Sprawozdanie z zajęć z 26 listopada

Poziomki

Przygotowujemy się do Świąt Bożego Narodzenia

W oczekiwaniu na zebranie się wszystkich dzieci sobotnie zajęcia rozpoczęliśmy od ćwiczenia naszych umiejętności grafomotorycznych wykonując zadania polegające na łączeniu kropek i kresek, tworząc w ten sposób piękne rysunki. Na wspomnienie i uznanie zasługuje fakt, że niektóre z naszych przedszkolaków potrafią samodzielnie napisać swoje imię. Brawo! Kiedy byliśmy już w komplecie, usiedliśmy razem w kręgu i przywitaliśmy się naszą tradycyjną piosenką wyśpiewując imię każdego dziecka. Piosenka ta jest bardzo lubiana i na stałe wpisała się w scenariusz naszych zajęć.

Pozostała część spotkania przebiegła pod znakiem zbliżających się świąt Bożego Narodzenia. Podczas pogadanki w grupie próbowaliśmy odpowiedzieć na pytania dotyczące świątecznych tradycji, zwyczajów i symboli. Ze szczególnym zainteresowaniem omówiliśmy postać Świętego Mikołaja- jego wygląd, ubranie i wyjątkową rolę, jaką spełnia podczas świąt. Podzieliliśmy się też z innymi dziećmi naszymi marzeniami dotyczącymi świątecznych prezentów.

Po tak pracowitym poranku następne kilkanaście minut spędziliśmy na wspólnej zabawie, po czym przygotowaliśmy się do śniadania. Po posiłku ponownie usiedliśmy razem w kręgu i wysłuchaliśmy bajki o choince, która pomogła nam zrozumieć skąd się wziął zwyczaj dekorowania drzewka na święta. Następnie podzieliliśmy się w pary i przystąpiliśmy do wykonywania przygotowanego dla nas zadania. Każda z par otrzymała rysunek choinki oraz różnych kształtów i kolorów naklejki, przypominające bombki świąteczne. Zadaniem Poziomek było udekorowanie drzewka. Wszyscy znakomicie się spisali wykonując piękne prace.

W oczekiwaniu na następne zadanie postanowiliśmy się trochę rozruszać podczas ulubionych zabaw ruchowych. Kolejnym wyzwaniem, jakie przed nami stanęło było stworzenie łańcucha z pasków kolorowego papieru służącego ozdobie szkolnej choinki. Podzieliliśmy się na dwie grupy rywalizując czyja część będzie dłuższa, po czym połączyliśmy rezultaty we wspólny, imponującej długości łańcuch. Zabawa była przy tym wyśmienita. Nawet nie zauważyliśmy, że przed drzwiami zaczęli się już zbierać rodzica i nastał czas żeby skończyć nasze spotkanie. Widzimy się 16 grudnia na uroczystości świątecznej- do zobaczenia!

Jako zadanie domowe prosimy poćwiczyć z dziećmi następujący wierszyk:

Święty Mikołaj nocą wędruje

W okna zagląda i nasłuchuje

Gwiazdka w oknie świeci

Gdzie są grzeczne dzieci?


Dziękujemy i pozdrawiamy,

Basia i Ania

Krasnoludki

TRADYCJE I ZWYCZAJE MIKOŁAJKOWE były głównym tematem ostatniego listopadowego spotkania w grupie Krasnoludków. Tradycja ta nie jest znana w Hiszpanii, w Polsce zaś Mikołajki ( obchodzone 6 grudnia ) kojarzą się z wielką przyjemnością i tajemniczością. Co roku każde polskie dziecko z niecierpliwością oczekuje dnia, w którym odwiedzi go Mikołaj i przyniesie jakiś upominek. Często zdarza się jednak, że dzieci tak naprawdę nawet nie znają legendy na jego temat, a rodzice nie potrafią przytoczyć jej w całości. Dlatego postanowiłyśmy przybliżyć jej treść. Krasnoludki z dużym zainteresowaniem wysłuchały opowiadanej opowieści.

LEGENDA O ŚWIĘTYM MIKOŁAJU
Dawno, dawno temu, w bogatym domu żył pewien chłopiec imieniem Mikołaj. Rodzice uczyli go, że Pan Jezus bardzo kocha ludzi i często modlili się razem z nim. Po śmierci rodziców Mikołaj został sam. Było mu smutno, chociaż był bardzo bogaty. Pewnego dnia usłyszał, że mieszkający nieopodal sąsiedzi są w wielkiej biedzie. Postanowił im pomóc. Z domowego skarbca wyjął więc złoto i w nocy wybrał się ukradkiem do domu sąsiada. Przez okno wrzucił zawinięty w chustkę skarb i niezauważony przez nikogo wrócił do siebie. Wielka była radość, gdy ojciec obdarowanej rodziny mógł wyprawić wesele najstarszej córce. Mikołaj ponawiał swoje wyprawy do domu sąsiadów, w którym coraz goręcej dziękowano Bogu za tajemniczego darczyńcę. Pewnej nocy Mikołaja rozpoznano. Prosił jednak, aby nie rozgłaszano jego tajemnicy. Po kilku latach Mikołaj został biskupem Myry. Nowy biskup bardzo pomagał ludziom: rozdawał pieniądze, jedzenie, ubrania, opiekował się chorymi; dużo modlił się, a ludzie często otrzymywali cudowną pomoc za jego przyczyną. Mikołaj zmarł 6 grudnia i w tym dniu jest on wspominany. Dawniej mikołajki miały inny charakter niż dziś. W wigilię tego święta, tzn. dzień wcześniej 5 grudnia, pasterze zachowywali post, aby na nich nie napadały wilki. Składali ofiary z kur i baranów. Rodzice w wigilię tego święta podrzucali dzieciom różne prezenty. W końcu XVIII wieku pojawił się Mikołaj ubrany w czerwony płaszcz i czerwoną czapkę. Odwiedzał domy w towarzystwie anioła oraz diabła i obdarowywał podarunkami.

Mikołajkowy temat kontynuowaliśmy poprzez swobodne wypowiedzi dzieci na temat świętego Mikołaja ukierunkowywane pytaniami nauczycielki. -Czy dzieci wierzą w istnienie Mikołaja? - Gdzie on mieszka? - Jak jest ubrany? - Czy ma pomocników? - W jaki sposób odbiera listy od dzieci? - Jak dostarcza prezenty? - W jaki sposób każdy z nas może stać się świętym Mikołajem? Podsumowanie tematu nastąpiło w pracach plastycznych . Powstały piękne portrety świętego Mikołaja. Wszystkie prace znalazły miejsce na wystawie w naszej Szkole. Podczas zajęć nie zabrakło również ćwiczenia śpiewu polskich kolęd. Najlepiej wychodziła nam kolęda "Przybieżeli do Betlejem pasterze". Ostatnim elementem zajęć było wspólne wykonywanie kolorowych łańcuchów, które ozdobią salę podczas naszego Spotkania Mikołajkowego 16 grudnia. Pozdrawiamy!

Marzena i Maria

Pszczółki

Ostatnie zajęcia rozpoczęliśmy jak zwykle od sprawdzenia pracy domowej. Korzystając z okazji, bardzo proszę o jej pilne odrabianie!
Następnie opowiedzieliśmy sobie czym są Święta Bożego Narodzenia, rozmawialiśmy o dobrych uczynkach i Świętym Mikołaju. Potem przeszliśmy do trudniejszego tematu jakim było omówienie nowych wyrazów. Wypisaliśmy na tablicy rodzaje domowych pomieszczeń jak: salon, łazienka, kuchnia, sypialnia, pokój, garderoba po czym bawiliśmy się w zgadywankę. Pani nauczycielka czytała jakiś wyraz a zadaniem dzieci było odgadnąć, w którym pomieszczeniu go znajdziemy. Wszystkie wyrazy wypisywaliśmy na tablicy głośno czytając. A wszystko po to, aby po chwili wykonać kolejne zadanie jakim było narysowanie planu własnego pokoju wraz ze wszystkimi przedmiotami. Gdy wszystkie dzieci skończyły, chętni mogli wyjść na środek sali i opowiedzieć o swoim pokoju, pokazując jednocześnie na mapie co gdzie jest. Co jest po prawej, a co po lewej stronie. Gdzie znajduje się okno, a gdzie drzwi i reszta przedmiotów. Na sam koniec powtórzyliśmy wszystkie wyrazy jeszcze raz. Po tym ćwiczeniu zrobiliśmy przerwę śniadaniową. Po przerwie zaś, wysłuchaliśmy audiobooka z bajkami Tuwima i Brzechwy. Gdy skończyliśmy, postanowiliśmy pomóc w świątecznych przygotowaniach robiąc piękne, kolorowe łańcuchy z bibuły na nasze spotkanie Mikołajkowe.

Joanna i Jagoda

Wisła

Sobotnie zajęcia rozpoczęliśmy od zimowo – świątecznych wspomnień. Każdy miał okazję podzielić się z resztą grupy różnymi historyjkami z przeszłych lat, które były tak rozmaite, że wprawiały nas w zmienne nastroje, od śmiechu, po zadumę. Następnie, czując już atmosferę zbliżających się świąt zajęliśmy się czytaniem wiersza ,,Gwiazdka” Bronisławy Ostrowskiej. Do słowniczka wpadło kilka nowych słów, między innymi kulig, na który każdy uczeń Wisły z wielką chęcią zdeklarował się wyruszyć, jak tylko spadnie śnieg :)

Po przerwie śniadaniowej dokończyliśmy zadania krzyżówkowe z ostatnich zajęć. Tym razem zadaniem uczniów było ułożenie pytań do już wpisanych haseł. Kto by pomyślał, że będzie z tym tyle zabawy...Niektórzy nawet urozmaicili sobie zadanie, wymyślając pytania rymowane!

Nie odpuściliśmy sobie oczywiście zajęć na sali gimnastycznej, gdzie odbył się konkurs skoków na skakance, rekord – 60 skoków! Podobno do pobicia...

Diana i Karolina


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Rozkład zajęć 2024/2025

Kontakt

Co jest potrzebne aby zapisać dziecko do szkoły w Katalonii?