Zajęcia w Castelldefels, 29 maja
Klub Malucha
W sobotę w Klubie Malucha nastały prawdziwe porządki!! Postanowiliśmy uporządkować pewien mały zakres wiedzy, już opowiadam:
Od jakiegoś czasu (o czym, po każdym spotkaniu możecie Państwo
przeczytać) czeka na nas pociąg, który zabiera nas do miejsca
rozpoczęcia zajęć- czyli do naszego klubowego koła, gdzie dowiadujemy
się o temacie spotkania.
Tak też było ostatnio. Usiedliśmy wygodnie na poduchach, wysłuchaliśmy
wiersza Jana Brzechwy pt. "TYDZIEŃ" i już wszyscy wiedzieli, jak
będziemy się bawić i co poznawać.
https://www.youtube.com/watch?v=UnwurXMVPFw
Kilka pytań do dzieci, a później piosenka wyliczanka -
https://www.youtube.com/watch?v=ojUmv6tRMrk, która była wielką
inspiracją do zabaw muzycznych.
Najpierw każdy z nas był innym dniem tygodnia, który musiał odezwać się dźwiękiem instrumentu wywołany w piosence.
Potem użyliśmy piosenki do tańca - w podobny sposób i jeszcze raz, aby ustawić się w kolejności.
Po aktywnościach muzyczno - ruchowych nadszedł czas na aktywność
manualną z trwałym efektem edukacyjnym (mam nadzieję) - były to zegary
tygodnia. Zegarowe koła za pomocą korka poruszają się, tak aby dziecko
mogło spojrzeć na dzień i określić, czy to jest dzisiaj, czy może ten
dzień będzie jutro, a może był wczoraj itd.
Chwilka przerwy na łyk wody i szkolne ciastko - tak!! Wróciła nasza
przekąskowa przerwa - dzieci bardzo się ucieszyły na widok talerzyka
słodkości:-)
Powrót do zabawy - z piosenkami "Tak - Nie", " Marsz", "Jak chodzą
zwierzątka", a potem "Opalamy brzuszki" i "Rysujemy figury", a na
koniec "Rysujemy Kotka" - ta zabawa okazała się prawdziwym hitem,
dlatego powtórzyliśmy ją kilka razy.
Muzyczne zabawy, kiedy w różny sposób odnajdujemy kształty, rysujemy w
powietrzu, naśladujemy chód zwierząt lub koordynujemy odpowiedni ruch z
odpowiednim gestem - są doskonałym czasem poznawania polskich wyrazów,
naśladowania dźwięków muzycznych i kształtowania wyobraźni. Cieszę się,
że dzieci lubią tę część zajęć.
Lubią też, kiedy nasza sala zamienia się w widownię, a na małym stoliku
pojawia się mini scena z prawdziwą kurtyną. Zawsze wtedy zapada
cisza, skupienie i wszyscy czekamy co się wydarzy.
Tym razem na scenie pojawiły się dni tygodnia - kolejno ponumerowane. Oznaczanie dni tygodnia numerem jest jedną z metod ułatwiającą naukę nowych słów.
Każdy Maluszek z Rodzicem miał za zadanie przedstawić nam tydzień wraz z odsłuchiwaną bajką pod tym samym tytułem.
https://www.youtube.com/watch?v=0DEBomKMtHA
Oklaski dla każdej z odegranych scen były szczere, dzieci przy pomocy rodzica wywiązały się z zadania bardzo dobrze- brawo!!!
Nadszedł czas na plastyczną pamiątkę z naszych zajęć - tym razem książeczka ilustrowanych dni tygodnia do kolorowania.
Myślę, ze słuchaniem, śpiewem, zabawą w teatr z ponumerowanymi dniami i ilustracjami dni do kolorowania użyliśmy tyle metod pamięciowych, że już nigdy (ćwicząc nadal) nie pomylimy środy z sobotą.
Nadjechał pociąg - drugi raz - a to znaczy, że wracamy. Nikt nie chciał z niego wysiąść po jednym okrążeniu, więc powtórzyliśmy podróż powrotną kilka razy.
Dziękuję za wesoły czas z Wami, pozdrawiam - do zobaczenia !!!!
Joanna Tylek
Żabki, grupa Pani Ani
W ubiegłą sobotę 29 maja spotkaliśmy się znowu na zajęciach w Szkole Polskiej.
Tematem spotkania były ważne miejsca naszej codzienności czyli dom, szkoła, praca, plac zabaw. Czym są te miejsca, jakie jest ich
znaczenie w naszym życiu, oraz oczywiście słownictwo z nimi związane.
Żabki o wszystkich tych miejscach miały bardzo wiele do powiedzenia, a ja zadawałam pytanie za pytaniem.
Dom czyli miejsce gdzie jest nasza rodzina, gdzie czujemy się bezpieczni
i kochani, oraz drugie znaczenie domu jako miejsca do zamieszkania.
Można mieszkać w bloku czyli wielopiętrowym budynku, które to bloki
znajdują się przeważnie w miastach. W domach są pokoje, kuchnia,
łazienka, a w tych pomieszczeniach wiele, wiele przedmiotów i mebli,
staraliśmy się nazwać jak najwięcej z nich.
Szkoła, czyli miejsce, gdzie codziennie od września do czerwca chodzą
wszystkie dzieci. Uczą się tam czytać, pisać, poznają inne języki,
geografię, historię i inne ważne przedmioty. W szkole są klasy
odpowiednie dla różnego wieku uczniów oraz klasy specjalistyczne takie
jak geograficzne, historyczne, plastyczne, biologiczno - fizyczne, sale
sportowe oraz stołówka gdzie podaje się obiady.
Na plac zabaw chodzimy by spotkać się z rówieśnikami i wesoło spędzić
czas na zabawie. Do tego miejsca zabieramy z domu takie rzeczy jak: piłki , skakanki, przedmioty do gier takich jak: badminton, pingpong
czy tenis. Na placach znajdują się przeważnie karuzele, huśtawki,
ślizgawki oraz różnego rodzaju drabinki, piaskownica czyli jednym
słowem, wszystko czego potrzebujemy do dobrej i aktywnej zabawy.
Ostatnim omówionym tematem była praca, co to jest, jakie zawody znają
Żabki. Każde dziecko opowiedziało gdzie pracują ich rodzice i czym się
zajmują. Obejrzeliśmy krótki filmik o najbardziej popularnych zawodach,
były to między innymi lekarz, informatyk, nauczyciel, kosmetyczka itp.
Na zajęciach plastycznych wykonaliśmy piękne naszyjniki z różnych
koralików bawiąc się przy tym świetnie. Zaśpiewaliśmy też, jak zawsze z
resztą, naszą piosenkę ,,Była sobie Żabka mała " i spędziliśmy miło czas
na zabawie w parku. Pogoda oraz nastrój i tym razem dopisały nam
wszystkim.
Pozdrawiam bardzo serdecznie i zapraszam na kolejne spotkanie!
Ania Rafalska
Żabki, grupa Pana Piotra
W minioną sobotę znowu uczestniczyliśmy w zajęciach edukacyjnych w
Szkole Polskiej. Zasadniczą tematyką naszej lekcji była wieś i
zagadnienia jej pokrewne. Zaczęliśmy od domu na wsi, jego budowy i
wyposażenia. Następnie opisaliśmy oborę, kurnik, chlew, owczarnię.
Poruszyliśmy sprawę zbiorów, produktów rolnych, nazwy i wyglądu artykułów
pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. Pojawił się też temat targu,
piekarni, ogrodu, sadu, spiżarni, warsztatu. Wymieniliśmy również zawody
jak hodowca, mleczarz, drwal, ogrodnik, leśniczy, piekarz, mechanik,
postrzygacz owiec, kowal. W wirtualnej kuźni poznaliśmy proces
podkuwania koni i jego znaczenie. Pomalowaliśmy także kolorowankę, konia
w stylu gry Minecraft (www.supercoloring.com).
Z zagadnieniem życia na wsi nierozerwalnie wiąże się hydrografia. Od
dostatku wody uzależnione jest całe życie społeczności wiejskiej.
Dlatego też na mapie fizycznej Polski przerobiliśmy sieć rzeczną i
położenie jezior. Najdłuższą rzeką Polski jest oczywiście Wisła (1047
km). Odra mierzy 854 km (z tego na terenie Polski 742 km). Występuje
asymetryczność dopływów Wisły i Odry. Ich lewe dorzecza są krótsze i
mniej obfite w wodę w stosunku do dopływów prawych. Gęstość sieci
rzecznej w Polsce jest dość znaczna, lecz nieregularna,a zasilanie jest
głównie śnieżno-deszczowe. Występują dwa wysokie stany wód: na wiosnę,
luty-kwiecień - w okresie zanikania pokrywy śnieżnej oraz latem,
czerwiec-lipiec - podczas intensywnych opadów w górach. Rzeki w Polsce
zimą zamarzają.
Polska należy do krajów europejskich obfitujących w jeziora, które
zgrupowane są głównie w północnej części kraju. Największe z nich to
Śniardwy oraz Mamry, leżące na Mazurach. Najgłębszym jest jezioro Hańcza
(106 m) na Pojezierzu Suwalskim. Zdecydowana większość jezior w Polsce
jest pochodzenia polodowcowego.
Najbardziej znanym mieszkańcem związanym z życiem nad wodą jest żaba🐸.
Wykonaliśmy ją z papieru i kartonu, jako królową w koronie i zwykłą
żabkę. Podczas naszych opowieści nie obyło się bez legend.
Przeczytaliśmy legendę o powstaniu Wisły, o Czarcim Ostrowie na Jeziorze
Śniardwy oraz o powstaniu rzeki Wieprz. Następnie nasze Żabki
tradycyjnie udały się na plac zabaw. Po przyjściu z niego był jeszcze
czas na wysłuchanie kilku wierszy Jana Brzechwy.
Pozdrawiam serdecznie,
Piotr Rafalski
Bociany
Ostatnie zajęcia Bocianów minęły nam bardzo zajmująco .Mówiliśmy o
zasadach bezpieczeństwa na drodze, ruchu drogowym i różnych znakach
jakie spotykamy na naszej drodze. Do tematu lekcji wprowadziła nas
czytanka o bezpieczeństwie na drodze, która posłużyła do powtórzenia
gramatyki. Oprócz zasad bezpieczeństwa jakie wypisaliśmy z tekstu,
zajęliśmy się także trudnymi słowami, głoskami i odmianami wyrazów jakie
Bociany zauważyły między wierszami. Po tym ciężkim ;) pisemno-
czytelniczym zadaniu oglądnęliśmy edukacyjne wideo o zasadach i
wskazówkach poruszenia się po drodze. Ważny temat w związku ze
zbliżającym się wakacjami. To dla Bocianów nie tylko przypomnienie,
pewnie znanych zasad, ale również ćwiczenie polskiego słownictwa na
które na co dzień może nie ma czasu i okazji. Dzieci wykonały rysunki-
komiksy na temat zapamiętanych zasad bezpieczeństwa.
Po krótkiej przerwie śniadaniowej udaliśmy się do parku, przy okazji
stosując w terenie obowiązki pieszych na drodze oraz ćwicząc poznane
słownictwo. Po powrocie do szkoły i powrocie do porządku po harcach w
iście letniej aurze, nawodnione Bociany odpoczywały odgadując z
czytanych rymowanek nazewnictwo znaków drogowych i innych elementów
urbanizacji. Następnie przystąpiliśmy do wycinania znaków drogowych.
Wyszczególniliśmy ich rodzaje i podporządkowane tym rodzajom kolory.
Niektórzy stworzyli swoje znaki z zaproponowanych modeli, inni
zdecydowali się z dostępnych materiałów wyczarować interesujące semafory
i inne konstrukcje drogowe.
Do zobaczenia Bociany już za tydzień.
Czekamy na Was w tę pierwszą sobotę czerwca.
Pozdrawiam,
Aleksandra
Komentarze
Prześlij komentarz