Zajęcia w Barcelonie, 16 września
Poziomki
Serdecznie witam dzieci i rodziców z grupy Poziomki w Szkole Polskiej w Barcelonie. W skład grona pedagogicznego grupy Poziomek wchodzą nauczycielki: Kinga Andrzejak, Monika Szewczyk, polska Babcia oraz praktykantka Izabela Tomczak.
Pierwsze w tym roku spotkanie w Szkole Polskiej było dla dzieci jak również dla wielu dorosłych nowym doświadczeniem, tym bardziej w imieniu całej kadry pedagogicznej serdecznie witam nowe uczestniczki i uczestników zajęć.
Punktem wyjścia do rozpoczęcia zajęć był odcinek Świnki Peppy pt. „Przedszkole”.
W skróconej formie (ze względu na skrócony czas zajęć) przedstawiałam dzieciom główne segmenty dziecięcych spotkań w grupie Poziomek. Po przedstawieniu się nauczycielek, przedstawiły się dzieci tym samym poznając imiona swoich nowych koleżanek i kolegów.
Nauczycielki na stolikach rozłożyły dostępne w Szkole Polskiej gry, zabawy oraz pomoce dydaktyczne (klocki, puzzle, koraliki do nawlekania na nitkę itp.), w ten sposób dzieci poznały i mogły wybrać do zabawy najbardziej interesujące je materiały.
Następną aktywnością były gry i zabawy ruchowe przy akompaniamencie polskich piosenek przedszkolnych tj. Stary niedźwiedź mocno śpi, Ojciec Wirgiliusz, Koła autobusu kręcą się itp. Kolejną propozycją skierowaną do dzieci było wykonanie obrazka przestawiającego wspomnienia z wakacji jako prezent dla mamy i taty.
Na ostatnią część zajęć dzieci z grupy Poziomek przeszły do sali gimnastycznej zaopatrzonej w piłki, skakanki i materace. To właśnie w czasie zabaw i gier sportowych nawiązały się pierwsze nowe znajomości koleżeńskie.
Pozdrawiam serdecznie,
Monika Szewczyk
i Kinga
Jagódki
Dnia 16 września rozpoczął się nowy rok szkolny w Szkole Polskiej w Barcelonie. Z radością witamy wszystkie dzieci w grupie Jagódek. W tym roku grupa ta jest liczniejsza, dołączyło do nas wiele dzieci jak i również powiększyło się grono pedagogiczne. Z radością witamy Panią Kaję oraz Panią Paulinę i życzymy Wam niezapomnianej przygody.
I tak oto w nowym składzie zajęcia rozpoczęliśmy od poznania naszej sali, pomieszczeń oraz co najważniejsze nowych zabawek i gier. W dalszej kolejności usiedliśmy w przyjaznym kręgu aby poznać imiona naszych nowych nauczycielek oraz nowo przybyłych uczniów. Gdy już pierwsze lody zostały przełamane i poznaliśmy wszystkie imiona uczestników, z wielkim entuzjazmem przystąpiliśmy do zabawy ruchowych. Był to znakomity moment na poznanie naszych zainteresowań.
Po tak miłym rozpoczęciu zajęć grupa się nieco ożywiła. Dzieci z radością i wypiekami na twarzy opowiadały o wakacyjnych podróżach oraz towarzyszącym im przygodach. Wszyscy z wielkim zaciekawieniem wysłuchały opowieści swoich koleżanek i kolegów.
Pogadankę zakończyliśmy wspólnym posiłkiem. Dzieci z chęcią pomogły w przygotowaniu sali. Na stołach pojawiły się serwetki oraz pyszne łakocie.
Gdy już głód został zaspokojony, dzieci złożyły uroczyste ślubowanie na starszaka. Wszyscy obiecali że będą grzecznie bawić się na zajęciach z kolegami i koleżankami oraz pomagać nauczycielom w utrzymaniu ładu i porządku na zajęciach.
Po zakończeniu ślubowania przystąpiliśmy do zajęć plastycznych. Dzieci otrzymały kartki oraz kolorowe kredki. Zadaniem było stworzenie prac plastycznych, o tematyce "Ulubiony dzień z wakacji". W efekcie mogliśmy podziwiać wspaniałe arcydzieła oraz wysłuchaliśmy niesamowite historie związane z rysunkami. Na koniec wszystkie pracy zostały ozdobione kolorowymi ramkami. Ramki te bowiem powstały ze stempli oraz kolorowych farb.
Zajęcia minęły nam bardzo szybko i przyjemnie. Dzieci z wielkim żalem i niechęcią rozstawały się z grupą.
Dziękujemy za niesamowity dzień i zapraszamy na następne zajęcia.
Pozdrawiam serdecznie,
Basia, Kaja i Paulina
Malinki
Pierwsze w tym nowym roku szkolnym zajęcia w grupie Malinek przebiegły w luźnej, sympatycznej atmosferze. Po uroczystym rozpoczęciu roku przez p. Dyrektor Ewę Hojną, udaliśmy się do naszej klasy.
Pierwszym punktem programu było przywitanie i przedstawienie się, bo chociaż większość z nas już się dobrze zna, to jednak dobrze było „odświeżyć” sobie nasze imiona i przedstawić nową koleżankę w grupie- Gladię- no i naszą praktykantkę, panią Karolinę. A, przede wszystkim, przypomnieć sobie, jak się przedstawiamy po polsku, z czym Malinki nie mają generalnie żadnego problemu.
Następnie porozmawialiśmy pokrótce o wakacjach, aby dowiedzieć się, gdzie nasze Malinki spędziły lato. Niektórzy byli w Polsce, zarówno nad morzem, jak i w górach. Padły też nazwy miast: Warszawa, Kraków, Ustka. Wakacje i ciekawe miejsca w Polsce będą jeszcze tematem naszych następnych zajęć.
W ramach integracji, pobawiliśmy się w „Głuchy telefon”, a słowa przekazywane dalej miały być w jakiś sposób związane z wakacjami. Było przy tym niemało śmiechu, bo efekty końcowe często znacznie różniły się od „źródła”.
Po przerwie śniadaniowej zabraliśmy się za prace plastyczne, czyli rysowaliśmy wspomnienia z wakacji. Powstały bardzo różnorodne prace.
Nie zabrakło wyjścia na słoneczne patio, co było kolejnym, dobrym elementem scalenia naszej grupy. Wszyscy bardzo chętnie się bawili w grupach: dziewczynki w dom i na zjeżdżalni, a chłopcy grając w piłkę nożną i koszykówkę.
Na koniec, po powrocie do klasy, wymieszałyśmy wakacyjne rysunki i rozdałyśmy Malinkom. Dzieci miały za zadanie opisać, co widzą na rysunku zrobionym przez koleżankę czy kolegę. Takie ćwiczenia ustne z języka polskiego są nam bardzo pomocne i będziemy je realizować regularnie, aby wspomagać konwersację w języku polskim.
PRACA DOMOWA: przynieść jakiś przedmiot związany z tegorocznymi wakacjami: może być to zdjęcie, pocztówka, suwenir, itp.
Dziękujemy i pozdrawiamy,
Gosia i Karolina
Jarzębina
Nowy rok szkolny w grupie Jarzębina rozpoczęliśmy trochę jeszcze „zaspani” po wakacjach. Dlatego też na rozgrzewkę zagraliśmy w odmianę tzw. „sałatki warzywnej”: uczniowie zajęli miejsca w kółku. Osoba, która nie znalazła miejsca stawała w środku i mówiła swoje imię oraz to, czego nigdy nie zrobiła, np: Nazywam się Ania i nigdy nie... Byłam w Madrycie.
Wtedy wszystkie osoby, które były w Madrycie musiały wstać i szybko zmienić miejsce. Osoba, która nie zdążyła zająć żadnego miejsca pozostawała w środku i kontynuowała zabawę.
Następnie uczniowie otrzymali kartki, na których musieli zapisać jedną swoją cechę, np: lubię piłkę nożną, mam ciemne włosy, często się uśmiecham, itd. Potem w ciągu 3 minut trzeba było zdobyć jak najwięcej informacji o kolegach z klasy. Po tym etapie każdy losował jedną kartkę, odczytywał głośno co jest na niej zapisane i próbował zgadnąć o kim mowa.
Aby utrwalić sobie nasze imiona i jednocześnie utrwalić alfabet uczniowie ustawili się w ciągu minuty w kolejności alfabetycznej. Aby wszystko poszło sprawnie na tablicy widoczny był alfabet polski, który wcześniej zapisaliśmy oraz uzupełniliśmy polskimi literkami: ą, ć, ę, ł, ń, ó, ś, ź, ż.
Kolejnym etapem zajęć było przedstawienie projektu na nowy rok szkolny. Naszym projektem będzie stworzenie kalendarza klasowego zawierającego kartki z ważnymi datami: rocznice, święta, nasze urodziny. Zachęcamy uczniów do podawania pomysłów i dat, które chcieliby aby znalazły się w kalendarzu.
Wspólnie zaprojektowaliśmy też pierwszą kartkę: 1 września – początek roku szkolnego. Niektórzy uczniowie wykonali kartki z innymi datami rozpoczęcia roku szkolnego.
Uczniowie, którzy nie oddali mi prac podczas lekcji, proszę aby je dokończyli w domu i przynieśli na kolejne zajęcia.
Na zakończenie wspólnie przeczytaliśmy czytankę „Jak spędziliśmy wakacje” z elementarza: „Nasza Szkoła” dla klasy drugiej. Z czytanką będziemy jeszcze pracować na kolejnych zajęciach.
Bardzo proszę aby uczniowie pamiętali o przyniesieniu zeszytów i długopisów.
Praca domowa: Dokończyć kartkę z kalendarza: rozpoczęcie roku szkolnego.
Przygotować kartkę do kalendarza z dniem swoich urodzin.
Poczytać w domu tekst „Jak spędziliśmy wakacje”.
Podręcznik można znaleźć klikając w link:
https://naszelementarz.men.gov.pl/
Pozdrawiamy,
Ania, Agata, Marta
Komentarze
Prześlij komentarz