Sprawozdanie z zajęć z 9 marca
Poziomki
Ania i Kasia
Krasnoludki
LAJKONIK ( piosenka)
Hej, na krakowskim rynku
maki i powoje,maki i powoje
Chłopcy i dziewczęta,
malowane stroje.
Chłopcy i dziewczęta,
malowane stroje.
Ref: Ten Lajkonik, nasz Lajkonik
po Krakowie , ciągle goni
Lajkoniku laj, laj
poprzez cały kraj.
Hej, na krakowskim rynku
gołębie wzleciały
I słychać jak tam grają
mariackie hejnały
I słychać jak tam grają
mariackie hejnały
Sobotnie przedpołudnie w Szkole Polskiej w grupie
Krasnoludków rozpoczęło się bardzo pracowicie. Kontynuując nasz
projekt poznawania miast polskich i sylwetek sławnych Polaków
zawędrowaliśmy tym razem do Krakowa i Wieliczki. Tradycyjnie już
dzieci wskazały na mapie Polski omawiane miasta, a następnie
podzieliliśmy się informacjami o naszych podróżach po Polsce.
Okazało się , że Kraków jest dość dobrze znanym miastem dla
Krasnoludków. Nicolau odpowiedział niemal na wszystkie zadane
pytania dotyczące Krakowa. Quim również posiadał niemałą wiedzę na
ten temat. Brawo chłopcy! Wypowiedzi dzieci wystarczyło
uzupełnić kilkoma informacjami z historii miasta i mieliśmy już
cały obraz Krakowa. Dopowiedzeniem o tym, że Kraków był kiedyś
stolicą Polski i oczywiście mieszkał w nim król dopełniliśmy naszą
wiedzę historyczną.
O smoku wawelskim dzieci wiedziały także oraz to, że do
dziś przed jaskinią pod Wawelem stoi olbrzymia figura tego
groźnego gada. Zaproponowana zgadywanka - wiersz Jerzego Kiersta
pt. ¨ Czy to Kraków? ¨ nie stanowiła większego problemu. Kłopot
był jedynie z odgadnięciem postaci pana Twardowskiego.
CZY TO KRAKÓW ?
Z Mariackiej wieży
na srebrnej trąbce.
Co to za koncert? ( hejnał)
A pod Wawelem
do jamy ścieżka.
Kto w jamie mieszkał? ( smok)
Kogut na Rynku
macha skrzydłami.
Kto jeździł na nim? ( Twardowski )
Konno z buławą,
z brodą do pasa.
Któż to tak hasa? ( Lajkonik)
U czapki pióro
i wiatr w sukmanie.
Co to za taniec? ( krakowiak)
Ten Wawel, Rynek,
gołębi dwieście.
W jakim to mieście? ( Kraków)
Następnie przeczytaliśmy jeszcze legendę O
trębaczu z wieży Mariackiej wg. opracowania Zofii
Chmurowej. O Wieliczce mali uczniowie nie wiedzieli nic. Tak
więc z zainteresowaniem obejrzeli piękne wnętrza Kopalni Soli,
m.in. Kaplice świętej Kingi. Kopalnia Soli w Wieliczce należy do
najcenniejszych polskich zabytków.
Po przerwie śniadaniowej zajęcia z panią Zuzą , której
Kraków jest miastem rodzinnym, przebiegały również w krakowskiej
atmosferze . Po zabawie na tarasie szkolnym rozmawialiśmy o
sławnym polskim malarzu - Janie Matejko ( 1838 - 1893).
Jan Matejko na swoich obrazach przedstawił najważniejsze
wydarzenia z historii Polski. Zaprojektował malowidła ścienne w
kościele Mariackim. Z ciekawostek warto wiedzieć, że obraz
Bitwa pod Grunwaldem jest niemal tak duży, jak
powierzchnia sali lekcyjnej w szkole. Mierzy 426 cm szerokości i
987 cm długości. Jan Matejko pracował nad namalowaniem tego obrazu
4 lata, z czego wiele czasu poświęcił na zbieranie materiałów
historycznych. To wielkie dzieło tego artysty.
Postanowiliśmy pobawić się w artystów - malarzy i
malowaliśmy portret koleżanki bądź kolegi. Wyszły wspaniałe prace.
Umieściliśmy je na wspólnej wystawie. Po zajęciach dzieła
Krasnoludków mogli podziwiać rodzice.
Praca domowa
Proszę wymyślić jak najwięcej wyrazów rymujących się z wyrazem
LAJKONIK.
np. LAJKONIK - KONIK itd.
Pozdrawiam i do zobaczenia na Ósmym Rodzinnym Malowaniu Jajek w
naszej Szkole.
Maria
Pszczółki i Wisła
W ostatnią sobotę spotkaliśmy się we wzmocnionym składzie, bowiem
dołączyli do nas uczniowie Pszczółek. Na wstępie zajęć rozgrzaliśmy
nieco nasze zaspane ciała wykonując krótką gimnastykę, po czym
przystąpiliśmy do rozgrzewki językowej i opowiadania swoich snów. Po
takim wstępie byliśmy gotowi do stawienia czoła naszemu tematowi lekcji,
czyli pisowni „rz” i „ż”. Uczniowie uczyli się rozpoznawać te litery w
słowach, czytać poprawnie wyrazy je zawierające oraz samodzielnie
kopiować je do zeszytów. Poza tym wykonaliśmy ćwiczenia ortograficzne
oraz uczyliśmy się rymowanki ortograficznej „Koza i żmija”. Niektórzy
uczniowie wykazali się znakomitą pamięcią i pod koniec zajęć potrafili z
pamięci recytować cały wierszyk! Po nauce ortografii przyszedł czas na
śniadanie a po nim wprowadzenie w nastrój Świąt Wielkiej Nocy.
Przeprowadziliśmy krótką rozmowę na temat Wielkanocy i jej symboli oraz
zastanowiliśmy się nad znaczeniem niektórych z nich. Kolejnym punktem
zajęć były zajęcia plastyczne, na których wykonywaliśmy ozdoby
wielkanocne. Uczniowie zaangażowali się znakomicie i z zapałem wycinali,
kolorowali i dekorowali zaproponowane przeze mnie dekoracje. Wynik
naszej sobotniej pracy będzie można podziwiać w sobotę na Rodzinnym
Malowaniu Jajek. Na ostatnią część zajęć przyszła Pani Zuza i
przeprowadziła zajęcia muzyczne, podczas których uczniowie uczyli się
śpiewać „Lajkonika”.
Na następne zajęcia (6 kwietnia) proszę, aby każdy uczeń: znał tekst rymowanki, powtórzył pisownie wyrazów z „rz” i „ż” ,bowiem będzie dyktando, oraz zrobił zadania ze strony 12 z ksero, które otrzymali ode mnie i przyniósł zeszyt. Na ostatnich zajęciach żaden uczeń z Wisły nie miał ze sobą zadania domowego oraz zeszytu. Proszę aby dzieci bardziej przykładały się do zadań domowych, stanowią one ważną część nauki języka.
Na następne zajęcia (6 kwietnia) proszę, aby każdy uczeń: znał tekst rymowanki, powtórzył pisownie wyrazów z „rz” i „ż” ,bowiem będzie dyktando, oraz zrobił zadania ze strony 12 z ksero, które otrzymali ode mnie i przyniósł zeszyt. Na ostatnich zajęciach żaden uczeń z Wisły nie miał ze sobą zadania domowego oraz zeszytu. Proszę aby dzieci bardziej przykładały się do zadań domowych, stanowią one ważną część nauki języka.
Do zobaczenia w sobotę. Pozdrawiam, Agata.
„Koza i żmija”
Niedaleko, koło brzozy,
Żmija zbliża się do kozy.
Zdąży koza umknąć w zboże,
Żmija złapać jej nie może.
Muzyka
W ostatnią sobotę, na zajęciach z muzyki w grupie "Poziomek" rozmawialiśmy o nadchodzącej wiośnie. W związku z wiosną niektóre zwierzątka, takie jak niedźwiadki budzą się z zimowego snu, z tej okazji dzieci przypomniały sobie piosenkę oraz zabawę "Stary niedźwiedź mocno śpi". Oprócz pełnej radości zabawy, dzieci miały okazję wykazać się, jak ładnie śpiewają, a Blanca pięknie zaśpiewała solo.
W grupie "Krasnoludków" z okazji zajęć na temat "mojego" miasta - Krakowa, uczyliśmy się piosenki "Lajkonik". Dzieci miały okazję zobaczyć video z nagraniem tańca "Krakowiaka" w strojach ludowych. Później cała grupa zaczęła bawić się tańcząc do muzyki.
Grupa "Pszczółek" oraz "Wisła" miała tym razem zajęcia razem, również tutaj przygotowałam zajęcia na temat tańca typowego dla Krakowa czyli "Krakowiaka", dzieci miały okazję zobaczyć w jakich strojach tańczy się taki taniec oraz jak on wygląda. Później próbowaliśmy sami go zatańczyć, trochę przy tym improwizując. Uczyliśmy się też piosenki "Lajkonik" i niektóre dzieci w małych grupach oraz w parach pochwaliły się jak umieją szybko nauczyć się śpiewać piosenkę.
Zuza
Komentarze
Prześlij komentarz