Barcelona, zajęcia 14 czerwca
"Lato, lato, lato czeka
Razem z latem czeka rzeka
Razem z rzeką czeka las
A tam ciągle nie ma nas"
Słowa tej piosenki rozbrzmiewały podczas ostatniego w tym roku szkolnym
spotkania Klubu Malucha. Po obudzeniu jeża Toma, sprawdzeniu obecności i
uzupełnieniu kalendarza maluszki zabrały się za naukę piosenki o lecie.
Wspólnie przypomnieliśmy sobie nazwy kolorów - niebieskiego, żółtego,
pomarańczowego i zielonego. Ustaliliśmy jaki z kolorów będzie
najbardziej pasował do słów lato, rzeka i las. Następnie każdy wybrał
sobie dwie rytmiczne chustki w wymienionych kolorach i wspólnie
śpiewając piosenkę "Lato, lato" tańczyliśmy wymachując chustkami. Był to
bardzo wesoły i kolorowy taniec.
Jak zawsze odkrywaliśmy też jakie piosenki ukryły się tym razem w
"muzycznych pudełkach". Były to: "Woogie Boogie", "Głowa ramiona", "Tu
paluszek" oraz "Rączki do góry."
Po przerwie na drugie śniadanie zabraliśmy się do wykonania pracy
plastycznej. Każdy przygotował swoje własne słońce. Najpierw malowaliśmy
kartonowe kółka farbami - żółtą, złotą i pomarańczową. Następnie dzieci
ćwiczyły motorykę małą przyklejając promyki oraz dodatkowo ozdabiając
swoje słoneczka żółtymi naklejkami. Na sam koniec do każdego słońca
przyczepiliśmy patyczek, tak aby można było je wygodnie trzymać i
wymachiwać w rytm piosenki "Lato, lato".
Na zakończenie bawiliśmy się w zabawy w kole, "Chodzi lisek", "Stary
niedźwiedź" i "Mam chusteczkę haftowaną". A także robiliśmy sobie
relaksujące masażyki.
Za tydzień spotykamy się w parku, a później już tylko ... "Lato, lato"...
Do zobaczenia!
Poziomki
" Jedziemy na wakacje" Czesław Janczarski
Jedziemy na wakacje
do lasu. nad wodę.
Prosimy ciebie, słonko
o piękną pogodę
Jedziemy na wakacje
nad morze, na plażę.
Kolorowe muszelki
przynieś, falo, w darze.
Nie chowajcie się szczyty,
za mgłą, za obłokiem.
Jedziemy na wakacje
na Mazury? Może!
Wyjrzyj z krzaków prawdziwku,
czekaj na nas w borze.
Bardzo dziękuję Poziomkom za cały rok szkolny, za radosne buzie i aktywność. Rodzicom dziękuję za współpracę i życzę nam wszystkim dobrego, zasłużonego wypoczynku.
Pozdrawiam cieplutko i zapraszam na piknikowe zakończenie roku szkolnego 21 czerwca do Parku Ciutadella w Barcelonie.
Maria Kołomyjec i gościnne Pani Żaneta, nauczycielka ze Szkoły Polskiej w Gavá
Jagódki
Nasze sobotnie spotkanie, na które licznie przybyły dzieci, rozpoczęliśmy od przypomnienia sobie wszystkich naszych spotkań w ciągu całego roku . Dzieci dużo pamiętały i opowiadały o tematach, które były omawiane w poszczególnych miesiącach naszych zajęć. Potem rysowały to co najbardziej zapamiętały. Przyszedł czas na zabawy ruchowe i rozpoczęcie nowego tematu: Bezpieczne wakacje .
Dzieci dowiedziały się co należy robić przechodząc przez ulicę , czy można się bawić blisko ulicy, jak się zachowywać nad wodą, dlaczego używamy kremów z filtrem przebywając na słońcu itp.
Przyszedł czas na śniadanie, po którym wszyscy wyszliśmy na boisko szkolne. Jagódki razem z grupą Poziomek bawiły się i brały udział w zawodach. Po powrocie do sali dzieci opowiadały jak spędzą zbliżające się wakacje. Na zakończenie naszego spotkania dzieci, które nie będą mogły być podczas zakończenia roku szkolnego, otrzymały dyplomy ukończenia naszych zajęć.
Wszystkim bardzo dziękujemy,
Pani Gosia i Pani Basia
Śliweczki
W minioną sobotę grupa Śliweczek spotkała się już po raz ostatni na klasowych zajęciach.
Zakończając zaplanowane na ten rok tematy omówiliśmy wakacyjne,
słoneczne, ostrzegające zagadnienia korzystając z książek i kart pracy
„Uczę się z lokomotywą”.
Dzieci bardzo lubią nasze kolorowe, pełne ciekawych ilustracji, pytań, rebusów, labiryntów, naklejek książki.
Przedstawiona letnia łąka wraz z jej mieszkańcami pozwoliła nam poznać
polskie nazwy zwierząt, scharakteryzowaliśmy je. Dzieci najbardziej
zdziwił fakt, że na polskich łąkach wśród kamieni mogą również spotkać
jaszczurkę, a zachwycił je wygląd myszki polnej – bardzo chciałyby ją
spotkać.
Wysłuchaliśmy utworu https://www.youtube.com/watch?v=2juBuA80glI
wydobywając z niego nazwy owadów, zwierząt, które nie występowały na
naszej ilustracji. Ćwiczenie to wymagało dużej koncentracji, skupienia i
refleksu, ponieważ ważne było kto pierwszy wypowie wyraz.
Wymieniliśmy pojazdy ratunkowe: karetka pogotowia, policja, straż pożarna i głęboko zakodowaliśmy numer ratunkowy 112 – ten sam we wszystkich krajach Unii Europejskiej.
Na podwórku sprawdzaliśmy nasze możliwości w kilku ćwiczenia koordynacyjnych. Ćwiczyliśmy równowagę, przenosząc woreczki na głowie, na stopie, skacząc na jednej nodze, biegnąc z woreczkiem na głowie, przenosząc woreczek dwoma złączonymi stopami – każdy zdobywał punkty zachęcony niebieskimi kropeczkami😊
Zarówno Dzieciom jak i Rodzicom należały się gorące gratulacje i podziękowania za cały rok, dlatego każda odbierająca swój dyplom Śliweczka otrzymała prawdziwy, szczery uścisk dłoni zawierający te gratulacje. Bardzo miły moment, dzieci naprawdę czuły się dumne i docenione otrzymując kolorowy dyplom.
Dziękuję bardzo za aktywność, chęci, radosne reakcje, za cały rok pracy ŚLIWECZEK. Uważam, że to niesamowite dzieci, zdolne i bardzo mądre, ochocze do wykonywania przeróżnych aktywności – edukacyjnych, artystycznych, muzycznych, sportowych i kulinarnych. Każde spotkanie z grupą inspirowało mnie do podejmowania nowych tematów, które dzieci zawsze przyjmowały chętnie i radośnie – dziękuję bardzo Kochane Śliweczki roku szkolnego 2024/2025.
Pozdrawiam serdecznie,
Joanna Tylek
Malinki
W ostatnią sobotę odbyło się spotkanie grupy Malinek, w których gościnnie uczestniczyła nowa prowadząca - Pani Paulina.
Zajęcia rozpoczęliśmy od wzajemnego poznania się. Każde dziecko miało
okazję napisać lub narysować kilka informacji o sobie – co lubi robić w
wolnym czasie, jakie jest jego ulubione zwierzę i posiłek. W kolejnym
kroku każdy scharakteryzował siebie w kilku zdaniach. Było to świetne
ćwiczenie, które nie tylko pomogło lepiej się poznać, ale również
rozwijało umiejętność mówienia o sobie i swoich zainteresowaniach.
Następnie przeszliśmy do bloku poświęconego psychoedukacji.
Rozmawialiśmy o emocjach, czym są, jak je rozpoznawać, wyrażać oraz jak
sobie z nimi radzić. Dzieci wykazały się dużą wrażliwością i
dojrzałością – potrafiły trafnie nazwać i opisać różne emocje, a także
wskazać sytuacje, w których się pojawiają. Pomocnym narzędziem w tej
części zajęć były karty emocji. Każde dziecko losowało kartę
przedstawiającą konkretną sytuację i reakcję, a następnie opowiadało,
jaką emocję karta przedstawia, jak można ją wyrazić oraz jak radzić
sobie w danej sytuacji. Ćwiczenie to nie tylko uczyło empatii, ale także
pomagało rozwijać umiejętność rozwiązywania problemów i lepszego
rozumienia siebie oraz innych.
Po tej intensywnej części nadszedł czas na zasłużoną przerwę
śniadaniową, a zaraz po niej na wspólną zabawę na szkolnym podwórku. Ruch
na świeżym powietrzu dał wszystkim mnóstwo radości i energii do dalszych
działań.
W drugiej części zajęć skupiliśmy się na temacie lata i wakacji.
Rozmawialiśmy o tym, z czym kojarzy się nam lato – słońcem, podróżami,
plażą, przygodami. Każde dziecko opowiedziało o swoich wakacyjnych
marzeniach – gdzie chciałoby pojechać, co chciałoby zobaczyć i przeżyć.
Aby jeszcze lepiej utrwalić temat, wspólnie rozwiązaliśmy krzyżówkę
wakacyjną, która nie tylko dostarczyła świetnej zabawy, ale także
rozwijała spostrzegawczość i słownictwo dzieci związane z latem i
wypoczynkiem. Na zakończenie każdy uczestnik stworzył swoją własną
pocztówkę wakacyjną – kolorową, pełną marzeń i letnich motywów.
Spotkanie grupy Malinek minęło w przyjaznej atmosferze, pełnej rozmów i
wspólnego działania. Dzieci nie tylko świetnie się bawiły, ale również
wiele się nauczyły – o sobie i o emocjach, które towarzyszą nam każdego
dnia.
Dziękuję za wspólne zajęcia,
Paulina Racławska-Kopiec
Jarzębina
Zajęcia zaczęliśmy od nowości politycznych w Polsce.
W dniu 2 czerwca 2025 r. obwieszczono oficjalne wyniki II tury wyborów prezydenckich .
Nowym Prezydentem RP został Karol Nawrocki, który uzyskał poparcie 50,89 proc.
wyborców. Jego zwycięstwo wpisuje się w szerszy trend konserwatywnego odwrotu od liberalnych wartości w Europie i na świecie.
Dowiedzieliśmy się jaki jest ustrój polityczny w Polsce. Co to jest trójpodział władzy? Czy
prezydent to władza ustawodawcza czy wykonawcza? Co to jest pluralizm polityczny?
Pluralizm może dotyczyć różnych dziedzin, takich jak polityka, religia, kultura, czy
filozofia. Umożliwia pokojowe współistnienie różnych grup interesów, przekonań i stylów życia w społeczeństwie, co sprzyja demokracji i zapobiega dominacji jednej grupy.
Po przerwie śniadaniowej na tablicy dzieci wypisały słowa kojarzone z wakacjami.
Zrobiliśmy wspólnie quiz wakacyjno-geograficzny. Gdzie w Polsce można spędzać wakacje? Gdzie można plażować, a gdzie żeglować czy pływać kajakiem. Jak nazywa się polskie morze, nad które jeździmy na wakacje? Co można robić nad jeziorem? Które miasto w Polsce słynie z pięknych plaż i molo? Gdzie jest Wawel? W którym z tych miejsc możesz chodzić po górskich szlakach? Jak nazywa się region w Polsce, który słynie z jezior? Czy Zakopane jest na północy czy południu Polski? Gdzie jest Podhale? Czy Podhale jest “ pod halami”? Kto tam mieszka ? Jak wygląda strój góralski? Na jakich instrumentach grają? Czy tańczą? Co to są zamki krzyżackie? Gdzie je można znaleźć? Kiedy je zbudowano?
Obejrzeliśmy na slajdach zdjęcia ssaków, ptaków, gadów i płazów jakie można spotkać na
Mazurach. Wśród ssaków dominują takie gatunki jak żubry, jelenie, łosie, dziki, wilki, rysie, lisy, bóbr. Wśród ptaków warto wymienić łabędzie, bieliki, kormorany, czaple, żurawie. Przeczytaliśmy wiersze Jana Brzechwy “Żuraw i czapla” oraz “Żubr”.
Opowiedziałam o głównej kwaterze wojennej Adolfa Hitlera w Gierłoży na Mazurach,
Wilczy Szaniec . Był to olbrzymi kompleks zbudowany na obszarze kilkuset hektarów, w
którym znajdowały się liczne schrony, baraki, instalacje wodociągowe, kanalizacja,
oczyszczalnie ścieków, drogi i oświetlenie. To z tego miejsca wydawano najistotniejsze
decyzje dotyczące wszystkich obszarów życia i losów podbitych narodów.
Po prezentacji poszliśmy na podwórko. Dziewczynki kreowały z plasteliny przepysznie
wyglądające lody, chłopcy grali w piłkę. By się orzeźwić, polewaliśmy się wodą z balonów i butelek, przy czym było dużo zabawy.
Agata
Komentarze
Prześlij komentarz