Sprawozdanie z zajęć z 25 stycznia

Poziomki

Na zajęciach kontynuowaliśmy motyw Zuzi laki niedużej.  W trakcie zajęć słuchaliśmy piosenki (https://www.youtube.com/watch?v=OGoLY9thP6U). Wprowadziliśmy też słownictwo związane z ubraniami i później ubieraliśmy lalki. W trakcie zajęć też nie zabrakło kolorowanek. Część z dzieci grała w gry:
- "Co pasuje" (pomaga maluchom ćwiczyć koncentrację i spostrzegawczość oraz uporządkować wiedzę o otaczającym go świecie, rozwija także umiejętność logicznego myślenia).
- "Przeciwieństwa" jest to gra edukacyjna, polegająca na odszukaniu par obrazków ilustrujących przeciwieństwa (np. potrawy kwaśne – słodkie).

Gry były prawdopodobnie najlepszą częścią zajęć dla niektórych z dzieci. Dzieci opisywały każdy z obrazków bardzo dokładnie i tłumaczyły dlaczego powinny być parą.
Ostatnie zajęcia odbyły się wyjątkowo w sali dla starszych dzieci. Dzieci były zachwycone bo każde z nich miało własny stolik. Zajęcia były prowadzone jak u "starszaków" i chyba klasa bardzo przypadła dzieciom do gustu.

Pozdrawiamy Kasia i Iga
Tęcza

W dniu 25.01.2014 zajęcia w grupie Tęcza przebiegały pod hasłem "Co to są przysłowia i po co są przysłowia?" Tym tematem rozpoczęliśmy realizację cyklu "Przysłowiowe spotkania".
Po przywitaniu wszystkich obecnych dzieci spotkanie zaczęliśmy od przedstawienia grupie projektu wydania Kalendarza 2015 prezentującego prace dzieci ze Szkoły Polskiej. Następnie próbowaliśmy znaleźć odpowiedź na pytanie "Co to jest przysłowie?". We wspólnej rozmowie przytoczyliśmy kilka najczęściej spotykanych przysłów i na ich podstawie mogliśmy stworzyć prostą definicję słowa "Przysłowie", którą zapisaliśmy na tablicy. PRZYSŁOWIE, to zdanie najczęściej rymowane, zawierające zazwyczaj jakąś mądrość przechodzącą i przekazywaną z pokolenia na pokolenie. Przysłowia nauczają, przestrzegają lub wyśmiewają wady ludzkie, a także obrazują wiele życiowych sytuacji.
Wysłuchaliśmy opowiadanie "Podróże Odyseusza króla Itaki" zaczerpniętego z mitologii greckiej. Odys był królem Itaki, gdzie mieszkał wraz z żoną Penelopą. Ich życie było szczęśliwe, pełne miłości i dostatku. Udając się na wojnę trojańską, pozostawił dom i rodzinę bez opieki aż na 20 lat (10 lat wojny i 10 lat tułaczki). Na wyspie zostali: Penelopa, syn Telemach i służba. Królowa musiała odpierać ataki zalotników, którzy przybywali na wyspę, aby starać się o jej rękę. Penelopa cierpiała z powodu nieobecności męża, nie była pewna, czy wróci, jej majątek zaczął popadać w ruinę. Zalotnicy w oczekiwaniu na decyzję Penelopy spędzali czas na ucztach i zabawach. Odys przez cały czas podróży tęsknił za ojczyzną. Ta tęsknota budził jego nadzieję i chęć pokonywania przeciwności losu. Kiedy Odys powrócił po latach tułaczki, zastał swój dom w katastrofalnym stanie. Zwyciężył zalotników i zaprowadził ład.
Przygody bohatera mitu wprowadziły nas w rozmowę na temat przysłowia "WSZĘDZIE DOBRZE, ALE W DOMU NAJLEPIEJ" i swobodnych wypowiedzi na temat znaczenia domu i rodziny w naszym życiu. Następnie obejrzeliśmy szereg fotografii ilustrujących następujące przysłowia:
Wszędzie dobrze, ale w domu najlepiej
Najlepszych przyjaciół poznaje się w biedzie
Kto pyta, nie błądzi
Pies - najlepszy przyjaciel człowieka
Nie rób komuś, co tobie nie miłe
Co dwie głowy, to nie jedna.
Dzieci z ciekawością poznawały treść i znaczenie nowych przysłów jednocześnie łącząc je z własnymi doświadczeniami. Dowiedzieliśmy się także, że przysłowia mogą dotyczyć pogody i poszczególnych miesięcy roku. Mamy styczeń, a więc poznaliśmy przysłowie styczniowe: "BÓJ SIĘ W STYCZNIU WIOSNY, BO MARZEC ZAZDROSNY" i wyjaśniliśmy jego znaczenie. Ta część zajęć zakończyła się ożywioną dyskusją grupy w ramach tematu "Przysłowia".
Po tak pracowitym temacie zjedliśmy śniadanie i wyruszyliśmy na salę gimnastyczną. W pierwszej jednostce czasu dominowały zabawy inspirowane przez dzieci. Następnie uczniowie zostali zaproszeni do wspólnych zabaw i gier ruchowych.
Wróciliśmy do sali lekcyjnej zrelaksowani i gotowi do nowych wyzwań.
Jednym z nich było wykonanie pracy plastycznej obrazującej jedno z omawianych przysłów. Najciekawsze, najstaranniejsze i najbardziej związane z tematem obrazki zostaną zamieszczone w Kalendarzu 2015. Selekcji prac dokonamy przy udziale Rodziców i Pani Dyrektor.
Na zakończenie spotkania dzieci samodzielnie czytały krótkie teksty. Jesteśmy bardzo dumne z postępów w nauce języka polskiego naszych uczniów. Brawo!
Pozdrawiamy i do zobaczenia na kolejnych zajęciach,
Monika i Maria

PRACA DOMOWA
Drodzy Rodzice!
Dzieci otrzymały krótkie teksty do czytania w domu. Mamy nadzieję, że nie będzie większych problemów z wykonaniem tego zadania.
Poza tym prosimy o wyszukanie z dzieckiem hiszpańskiego odpowiednika przysłowia WSZĘDZIE DOBRZE, ALE W DOMU NAJLEPIEJ i krótkie wyjaśnienie jego treści tak, aby można było je przedstawić wszystkim dzieciom.

Bardzo serdecznie dziękujemy za współpracę. 

Jarzębina

Ostatnie zajęcia rozpoczęliśmy od przeprowadzenia anonimowej ankiety, która ma dostarczyć danych do artykułu  dotyczącego statusu języka polskiego wśród tzw. pierwszego pokolenia emigracyjnego. Nie obyło się bez problemów. Najtrudniejsze okazało się pytanie o to kim się czujemy: Polakiem, Hiszpanem, Katalończykiem.
Następnie starsze dzieci miały za zadanie przeczytać jedną z legend polskich i zobrazować ją w postaci komiksu z odpowiednimi dialogami w "chmurkach". Zadania nie udało nam się dokończyć w klasie dlatego proszę aby na następne zajęcia dzieci przyniosły gotowe prace.
W tym samym czasie pozostałe dzieci robiły zadania z gramatyki.
Jednym z zadań było też opisanie drogi jaką przebyły dzieci posługując się kierunkami: na wschód, zachód, północ, południe.
Poinformowałam dzieci o planowanej wycieczce do Sztokholmu, co wywołało falę entuzjazmu i lawinę pytań.
Postanowiliśmy też, że przed wycieczką przedstawimy się dzieciom ze Sztokholmu i napiszemy krótkie informacje o sobie. Aby wiedzieć jak to zrobić wyjaśniłam dzieciom co to jest charakterystyka i wspólnie przeczytaliśmy opis Magdy z książki "Lektury w klasie II". Następnie dzieci podsumowały czytankę wymieniając elementy, które powinny znaleźć się w charakterystyce: Jak się nazywam, ile mam lat, jak wyglądam, co lubię robić itd. Na kolejnych zajęciach każde dziecko napisze o sobie krótką informację aby przedstawić się kolegom ze Sztokholmu.
Dzieci otrzymały ode mnie ksero z pracą domową. Należy zrobić zadania z lewej strony kartki. Rebusy są zadaniem "dla chętnych" czyli na 6.
Pozdrawiam,
Anna Lintner

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Rozkład zajęć 2024/2025

Kontakt

Co jest potrzebne aby zapisać dziecko do szkoły w Katalonii?