swój dyplom Śliweczka otrzymała prawdziwy, szczery uścisk dłoni zawierający te gratulacje. Bardzo miły moment, dzieci naprawdę czuły się dumne i docenione otrzymując kolorowy dyplom.
Dziękuję bardzo za aktywność, chęci, radosne reakcje, za cały rok pracy ŚLIWECZEK. Uważam, że to niesamowite dzieci, zdolne i bardzo mądre, ochocze do wykonywania przeróżnych aktywności – edukacyjnych, artystycznych, muzycznych, sportowych i kulinarnych. Każde spotkanie z grupą inspirowało mnie do podejmowania nowych tematów, które dzieci zawsze przyjmowały chętnie i radośnie – dziękuję bardzo Kochane Śliweczki roku szkolnego 2024/2025.
Tym, których nie uda mi się spotkać w czasie zabaw końcowo-rocznych w Parku Ciutadella, życzę przepięknych, kolorowych, ciekawych, szczęśliwych wakacji.

Pozdrawiam serdecznie,
Joanna Tylek 

Malinki


W ostatnią sobotę odbyło się spotkanie grupy Malinek, w których gościnnie uczestniczyła nowa prowadząca - Pani Paulina.
Zajęcia rozpoczęliśmy od wzajemnego poznania się. Każde dziecko miało okazję napisać lub narysować kilka informacji o sobie – co lubi robić w wolnym czasie, jakie jest jego ulubione zwierzę i posiłek. W kolejnym kroku każdy scharakteryzował siebie w kilku zdaniach. Było to świetne ćwiczenie, które nie tylko pomogło lepiej się poznać, ale również rozwijało umiejętność mówienia o sobie i swoich zainteresowaniach.
Następnie przeszliśmy do bloku poświęconego psychoedukacji. Rozmawialiśmy o emocjach, czym są, jak je rozpoznawać, wyrażać oraz jak sobie z nimi radzić. Dzieci wykazały się dużą wrażliwością i dojrzałością – potrafiły trafnie nazwać i opisać różne emocje, a także wskazać sytuacje, w których się pojawiają. Pomocnym narzędziem w tej części zajęć były karty emocji. Każde dziecko losowało kartę przedstawiającą konkretną sytuację i reakcję, a następnie opowiadało, jaką emocję karta przedstawia, jak można ją wyrazić oraz jak radzić sobie w danej sytuacji. Ćwiczenie to nie tylko uczyło empatii, ale także pomagało rozwijać umiejętność rozwiązywania problemów i lepszego rozumienia siebie oraz innych.
Po tej intensywnej części nadszedł czas na zasłużoną przerwę śniadaniową, a zaraz po niej na wspólną zabawę na szkolnym podwórku. Ruch na świeżym powietrzu dał wszystkim mnóstwo radości i energii do dalszych działań.
W drugiej części zajęć skupiliśmy się na temacie lata i wakacji. Rozmawialiśmy o tym, z czym kojarzy się nam lato – słońcem, podróżami, plażą, przygodami. Każde dziecko opowiedziało o swoich wakacyjnych marzeniach – gdzie chciałoby pojechać, co chciałoby zobaczyć i przeżyć. Aby jeszcze lepiej utrwalić temat, wspólnie rozwiązaliśmy krzyżówkę wakacyjną, która nie tylko dostarczyła świetnej zabawy, ale także rozwijała spostrzegawczość i słownictwo dzieci związane z latem i wypoczynkiem. Na zakończenie każdy uczestnik stworzył swoją własną pocztówkę wakacyjną – kolorową, pełną marzeń i letnich motywów.
Spotkanie grupy Malinek minęło w przyjaznej atmosferze, pełnej rozmów i wspólnego działania. Dzieci nie tylko świetnie się bawiły, ale również wiele się nauczyły – o sobie i o emocjach, które towarzyszą nam każdego dnia.

Dziękuję za wspólne zajęcia,

Paulina Racławska-Kopiec  

Jarzębina 


Zajęcia zaczęliśmy od nowości politycznych w Polsce.
W dniu 2 czerwca 2025 r. obwieszczono oficjalne wyniki II tury wyborów prezydenckich .
Nowym Prezydentem RP został Karol Nawrocki, który uzyskał poparcie 50,89 proc.
wyborców. Jego zwycięstwo wpisuje się w szerszy trend konserwatywnego odwrotu od liberalnych wartości w Europie i na świecie.


Dowiedzieliśmy się jaki jest ustrój polityczny w Polsce. Co to jest trójpodział władzy? Czy
prezydent to władza ustawodawcza czy wykonawcza? Co to jest pluralizm polityczny?
Pluralizm może dotyczyć różnych dziedzin, takich jak polityka, religia, kultura, czy
filozofia. Umożliwia pokojowe współistnienie różnych grup interesów, przekonań i stylów życia w społeczeństwie, co sprzyja demokracji i zapobiega dominacji jednej grupy.
Po przerwie śniadaniowej na tablicy dzieci wypisały słowa kojarzone z wakacjami.
Zrobiliśmy wspólnie quiz wakacyjno-geograficzny. Gdzie w Polsce można spędzać wakacje? Gdzie można plażować, a gdzie żeglować czy pływać kajakiem. Jak nazywa się polskie morze, nad które jeździmy na wakacje? Co można robić nad jeziorem? Które miasto w Polsce słynie z pięknych plaż i molo? Gdzie jest Wawel? W którym z tych miejsc możesz chodzić po górskich szlakach? Jak nazywa się region w Polsce, który słynie z jezior? Czy Zakopane jest na północy czy południu Polski? Gdzie jest Podhale? Czy Podhale jest “ pod halami”? Kto tam mieszka ? Jak wygląda strój góralski? Na jakich instrumentach grają? Czy tańczą? Co to są zamki krzyżackie? Gdzie je można znaleźć? Kiedy je zbudowano?

Obejrzeliśmy na slajdach zdjęcia ssaków, ptaków, gadów i płazów jakie można spotkać na
Mazurach. Wśród ssaków dominują takie gatunki jak żubry, jelenie, łosie, dziki, wilki, rysie, lisy, bóbr. Wśród ptaków warto wymienić łabędzie, bieliki, kormorany, czaple, żurawie. Przeczytaliśmy wiersze Jana Brzechwy “Żuraw i czapla” oraz “Żubr”. 

Opowiedziałam o głównej kwaterze wojennej Adolfa Hitlera w Gierłoży na Mazurach,
Wilczy Szaniec . Był to olbrzymi kompleks zbudowany na obszarze kilkuset hektarów, w
którym znajdowały się liczne schrony, baraki, instalacje wodociągowe, kanalizacja,
oczyszczalnie ścieków, drogi i oświetlenie. To z tego miejsca wydawano najistotniejsze
decyzje dotyczące wszystkich obszarów życia i losów podbitych narodów.


Po prezentacji poszliśmy na podwórko. Dziewczynki kreowały z plasteliny przepysznie
wyglądające lody, chłopcy grali w piłkę. By się orzeźwić, polewaliśmy się wodą z balonów i butelek, przy czym było dużo zabawy.
Agata

 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Rozkład zajęć 2024/2025

Kontakt

Co jest potrzebne aby zapisać dziecko do szkoły w Katalonii?