Sprawozdanie z zajęć w Barcelonie, 30 maja

Poziomki 

Tematem ostatnich zajęć były środki transportu. Na samym początku każde dziecko otrzymało kolorową kopertę, w której znajdowały się obrazki przedstawiające poszczególne pojazdy. Zadanie polegało na rozpoznaniu, co przedstawia rysunek i odnalezieniu osoby, która ze swojej koperty wyciągnęła taki sam obrazek. Gdy już każdy znalazł swoją parę, można było usiąść na chuście animacyjnej i wówczas dzieci nazywały i prezentowały „swój” środek lokomocji. 

Prowadzona była rozmowa na temat pojazdów, jakie są znane dzieciom. Czym zdarzyło im się podróżować? Czym się lata, jeździ, pływa? Uczniowie obejrzeli również zdjęcia i rysunki różnych środków transportu na komputerze. Później w rytm piosenki Jedzie pociąg z daleka stworzyli wężyk i udawali kolej, która jeździła po całej sali. 
Zabawa w pociąg miała swój ciąg dalszy - wszyscy ustawili krzesełka w dwóch rzędach, nauczycielki usiadły na początku przodem do dzieci i przeczytały wiersz Juliana Tuwima pt. Lokomotywa, po czym zadawały pytania. Mali pasażerowie tego krzesełkowego pociągu, którzy wypowiedzieli się na temat utworu otrzymywali naklejki - uśmiechnięte buźki. 
Po tych zabawach nadszedł czas na śniadanie, a później dzieci poszły bawić się na salę gimnastyczną. 
Z kolei, po powrocie do sali lekcyjnej zajęły się wykonywaniem pracy plastycznej - było to origami z kolorowego papieru. Niektórzy zrobili samolot, inni łódeczkę. Na sam koniec wszyscy usiedli na chuście animacyjnej i wysłuchali bajki o króliczku. Były to bardzo udane zajęcia. 

Małgosia i Paulina 

Tęcza 

Zamykające miesiąc maj spotkanie w grupie Tęcza było idealnym przykładem na to, jak z jednego opowiadania, odnosząc się do jego treści, można nawiązać do wielu ciekawych zagadnień o różnorodnej tematyce. Zajęcia rozpoczęły się od przeczytania dzieciom książeczki z serii ¨ Książki szczęśliwego dzieciństwa¨, opowiadania pt. " Wróżka " Anny Onichimowskiej. Było to odniesienie do już znanej i aktualnie ( od 30 maja do 6 czerwca br.) odbywającej się akcji w ramach XIV Ogólnopolskiego Tygodnia Czytania Dzieciom organizowanego przez Fundację ¨ ABC XXI Cala Polska czyta dzieciom¨. 
Razem z Panią Marią opowiedzieliśmy też nasze doświadczenia z przeczytanymi książkami z dzieciństwa. Jako że, tematem przewodnim naszego spotkania była legenda o dębie Bartku, niezwłocznie przystąpiliśmy do jej lektury. Następnie Mika odnalazł na obrazkowej mapie Polski położenie legendarnego drzewa, które jeszcze istnieje. Na potwierdzenie tego faktu obejrzeliśmy zdjęcia dębu na komputerze. Symbolika liści dębu została pokazana na przykładzie monety jednego eurocenta ( moneta niemiecka). Do przerwy rysowaliśmy liście dębu i żołędzi. 
Po przerwie przenieśliśmy się na salę gimnastyczną, gdzie były zajęcia ruchowe. Po nich przystąpiliśmy do omówienia tematów, które wcześniej pojawiły się w legendzie o dębie Bartku. Na "pierwszy ogień" poszedł temat władcy, szefa państwa, którym w naszej legendzie był Mieszko I. Nawiązując do tematu władzy porozmawialiśmy o aktualnych szefach państwa w Polsce i Hiszpanii. Jako, że ostatnia niedziela (24.05) była w obydwu państwach czasem wyborów nowych władz, nie omieszkaliśmy wspomnieć o nich. Z tematu władzy państwowej przeszliśmy do podstaw ekonomii - tutaj nieodzowne okazało się ukazanie dzieciom monety 1 euro na której jest wizerunek byłego króla Hiszpanii ( przy okazji poruszyliśmy interesujący szczególnie chłopców temat rozgrywanego tego dnia w Barcelonie finału pucharu króla w piłce nożnej). Wizerunek Mieszka I z legendy o dębie Bartku dzieci obejrzały na banknocie 10-cio złotowym. Wyjaśniliśmy, że w Polsce są złotówki i razem omówiliśmy przelicznik 1 euro = 4 złote ,i tym samym, że 10 euro jest więcej warte niż 10 złotych. 
Na koniec sobotniego spotkania uczniowie podzieleni na grupy poświęcili czas na grę planszową oraz na lekturę fragmentów książek dla dzieci z naszej szkolnej biblioteki. 

Pozdrawiamy i do zobaczenia na ostatnich już w bieżącym roku szkolnym zajęciach,
Maria Kołomyjec i Daniel Andrzej Inchastoy 

Jarzębina 

Ostatnie zajęcia rozpoczęliśmy od "przedegzaminowego" powtórzenia najważniejszych informacji z ortografii oraz o wielkich Polakach. Następnie przystąpiliśmy do egzaminu. Dzieci podeszły do tematu poważnie i pracowały w skupieniu. 
Na egzaminie należało m.in.: - przypisać słowa "hasła" do nazwisk Polaków, o których rozmawialiśmy na zajęciach, - wyjaśnić kogo dotyczy zdanie "Wstrzymał Słońce, ruszył Ziemię" lub "Sercem Polak, rodem Warszawianin a talentem świata obywatel" - wpisać odpowiednie litery "ó", "u", "rz", "ż" lub "sz" w wyrazach takich jak: pszczoła, lekarz, książka. 
Po egzaminie, włączając się w akcję Ogólnopolski Tydzień Czytania Dzieciom wspólnie czytaliśmy książkę Michała Rusinka "Mały Chopin". 
Aby się odstresować, przeszliśmy na salę gimnastyczną a po powrocie do klasy rozpoczęliśmy zajęcia artystyczne. Zajęcia ze sztuki rozpoczęliśmy przywitaniem zaproponowanym przez jedną z uczennic - każde z dzieci witało się ze swoim kolegą za pomocą wybranej części ciała - a to łokciem, to opuszkiem palca, to znów biodrem czy czołem. 
Gra, która sprawiła dzieciom wyjątkową frajdę była zabawą w telewizyjny odbiornik i zakłócony przekaz. Uczniowie podzieleni zostali na trzy grupy. Pierwsza z nich pełniła rolę odbiornika, druga odbiorcy. Zadaniem odbiorców było poprawne odczytanie komunikatu płynącego z odbiornika. Zadaniem trzeciej grupy było natomiast zakłócanie odbioru i przeszkadzanie w komunikacji. Nie zawsze odbiorcom udało się zrozumieć przekaz odbiornika. Uczniowie mogli znaleźć się wiec w sytuacji, kiedy nie są słuchani bądź kiedy nie są w stanie zrozumieć przekazu. Doświadczenie to posłużyło nam do dyskusji na temat komunikacji i szacunku wobec rozmówcy. 
Następnie dzieci zasiadły w kole i wspólnie napisały opowieść - każde z dzieci dodawało swój fragment, postaci i osoby, tak iż powstała pełna zadziwiających zwrotów akcji, historia pt. "Ander i jego przygody". 
Na koniec zajęć uczniowie wykonali wspólnie rysunek ilustrujący przygody głównego bohatera i jego przyjaciół. 

Ania i Marta

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Rozkład zajęć 2024/2025

Kontakt

Co jest potrzebne aby zapisać dziecko do szkoły w Katalonii?