Zajęcia on-line 21 listopada
Folderki, grupa Pani Asi
Witam Was, jestem ja, jesteś Ty..... To my Folderki, w sobotę 21 listopada spotkaliśmy się zdalnie po raz trzeci.W rytmie piosenki "Przywitamy się wesoło" https://www.youtube.com/watch?v=dvSAoxWiVT4, klaszcząc i tupiąc przygotowaliśmy się na kolejną wycieczkę - podróż do "drzwi" świata muzyki. Zdajemy sobie sprawę, że w czasie jaki ze sobą spędzamy i też ile mają lat nasi mali uczniowie, możemy tylko lekko wejść za próg tego świata, ale na pewno warto, aby przekonać się, czy to jest to co nam się może kiedyś bardzo spodobać i czy dobrze czujemy się w tym świecie.
Nasza Kropka ( biedronka- pamiętacie?) tym razem zaprosiła Folderki do swojego białego auta i wszyscy "pojechaliśmy" do kina. W kinie obejrzeliśmy dwa 1,5 minutowe urywki klasycznej polskiej bajki animowanej o przygodach wesołego psa Reksia pod tytułem "Reksio Śpiewak".
https://www.youtube.com/watch?v=3z4Rs1Fis8w - ważne dla nas momenty bajki to czas: 2:40 do 3:00 i 7:13 do 8:20.
Przekonaliśmy się, że melodia może być troszkę "krzywa", nieczysta i aby nucić, śpiewać, grać, należy zacząć od początku. Początek to: alfabet muzyczny - GAMA, NUTY i dopiero wydobywające się dźwięki. Jest to świat, w którym odkrywamy całkiem nowy język. Język "duszy"!!!!
Folderki przygotowały na nasze spotkanie różne instrumenty, ja czekałam z ukulele, przyglądnęliśmy się instrumentom, ich budowie, od której zależy siła i rodzaj dźwięku i zaczęło się nasze muzykowanie.
Z ukulele wydobyła się "Melodia dziecięca"
Możecie nadal powtarzać:
e,g,e,g,g,e,f
d,f,d,f,fe,e c,e,c,e,e,d,d
h,d,h,d,d,c,c
potem zaśpiewaliśmy jej rytm prostym la,la,la,la.... zauważając, że nasze "la" raz musimy zaśpiewać wyżej, raz niżej i o to mi chodziło! Na początek:-)
Posłuchaliśmy wyśpiewanej GAMY https://www.youtube.com/watch?v=BO2fKqnSxcE, zaśpiewaliśmy ją razem. Dla utrwalenia jeszcze raz posłuchaliśmy, ale tym razem była to gama grana na pianinie https://www.youtube.com/watch?v=yVvB0NxZ_9E.
Jeszcze coś ważnego!! Dla bardzo małych dzieci jest ON tylko znakiem graficznym, ale dla trochę starszych 2 i 3 letnich jest już ważną informacją - chodzi o klucz wiolinowy, którym zawsze rozpoczynamy "zdanie muzyczne" czyli zapis nutowy. Możecie już ćwiczyć jego kształt - jest piękny, ale też trochę trudny.
Sami też napisaliśmy melodię, która układała się zgodnie z GAMĄ z dołu do góry.
Nasz zapis oczywiście dostosowaliśmy do naszych możliwości wiekowych. Naszą melodię zapisaliśmy na białej kartce, kropkami farby rozdmuchanymi słomką - siłą naszego wydechu.
Aby jeszcze bardziej otworzyć wyobraźnię Folderków, zachęcić do słuchania muzyki, zabaw z muzyką, poznawania głębiej tego tematu - spróbowaliśmy słuchając spokojnej melodii zatańczyć, wykorzystując apaszki. To był taniec apaszek w rytmie, który odebraliśmy wsłuchując się w dźwięki melodii.
Ciekawa jestem, czy słuchacie muzyki w tym tygodniu, czy próbujecie usłyszeć różnicę dźwięków?
Życzę Wam, aby ten świat nigdy nie był Wam obcy, bo warto go znać, otwierać każde jego szufladki, zakamarki i drzwi - bo jest piękny i daje wiele szczęścia.
Pozdrawiam cieplutko - wraz z Kropką czekamy na Was już w sobotę 28 listopada- zapraszamy!!!!
Joanna Tylek
Robociki, grupa Pani Marii
Już po raz trzeci spotkaliśmy się w naszej wirtualnej grupie ROBOCIKÓW na zajęciach online. Głównym bohaterem spotkania był Jesienny Skrzacik, który opowiedział dzieciom o swoim zmartwieniu i poszukiwaniu mieszkania dla siebie na czas zbliżającej się zimy. Na wstępie jak zwykle przywitaliśmy się naszą piosenką "Wszyscy są, witam was", a zaraz potem Skrzacik przedstawił maluszkom swoje przygody w lesie podczas poszukiwania mieszkanka na zimę. Zjego opowieści dowiedzieliśmy się w jaki sposób jeż, wiewiórka i niedźwiedź spędzają zimę i jak nazywają się zimowe domki tych zwierząt. I tak: jeżyk przesypia zimę w kopczyku z liści, wiewiórka ma swoje mieszkanko w dziupli drzewa w której przechowuje też zapasy zimowe (orzechy, żołędzie i szyszki ), a niedźwiedź smacznie śpi całą zimę w gawrze czyli jamie pod konarami starych drzew lub w skalnych jaskiniach.
Kolejnymi punktami naszego spotkania była zabawa ruchowa przy piosence pt. "Stary niedźwiedź mocno śpi" i praca plastyczna - jeż z kolorowymi kolcami.
Jako podsumowanie tematu obejrzeliśmy film z serii "Miś Uszatek" pt. "Lokatorzy na zimę".
Pożegnaliśmy się dziękując sobie wzajemnie za uczestnictwo i życząc miłego weekendu i nadchodzącego tygodnia.
Pozdrawiam serdecznie i zapraszam na kolejne spotkanie,
Maria Kołomyjec
Utwory wykorzystane podczas zajęć:
Piosenka pt."Wszyscy są, witam was"
https://www.youtube.com/watch?v=fLX5nj9jeuk&ab_channel=KatarzynaBugajska
Piosenka pt. "Stary niedźwiedź mocno śpi"
https://www.youtube.com/watch?v=VnerK-faBQ4&ab_channel=BrunoiKotek-Piosenkidladzieci
Jeżyk - rysowany wierszyk
https://www.youtube.com/watch?v=hoeHqD4nMh0&ab_channel=KANA%C5%81DLADZIECI-KUKURYKU
Film z serii "Miś Uszatek" pt. "Lokatorzy na zimę"
https://www.youtube.com/watch?v=F7EfHcf9lbA&ab_channel=KinoBajek-Cinema
Grupa Pani Ani
Trzecie spotkanie online Szkoły Polskiej, które odbyło się 21 listopada już za nami.
Tematem zajęć były zabawki, te najbardziej ulubione, stare, nowe, te
którymi bawimy się w domu, te na plażę, do parku, i te do przytulania.
Każde z dzieci pokazało tą swoją ulubioną zabawkę, zobaczyliśmy kółko
hula hop, sympatyczną żyrafkę, lalkę dzidziusia, pluszaka liska. Dzieci powiedziały też kiedy te zabawki-przyjaciele, pojawiły się w ich
domach. Nawet ja mam swoją ulubioną przytulankę: myszkę Bartusia, którą
dostałam od swoich dzieci na urodziny.
Przeczytaliśmy opowiadanie o najbardziej ulubionych zabawkach Oli i
Krzysia, co znaczą w naszym życiu, jaką moc pocieszenia nam niosą,
dlaczego warto o nie dbać.
Z krótkiego filmiku, nauczyliśmy się rysować w bardzo łatwy sposób
sympatyczną laleczkę. Podaję link, gdyby któreś z moich e-dzieciaczków,
chciało jeszcze raz ją narysować!
https://youtu.be/kLJjWdv_Kcg
Zrobiliśmy też własnoręcznie nową zabawkę :papierowy samolot, który
sprawił nam wszystkim wiele radości. Gdy skończyliśmy, wypróbowaliśmy
czy naprawdę lata i tak! Wszystkie samolociki poleciały w różne części
naszych domów!😀 Poniżej link, gdyby tak kiedyś ktoś zapragnął mieć
kilka samolocików w różnych kolorach!
https://youtu.be/f8JtALS8jq0
Zaśpiewaliśmy też piosenkę o laleczce: ,,Zuzia lalka nieduża". Dzieci ją znają i lubią! Ja też.
Na zakończenie jeszcze parę wierszków, znanych polskich poetów, i tak nam upłynęła ta naprawdę miła godzina.
Dziękuję wszystkim moim uczniom za tak aktywne uczestnictwo, wsparcie i
serdeczność. Najmilsi! Zapraszam na kolejne spotkanie w najbliższą
sobotę!🌻🌻🌻
Pozdrawiam gorąco i życzę samych cudownych dni!
Ania Rafalska
Klawiaturki, grupa Pani Gosi
Kolejna zdalna lekcja za nami! Na początku poznaliśmy bohatera zajęć, a mianowicie małego ufoludka. Po przypomnieniu naszych imion zaśpiewaliśmy sobie ,,Wszyscy są, witam Was,, oraz ,,Kto zjadł ciasteczka z pudełka z ciasteczkami,,. Wprowadzeniem do tematu zajęć była ukazana karta o układzie słonecznym. Zapoznaliśmy się z ich nazwami oraz skupiliśmy się na planecie Ziemia, na której żyjemy. Przy pomocy wcześniej przygotowanych balonów dzieci miały za zadanie narysować na nim Europę, oraz zaznaczyć Hiszpanię. Wszystkim świetnie się udało! Pozostając w temacie, wymieniliśmy jak możemy dbać o naszą planetę. Padły m.in. następujące odpowiedzi: segregacja odpadów, zakręcanie kranu z wodą, gaszenie światła itd. W dalszej kolejności dzieci wysłuchały piosenki Fasolek ,,Zielone ufoludki,, oraz odsłuchały dźwięków kosmosu. To naprawdę fajna przygoda słuchać odgłosów z tak daleka.Nasz temat dnia nie miał końca, na kolejnej karcie odkryliśmy urządzenie, którym możemy oglądać gwiazdy i księżyc, mianowicie był to teleskop. Dzieci doskonale znały ten aparat, nie mając go w domu. Troszkę mniejszym i bardziej dostępnym jest projektor gwiazd jako lampka nocna, i takowy przedstawiłam dzieciom przed komputerem. Na chwilę stała się noc i pojawiły się gwiazdy podczas naszych zajęć, jak widać zdalnie też mogliśmy pobudzić dziecięcą wyobraźnię. Przynajmniej mam taką nadzieję!
Myślę, że dzieci zaciekawiła również sala, w której były fotele, i wcale nie chodziło o kino. Mowa tu o planetarium, w którym możemy obserwować przeróżne gwiazdy, planety, poznać ich nazwy itd. Okazało się,że żadne z dzieci nie było jeszcze w planetarium, serdecznie Wam polecam!!!
Ostatnią odkrytą kartą była rakieta i astronauta. Postanowiliśmy zrobić pojazd kosmiczny dla astronauty, wycinając z kolorowego papieru figury geometryczne. W ten sposób przypomnieliśmy sobie ich nazwy. Gratulacje Klawiaturki, wasze prace były iście odlotowe !!!
Podczas pracy manualnych przeczytałam dzieciom krótki wierszyk o Księżycu z książki pt.,,Skąd się wzięła pogoda,,. Na zakończenie dzieci jako pracę domową miały dokończyć karty prac wcześniej przesłane, szlaczki kosmiczne oraz wyszukać i zamalować literki wg podanego wyrazu Astronauta i rakieta.
Pożegnaliśmy się polecając film ,,Jak ukraść Księżyc? " z Minionkami i słowem ,,Do widzenia".
Link do piosenki ,,Zielone Ufoludki"
https://www.youtube.com/watch?v=HHeZUbouzP4&authuser=0
Link do dźwięków kosmosu
https://www.youtube.com/watch?v=AcXCFbOFHzs&authuser=0
Link do filmu ,,Jak ukraść Księżyc?´´
https://www.cda.pl/video/945969fa
Dziękuje dzieciom i rodzicom za uczestnictwo i już zapraszam na kolejną sobotę, kiedy będziemy rozszyfrowywać miny i minki ;)
Małgosia
Dźwiękowcy, grupa Pani Oli
Sobota historyczna, bo tak nazywać można nasze sobotnie spotkanie z pierwszą dynastią Piastów - naszą historyczną podróży z Dźwiękowcami do najdalszych dziejów Królestwa Polskiego minęła nam w wielkim skupieniu. Tym razem znacznie poważniej, bo to przecież nie łatwy temat, ale zdecydowanie ciekawy i pełen niespodzianek. Zapoznaliśmy się z terminem DYNASTIA i powiedzieliśmy sobie czym różni się król od władcy. Po krótkim wprowadzeniu do tematu za pomocą tekstu książki Joanny i Jarosława Szarków - 'Dzieje Naszej Ojczyzny', zapoznaliśmy się z graficznym przedstawieniem dziejów Polski.
Zobaczyliśmy ziemie pierwszych plemion zamieszkujących na terenie dzisiejszej Polski. Przyglądaliśmy się pierwszemu władcy Polski oraz pierwszemu Królowi Polski oraz jego insygniom władzy. Poznaliśmy kolejnych potomków królewskich, którzy w czasie swojego panowania starali się rozwijać swój kraj i jak najlepiej królować odnawiając miasta, przenosząc stolicę do Krakowa, budując zamki i mury obronne, a także odnawiając znaki i symbole królestwa. Dowiedzieliśmy się też, że ostatnim królem dynastii Piastów był Kazimierz Wielki - choć nie udało mu się przedłużyć panowania swojego rodu był dobrym władcą i wspaniałym gospodarzem, zbudował wiele zamków na ziemiach królestwa, które do dzisiaj możemy odwiedzać jako mury, ruiny lub całe zamki - trochę więcej o zamkach Kazimierza Wielkiego można poczytać tutaj" https://historia.org.pl/2018/02/13/zamki-i-murowane-budowle-kazimierza-wielkiego-zastal-polske-drewniana-zostawil-murowana/, a na zajęciach odwiedziliśmy te zamki, aby Dźwiękowcy mogli wyobrazić sobie te średniowieczne budowle Królestwa Polskiego. W ramach utrwalenia każdy uczeń naszkicował na kartce insygnia władzy królewskiej na wzór atrybutów koronacyjnych Bolesława Chrobrego - repliki korony wykonanej współcześnie, miecza Św. Maurycego - prezentu cesarza niemieckiego Ottona III z okazji koronacji zachowanego w skarbcu wawelskim i berła oraz jabłka, atrybutów polskiej władzy królewskiej. Dzieci pięknie naszkicowały te symbole, a po zajęciach chętni mogli dopracować szczegóły i kolory tych królewskich przedmiotów. Po tym zadaniu chwila ruchu była niezbędna, dlatego korzystając ze sportowego koła fortuny wykonaliśmy podskoki, pajacyki - aby móc wrócić do kolejnego tematu jakim był przydomek, a w efekcie przymiotnik. Dzieci zrozumiały co to jest przydomek - na przykładzie królewskich imion obecnych w grafice oraz znaczenie i rolę przymiotnika w zdaniu. Staraliśmy się odnaleźć przymiotniki w przykładowych zdaniach - to zadanie będziemy jeszcze powtarzać wiele razy, ale mam nadzieję, że przy akompaniamencie królewskich przydomków ta informacja okaże się bardziej znacząca.
Na sam koniec w ramach zakończenia pomagaliśmy konnemu rycerzowi pokonać labirynt w drodze do króla tym samym rozwiewając wątpliwości co do prawej i lewej strony.
Mam nadzieję, że podobały Wam się nasze odwiedziny historycznych postaci i miejsc. W załączniku dla Was infografika, jeśli mięlibyście ochotę rzucić okiem raz jeszcze na tą część historii w pigułce.
Do zobaczenia w przyszłym tygodniu.
Serdeczne pozdrowienia,
Aleksandra
Komputerki i Minionki w Necie, grupy Pani Gabrysi
Ostatnie zajęcia w ramach powtórki rozpoczęliśmy od obejrzenia zilustrowanej wersji wiersza „Paweł i Gaweł” Aleksandra Fredry(https://www.youtube.com/watch?v=tIgzwPJzzYQ&t=53s). Następnie przeszliśmy do omówienia utworu. Uczniowie mieli za zadanie przyporządkować cechy do podanego bohatera.
Parter - Gaweł
wymyślał dzikie psoty
polował
gonił
uciekał
wywracał koziołki
strzelał, trąbił, krzyczał
Piętro – Paweł
Spokojny
nie przeszkadzał nikomu
prosił pokornie o ciszę
nic nie mówił
obmyślał zemstę
Również uczniowie zapoznali się z definicją słowa morał (przesłanie,
pouczający wniosek, który można wyciągnąć z jakiegoś wydarzenia lub
sytuacji – Słownik Języka Polskiego). Zadaniem uczniów było wyjaśnić
morał płynący z wiersza: „Jak ty, komu, tak on tobie”.
Kolejnym punktem naszych zajęć było powtórzenie nazw pór roku, miesięcy i
dni tygodnia. W ramach utrwalania nazewnictwa wykonaliśmy kalendarze.
Na białej kartce uczniowie narysowali koło, które podzielili na 4
części, czyli pory roku. Następnie do każdej pory roku
przyporządkowaliśmy odpowiednie miesiące (wiosna – marzec, kwiecień,
maj; lato – czerwiec, lipiec, sierpień; jesień – wrzesień, październik,
listopad; zima – grudzień, styczeń, luty). Również do każdej pory roku
uczniowie wykonali ilustracje, które kojarzą im się z daną porą roku.
Po części plastyczno-technicznej przeszliśmy do wspólnego czytania
opowieści o „Andrzejkach”. Po krótkim omówieniu utworu, zaznaczyliśmy
wszystkie czasowniki i rzeczowniki występujące w tekście. Uczniowie
zauważyli, że oprócz podanych części mowy występują również inne. Był to
wstęp do zapoznania się z przymiotnikiem. Już wiemy, że odpowiada na
pytania: Jaki? Jaka? Jakie?; Który? Która? Które?; Czyj? Czyja? Czyje?
Udało nam się wymienić kilka przymiotników (np. wesoły, smutny, biały,
szary, szybki itd.).
W grupie „Minionki w necie” zdążyliśmy również omówić stopniowanie przymiotników:
W ramach utrwalenia stopniowania każdy z uczniów wyszukał stopień wyższy i najwyższy do podanych przymiotników:
biały – bielszy – najbielszy
szybki – szybszy – najszybszy
kolorowy – bardziej kolorowy – najbardziej kolorowy
chory – bardziej chory – najbardziej chory, itp.
Zajęcia zakończyliśmy zabawą w kalambury. Każdy z uczestników musiał
pokazać jakiś czasownik nie używając słów (np. czytać, pisać, rysować,
biegać, grać itd.).
Do zobaczenia w sobotę 28.11.2020r.
Pozdrawiam Gabrysia
Komentarze
Prześlij komentarz