I. Międzynarodowe Spotkanie Szkoleniowe uczestników projektu: ,,Kompendium nauczyciela - psychologiczne i pedagogiczne aspekty pracy’’, Warszawa 25-29 czerwca
W dniach 25- 29 czerwca 2021 roku, odbyło się w Warszawie w Hotelu
Portos I. Międzynarodowe Spotkanie Szkoleniowe w ramach realizacji
projektu ,,Kompendium nauczyciela - psychologiczne i pedagogiczne
aspekty pracy’’ realizowanego w ramach programu Erasmus plus - KA2 -
Współpraca na rzecz innowacji i wymiany dobrych praktyk. Partnerstwa na
rzecz gotowości do edukacji cyfrowej. Projekt potrwa dwa lata,
01.03.2021 - 28.02.2023.
W spotkaniu wzięły udział wszystkie organizacje partnerskie:
- Fundacja Polskiej Akademii Nauk Społecznych i Humanistycznych (Polska - koordynator projektu)
- Polish Academy of Social Sciences and Humanities (Zjednoczone Królestwo)
- Consiglio dell’Istruzione in lingua Polacca in Italia(Włochy)
- Associació Cultural Escuela Polaca ( Hiszpania )
Z naszej instytucji uczestnikami spotkania były: Ewa Hojna - dyrektor szkoły, Maria Kołomyjec- nauczycielka w Szkole Polskiej w Barcelonie i Gironie, Anna Lintner- nauczycielka w Szkole Polskiej w Barcelonie oraz Małgorzata Kalinowska- nauczycielka w Szkole Polskiej w Tarragonie.
Pierwszego dnia organizatorzy przygotowali dla wszystkich uczestników wycieczkę do Muzeum Powstania Narodowego. Tu miało miejsce krótka integracja pomiędzy uczestnikami projektu.
Muzeum okazało się niezwykłym, wzruszającym cofnięciem się w czasie. Polska bowiem zaznała okrutnego natarcia ze strony państwa niemieckiego. Przewodnik opowiedział nam o szczegółach zbrodni, o kanałach warszawskich, plakatach, słowem od A do Z. To naprawdę poruszająca historia, którą powinien znać każdy Polak. Poruszeni przeszłością, popołudnie mogliśmy spędzić spacerując po stolicy i odkrywać zakątki miasta, niektóre osoby skorzystały z pójścia do teatru.
Następny dzień i zgodnie z programem szkoleń, rozpoczęliśmy od wysłuchania Pani dr Aleksandry Jędryszek – Geisler, mówiącej na temat psychologicznych i osobowościowych czynnikach ryzyka w pracy nauczyciela. Była tu mowa o wypaleniu zawodowym (definicja, modele wypalenia zawodowego, etapy jego powstania, symptomy, stopnie wypalenia zawodowego, diagnostyka różnicowa, depresja, styl radzenia sobie ze stresem, samoocena, korelaty wypalenia-użyteczność oraz zapobieganie wypaleniu-pracownik). Jako ćwiczenie każdy z uczestników kursu, na podstawie przedstawionej ankiety, mógł sam zbadać swój poziom wypalenia zawodowego. Diagnoza miała trzy skale (skala osiągnięć osobistych, skala cynizmu i skala wyczerpania). Osobistą refleksją nad własną diagnozą był przerywnik w postaci przerwy kawowej.
Kolejny wykład pt.,,Aktywizujące metody nauczania. Jak połączenie pedagogiki i technologii może zmienić nauczanie języków przedstawiła Pani mgr Dorota Hrycak - Krzyżanowska. Za pośrednictwem komputerów, podzieleni na grupy uczestnicy zapoznali się z Miro, tj, internetową platformą kooperacyjną, w której wszyscy mieli za zadanie stworzyć bajkę Czerwony kapturek z różnych punktów widzenia. Przy okazji nauki była to doskonała forma do dobrej zabawy. Krótka przerwa była czasem do wymiany zdań między uczestnikami spotkania.
Ostatnie niedzielne wystąpienie przedstawił Pan Mateusz Geisler. Opowiadał na temat obsługi platformy e - learningowej i pracy z narzędziami cyfrowymi. Zapoznaliśmy się z Canvą, czyli internetowym narzędziem umożliwiającym tworzenie projektów graficznych. Canva pozwala na korzystanie z gotowych szablonów, prezentacji czy zaproszeń od postaw, niezmiernie przydatne w zawodzie nauczyciela. Na zakończenie dowiedzieliśmy się o bezpiecznym przesyłaniu dużych plików.
Po części merytorycznej organizatorzy zaprosili wszystkich na wspólny posiłek w staropolskiej restauracji, gdzie przy jednym stole mogliśmy degustować się polską kuchnią. Spotkanie to miało charakter integracyjny, ale także posłużyło wymianie poglądów i doświadczeń. Poniedziałkowy poranek zaczęliśmy zwarci i gotowi od wysłuchania Pana mgr. Mirosława Szcześniaka. Przewodnim tematem było kierowanie placówką edukacyjną, zarządzanie a kierowanie, klasyfikacja zarządzania, proces, kontrolowanie. Poruszono tu ważne kwestie odnoszące się do stylu kierowania. Ćwiczenie w grupach pozwoliło wykazać się nam wcześniej poznanymi teoriami. Krótka przerwa posłużyła nam na zebranie myśli przed ostatnim wykładem Pani mgr Mirosławy Lipki: Jak zapewnić rozwój edukacyjny wszystkim uczniom w klasie wg W. Okonia, zadania szkół w różnych zakresach, kompetencje nauczyciela. Zadaniem dla wszystkich uczestników było wypisanie umiejętności, postaw oraz wiedzy nauczyciela.
Końcowym i jakże miłym akcentem, było wspólne zdjęcie wszystkich uczestników projektu na tle baneru. W ten sposób zainicjowaliśmy dalszą współpracę projektową, aby nasze działania wykorzystać w pracy z dziećmi.
Kadra nauczycielska w Szkole Polskiej w Barcelonie, Gironie i Tarragonie.
W spotkaniu wzięły udział wszystkie organizacje partnerskie:
- Fundacja Polskiej Akademii Nauk Społecznych i Humanistycznych (Polska - koordynator projektu)
- Polish Academy of Social Sciences and Humanities (Zjednoczone Królestwo)
- Consiglio dell’Istruzione in lingua Polacca in Italia(Włochy)
- Associació Cultural Escuela Polaca ( Hiszpania )
Z naszej instytucji uczestnikami spotkania były: Ewa Hojna - dyrektor szkoły, Maria Kołomyjec- nauczycielka w Szkole Polskiej w Barcelonie i Gironie, Anna Lintner- nauczycielka w Szkole Polskiej w Barcelonie oraz Małgorzata Kalinowska- nauczycielka w Szkole Polskiej w Tarragonie.
Pierwszego dnia organizatorzy przygotowali dla wszystkich uczestników wycieczkę do Muzeum Powstania Narodowego. Tu miało miejsce krótka integracja pomiędzy uczestnikami projektu.
Muzeum okazało się niezwykłym, wzruszającym cofnięciem się w czasie. Polska bowiem zaznała okrutnego natarcia ze strony państwa niemieckiego. Przewodnik opowiedział nam o szczegółach zbrodni, o kanałach warszawskich, plakatach, słowem od A do Z. To naprawdę poruszająca historia, którą powinien znać każdy Polak. Poruszeni przeszłością, popołudnie mogliśmy spędzić spacerując po stolicy i odkrywać zakątki miasta, niektóre osoby skorzystały z pójścia do teatru.
Następny dzień i zgodnie z programem szkoleń, rozpoczęliśmy od wysłuchania Pani dr Aleksandry Jędryszek – Geisler, mówiącej na temat psychologicznych i osobowościowych czynnikach ryzyka w pracy nauczyciela. Była tu mowa o wypaleniu zawodowym (definicja, modele wypalenia zawodowego, etapy jego powstania, symptomy, stopnie wypalenia zawodowego, diagnostyka różnicowa, depresja, styl radzenia sobie ze stresem, samoocena, korelaty wypalenia-użyteczność oraz zapobieganie wypaleniu-pracownik). Jako ćwiczenie każdy z uczestników kursu, na podstawie przedstawionej ankiety, mógł sam zbadać swój poziom wypalenia zawodowego. Diagnoza miała trzy skale (skala osiągnięć osobistych, skala cynizmu i skala wyczerpania). Osobistą refleksją nad własną diagnozą był przerywnik w postaci przerwy kawowej.
Kolejny wykład pt.,,Aktywizujące metody nauczania. Jak połączenie pedagogiki i technologii może zmienić nauczanie języków przedstawiła Pani mgr Dorota Hrycak - Krzyżanowska. Za pośrednictwem komputerów, podzieleni na grupy uczestnicy zapoznali się z Miro, tj, internetową platformą kooperacyjną, w której wszyscy mieli za zadanie stworzyć bajkę Czerwony kapturek z różnych punktów widzenia. Przy okazji nauki była to doskonała forma do dobrej zabawy. Krótka przerwa była czasem do wymiany zdań między uczestnikami spotkania.
Ostatnie niedzielne wystąpienie przedstawił Pan Mateusz Geisler. Opowiadał na temat obsługi platformy e - learningowej i pracy z narzędziami cyfrowymi. Zapoznaliśmy się z Canvą, czyli internetowym narzędziem umożliwiającym tworzenie projektów graficznych. Canva pozwala na korzystanie z gotowych szablonów, prezentacji czy zaproszeń od postaw, niezmiernie przydatne w zawodzie nauczyciela. Na zakończenie dowiedzieliśmy się o bezpiecznym przesyłaniu dużych plików.
Po części merytorycznej organizatorzy zaprosili wszystkich na wspólny posiłek w staropolskiej restauracji, gdzie przy jednym stole mogliśmy degustować się polską kuchnią. Spotkanie to miało charakter integracyjny, ale także posłużyło wymianie poglądów i doświadczeń. Poniedziałkowy poranek zaczęliśmy zwarci i gotowi od wysłuchania Pana mgr. Mirosława Szcześniaka. Przewodnim tematem było kierowanie placówką edukacyjną, zarządzanie a kierowanie, klasyfikacja zarządzania, proces, kontrolowanie. Poruszono tu ważne kwestie odnoszące się do stylu kierowania. Ćwiczenie w grupach pozwoliło wykazać się nam wcześniej poznanymi teoriami. Krótka przerwa posłużyła nam na zebranie myśli przed ostatnim wykładem Pani mgr Mirosławy Lipki: Jak zapewnić rozwój edukacyjny wszystkim uczniom w klasie wg W. Okonia, zadania szkół w różnych zakresach, kompetencje nauczyciela. Zadaniem dla wszystkich uczestników było wypisanie umiejętności, postaw oraz wiedzy nauczyciela.
Końcowym i jakże miłym akcentem, było wspólne zdjęcie wszystkich uczestników projektu na tle baneru. W ten sposób zainicjowaliśmy dalszą współpracę projektową, aby nasze działania wykorzystać w pracy z dziećmi.
Kadra nauczycielska w Szkole Polskiej w Barcelonie, Gironie i Tarragonie.
Komentarze
Prześlij komentarz