Zajęcia w Castelldefels, 29 maja

Klub Malucha


W sobotę w Klubie Malucha nastały prawdziwe porządki!! Postanowiliśmy uporządkować pewien mały zakres wiedzy, już opowiadam:
Od jakiegoś czasu  (o czym, po każdym spotkaniu możecie Państwo przeczytać) czeka na nas pociąg, który zabiera nas do miejsca rozpoczęcia zajęć- czyli do naszego klubowego koła, gdzie dowiadujemy się o temacie spotkania.
Tak też było ostatnio. Usiedliśmy wygodnie na poduchach, wysłuchaliśmy wiersza Jana Brzechwy pt. "TYDZIEŃ"  i już wszyscy wiedzieli, jak będziemy się bawić i co poznawać.
https://www.youtube.com/watch?v=UnwurXMVPFw
Kilka pytań do dzieci, a później piosenka wyliczanka - https://www.youtube.com/watch?v=ojUmv6tRMrk,  która była wielką inspiracją do zabaw muzycznych.
Najpierw każdy z nas był innym dniem tygodnia, który musiał odezwać się dźwiękiem instrumentu wywołany w piosence.
Potem użyliśmy piosenki do tańca - w podobny sposób i  jeszcze raz, aby ustawić  się w kolejności.
Po  aktywnościach  muzyczno - ruchowych nadszedł czas na aktywność manualną z trwałym efektem edukacyjnym (mam nadzieję)  -  były to zegary tygodnia.  Zegarowe koła za pomocą korka poruszają się, tak aby dziecko mogło  spojrzeć na dzień i określić, czy to jest dzisiaj, czy może ten dzień będzie jutro, a może był wczoraj itd.
Chwilka przerwy na łyk wody i szkolne ciastko - tak!! Wróciła nasza przekąskowa przerwa - dzieci bardzo się ucieszyły na widok talerzyka słodkości:-)
Powrót do zabawy - z piosenkami "Tak - Nie", " Marsz", "Jak chodzą zwierzątka", a potem "Opalamy brzuszki"  i "Rysujemy figury", a na koniec "Rysujemy Kotka" - ta zabawa okazała się prawdziwym hitem, dlatego powtórzyliśmy ją kilka razy.
Muzyczne zabawy, kiedy w różny sposób odnajdujemy kształty, rysujemy w powietrzu, naśladujemy chód zwierząt lub koordynujemy odpowiedni ruch z odpowiednim gestem - są doskonałym czasem poznawania polskich  wyrazów, naśladowania dźwięków muzycznych i kształtowania wyobraźni. Cieszę się, że dzieci  lubią tę część  zajęć.
Lubią też, kiedy nasza sala  zamienia się w widownię, a na małym stoliku pojawia się mini scena z prawdziwą kurtyną.  Zawsze wtedy zapada  cisza, skupienie i wszyscy czekamy co się wydarzy.


Tym razem na scenie pojawiły się dni tygodnia  - kolejno ponumerowane. Oznaczanie dni tygodnia numerem jest jedną z metod ułatwiającą naukę nowych słów.
Każdy Maluszek z Rodzicem miał za zadanie przedstawić nam tydzień wraz z odsłuchiwaną bajką pod tym samym tytułem.  
https://www.youtube.com/watch?v=0DEBomKMtHA
Oklaski dla każdej z odegranych scen były szczere, dzieci przy pomocy rodzica wywiązały się z zadania bardzo dobrze- brawo!!!

Nadszedł czas na plastyczną pamiątkę z naszych zajęć - tym razem książeczka ilustrowanych dni tygodnia do kolorowania.
Myślę, ze słuchaniem, śpiewem, zabawą w  teatr z ponumerowanymi dniami  i  ilustracjami dni  do kolorowania użyliśmy tyle metod pamięciowych, że już nigdy (ćwicząc nadal) nie pomylimy środy z sobotą.
Nadjechał  pociąg - drugi raz - a to znaczy,  że wracamy.   Nikt nie chciał z niego wysiąść po jednym okrążeniu, więc powtórzyliśmy podróż powrotną kilka razy.


Dziękuję  za wesoły czas z Wami, pozdrawiam - do zobaczenia !!!!
Joanna Tylek 

Żabki, grupa Pani Ani


W ubiegłą sobotę 29 maja spotkaliśmy się znowu na zajęciach w Szkole Polskiej.
Tematem spotkania były ważne miejsca naszej codzienności czyli dom, szkoła, praca, plac zabaw. Czym są te miejsca, jakie jest ich znaczenie w naszym życiu, oraz oczywiście słownictwo z nimi związane.
Żabki o wszystkich tych miejscach miały bardzo wiele do powiedzenia, a ja zadawałam pytanie za pytaniem.
Dom czyli miejsce gdzie jest nasza rodzina, gdzie czujemy się bezpieczni i kochani, oraz drugie znaczenie domu jako miejsca do zamieszkania. Można mieszkać w bloku czyli wielopiętrowym budynku, które to bloki znajdują się przeważnie w miastach. W domach są pokoje, kuchnia, łazienka, a w tych pomieszczeniach wiele, wiele przedmiotów i mebli, staraliśmy się nazwać jak najwięcej z nich.
Szkoła, czyli miejsce, gdzie codziennie od września do czerwca chodzą wszystkie dzieci. Uczą się tam czytać, pisać, poznają inne języki, geografię, historię i inne ważne przedmioty. W szkole są klasy odpowiednie dla różnego wieku uczniów oraz klasy specjalistyczne takie jak geograficzne, historyczne, plastyczne, biologiczno - fizyczne, sale sportowe oraz stołówka gdzie podaje się obiady.
Na plac zabaw chodzimy by spotkać się z rówieśnikami i wesoło spędzić czas na zabawie. Do tego miejsca zabieramy z domu takie rzeczy jak: piłki , skakanki, przedmioty do gier takich jak: badminton, pingpong czy tenis. Na placach znajdują się przeważnie karuzele, huśtawki, ślizgawki oraz różnego rodzaju drabinki, piaskownica czyli jednym słowem, wszystko czego potrzebujemy do dobrej i aktywnej zabawy.
Ostatnim omówionym tematem była praca, co to jest, jakie zawody znają Żabki. Każde dziecko opowiedziało gdzie pracują ich rodzice i czym się zajmują. Obejrzeliśmy krótki filmik o najbardziej popularnych zawodach, były to między innymi lekarz, informatyk, nauczyciel, kosmetyczka itp.
Na zajęciach plastycznych wykonaliśmy piękne naszyjniki z różnych koralików bawiąc się przy tym świetnie. Zaśpiewaliśmy też, jak zawsze z resztą, naszą piosenkę ,,Była sobie Żabka mała " i spędziliśmy miło czas na zabawie w parku. Pogoda oraz nastrój i tym razem dopisały nam wszystkim.
Pozdrawiam  bardzo serdecznie i zapraszam na kolejne spotkanie!
Ania Rafalska 

Żabki, grupa Pana Piotra


W minioną sobotę znowu uczestniczyliśmy w zajęciach edukacyjnych w Szkole Polskiej. Zasadniczą tematyką naszej lekcji była wieś i zagadnienia jej pokrewne. Zaczęliśmy od domu na wsi, jego budowy i wyposażenia. Następnie opisaliśmy oborę, kurnik, chlew, owczarnię. Poruszyliśmy sprawę zbiorów, produktów rolnych, nazwy i wyglądu artykułów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. Pojawił się też temat targu, piekarni, ogrodu, sadu, spiżarni, warsztatu. Wymieniliśmy również zawody jak hodowca, mleczarz, drwal, ogrodnik, leśniczy, piekarz, mechanik, postrzygacz owiec, kowal. W wirtualnej kuźni poznaliśmy proces podkuwania koni i jego znaczenie. Pomalowaliśmy także  kolorowankę, konia w stylu gry Minecraft (www.supercoloring.com).
Z zagadnieniem życia na wsi nierozerwalnie wiąże się hydrografia. Od dostatku wody uzależnione jest całe życie społeczności wiejskiej. Dlatego też na mapie fizycznej Polski przerobiliśmy sieć rzeczną i położenie jezior. Najdłuższą rzeką Polski jest oczywiście Wisła (1047 km). Odra mierzy 854 km (z tego na terenie Polski 742 km). Występuje asymetryczność dopływów Wisły i Odry. Ich lewe dorzecza są krótsze i mniej obfite w wodę w stosunku do dopływów prawych. Gęstość sieci rzecznej w Polsce jest dość znaczna, lecz nieregularna,a zasilanie jest głównie śnieżno-deszczowe. Występują dwa wysokie stany wód: na wiosnę, luty-kwiecień - w okresie zanikania pokrywy śnieżnej oraz latem, czerwiec-lipiec - podczas intensywnych opadów w górach. Rzeki w Polsce zimą zamarzają.
Polska należy do krajów europejskich obfitujących w jeziora, które zgrupowane są głównie w północnej części kraju. Największe z nich to Śniardwy oraz Mamry, leżące na Mazurach. Najgłębszym jest jezioro Hańcza (106 m) na Pojezierzu Suwalskim. Zdecydowana większość jezior w Polsce jest pochodzenia polodowcowego.
Najbardziej znanym mieszkańcem związanym z życiem nad wodą jest żaba🐸. Wykonaliśmy ją z papieru i kartonu, jako królową w koronie i zwykłą żabkę. Podczas naszych opowieści nie obyło się bez legend. Przeczytaliśmy legendę o powstaniu Wisły, o Czarcim Ostrowie na Jeziorze Śniardwy oraz o powstaniu rzeki Wieprz. Następnie nasze Żabki tradycyjnie udały się na plac zabaw. Po przyjściu z niego był jeszcze czas na wysłuchanie kilku wierszy Jana Brzechwy. 


Pozdrawiam serdecznie,

Piotr Rafalski

 

Bociany 

Ostatnie zajęcia Bocianów minęły nam bardzo zajmująco .Mówiliśmy o zasadach bezpieczeństwa na drodze, ruchu drogowym i różnych znakach jakie spotykamy na naszej drodze. Do tematu lekcji wprowadziła nas czytanka o bezpieczeństwie na drodze, która posłużyła do powtórzenia gramatyki. Oprócz zasad bezpieczeństwa jakie wypisaliśmy z tekstu, zajęliśmy się także trudnymi słowami, głoskami i odmianami wyrazów jakie Bociany zauważyły między wierszami. Po tym ciężkim ;) pisemno- czytelniczym zadaniu oglądnęliśmy edukacyjne wideo o zasadach i wskazówkach poruszenia się po drodze. Ważny temat w związku ze zbliżającym się wakacjami. To dla Bocianów nie tylko przypomnienie, pewnie znanych zasad, ale również ćwiczenie polskiego słownictwa na które na co dzień może nie ma czasu i okazji. Dzieci wykonały rysunki- komiksy na temat zapamiętanych zasad bezpieczeństwa.
Po krótkiej przerwie śniadaniowej udaliśmy się do parku, przy okazji stosując w terenie obowiązki pieszych na drodze oraz ćwicząc poznane słownictwo. Po powrocie do szkoły i powrocie do porządku po harcach w iście letniej aurze, nawodnione Bociany odpoczywały odgadując z czytanych rymowanek nazewnictwo znaków drogowych i innych elementów urbanizacji. Następnie przystąpiliśmy do wycinania znaków drogowych. Wyszczególniliśmy ich rodzaje i podporządkowane tym rodzajom kolory. Niektórzy stworzyli swoje znaki z zaproponowanych modeli, inni zdecydowali się z dostępnych materiałów wyczarować interesujące semafory i inne konstrukcje drogowe.

Do zobaczenia Bociany już za tydzień.
Czekamy na Was w tę pierwszą sobotę  czerwca.


Pozdrawiam,
Aleksandra

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Rozkład zajęć 2024/2025

Kontakt

Co jest potrzebne aby zapisać dziecko do szkoły w Katalonii?