Sprawozdanie z zajęć z 9 marca

Poziomki

Sobotnie zajęcia rozpoczęliśmy od spotkania z muzyką przenosząc się na moment w świat wiosennych dźwięków. Przeprowadziliśmy też kolejny etap konkursu muzycznego, który w tym tygodniu wiązał się z solowym wykonaniem przećwiczonej wcześniej w grupie wszystkich dzieci piosenki. Tym razem wielkie brawa należą się Blance, która nie tylko pięknie dla nas zaśpiewała, ale również wykazała się dużą odwagą zgłaszając się bez wahania do solowego występu. Po części muzycznej i słodkim co nieco wyszliśmy na szkolne boisko korzystając z pięknej pogody i wiosennej temperatury. Razem z grupą Krasnoludków oddaliśmy się zabawom na świeżym powietrzu. Przećwiczyliśmy też nowe zabawy z wykorzystaniem chusty animacyjnej. Po powrocie do sali usiedliśmy w kole aby porozmawiać na temat zbliżających się Świąt Wielkanocnych i związanych z nimi tradycji świątecznych takich jak malowanie pisanek czy szykowanie koszyczka do święconki. Po dyskusji przyszedł czas na działanie- każde z dzieci otrzymało wielką papierową pisankę, którą należało przyozdobić. Gotowe prace umieściliśmy w przygotowanym papierowym koszyku a finalny efekt będzie można podziwiać na szkolnej wystawie. Widzimy się w kolejną sobotę na wspólnym malowaniu prawdziwych jajek- pozdrawiamy wiosennie i do zobaczenia!

Ania i Kasia

Krasnoludki

LAJKONIK  ( piosenka)
   Hej, na krakowskim rynku
   maki i powoje,maki i powoje
   Chłopcy i dziewczęta,
   malowane stroje.
   Chłopcy i dziewczęta,
   malowane stroje.
Ref: Ten Lajkonik, nasz Lajkonik
       po Krakowie , ciągle goni
       Lajkoniku laj, laj
       poprzez cały kraj.
   Hej, na krakowskim rynku
   gołębie wzleciały
   I słychać jak tam grają
   mariackie hejnały
   I słychać jak tam grają
   mariackie hejnały

        Sobotnie przedpołudnie w Szkole Polskiej w grupie Krasnoludków rozpoczęło się bardzo pracowicie. Kontynuując nasz projekt poznawania miast polskich i  sylwetek sławnych Polaków zawędrowaliśmy tym razem do Krakowa i Wieliczki. Tradycyjnie już  dzieci wskazały na mapie Polski  omawiane miasta, a następnie podzieliliśmy się  informacjami  o naszych podróżach  po Polsce. Okazało się , że Kraków jest dość dobrze znanym miastem dla Krasnoludków. Nicolau odpowiedział niemal na wszystkie zadane pytania dotyczące Krakowa. Quim również posiadał niemałą wiedzę na ten temat.  Brawo chłopcy!  Wypowiedzi dzieci wystarczyło uzupełnić kilkoma informacjami z historii miasta i mieliśmy już  cały obraz Krakowa. Dopowiedzeniem o tym, że Kraków był kiedyś stolicą Polski i oczywiście mieszkał w nim król dopełniliśmy naszą wiedzę historyczną.
    O smoku wawelskim dzieci  wiedziały także oraz to, że do dziś przed jaskinią pod Wawelem stoi olbrzymia figura tego groźnego gada. Zaproponowana  zgadywanka - wiersz Jerzego Kiersta pt. ¨ Czy to Kraków? ¨ nie stanowiła  większego problemu. Kłopot był jedynie z odgadnięciem postaci pana  Twardowskiego.
  CZY TO KRAKÓW ?
Z Mariackiej wieży
na srebrnej trąbce.
Co to za koncert?  ( hejnał)
A pod Wawelem
do jamy ścieżka.
Kto w jamie mieszkał? ( smok)
Kogut na Rynku
macha skrzydłami.
Kto jeździł na nim? ( Twardowski )
Konno z buławą,
z brodą do pasa.
Któż to tak hasa? ( Lajkonik)
U czapki pióro
i wiatr w sukmanie.
Co to za taniec? ( krakowiak)
Ten Wawel, Rynek,
gołębi dwieście.
W jakim to mieście? ( Kraków)
      Następnie przeczytaliśmy jeszcze  legendę O trębaczu z wieży Mariackiej wg. opracowania Zofii Chmurowej. O Wieliczce  mali uczniowie  nie wiedzieli  nic. Tak więc z zainteresowaniem obejrzeli  piękne wnętrza Kopalni Soli, m.in. Kaplice świętej Kingi. Kopalnia Soli w Wieliczce należy do najcenniejszych polskich zabytków.
    Po przerwie śniadaniowej  zajęcia z panią Zuzą , której  Kraków jest miastem rodzinnym, przebiegały również w  krakowskiej atmosferze . Po zabawie  na tarasie szkolnym  rozmawialiśmy  o sławnym polskim malarzu - Janie Matejko ( 1838 - 1893). Jan Matejko na swoich obrazach przedstawił najważniejsze wydarzenia z historii Polski. Zaprojektował malowidła ścienne w kościele Mariackim.  Z ciekawostek warto wiedzieć, że obraz Bitwa pod Grunwaldem jest niemal tak duży, jak powierzchnia sali lekcyjnej w szkole. Mierzy 426 cm szerokości i 987 cm długości. Jan Matejko pracował nad namalowaniem tego obrazu 4 lata, z czego wiele czasu poświęcił na zbieranie materiałów historycznych. To wielkie dzieło  tego artysty.
    Postanowiliśmy pobawić się w artystów - malarzy i malowaliśmy portret koleżanki bądź kolegi. Wyszły wspaniałe prace. Umieściliśmy je na wspólnej wystawie. Po zajęciach  dzieła Krasnoludków mogli podziwiać  rodzice.
Praca domowa
Proszę wymyślić jak najwięcej  wyrazów rymujących się z wyrazem LAJKONIK.
 np. LAJKONIK - KONIK  itd.
Pozdrawiam i do zobaczenia na Ósmym Rodzinnym Malowaniu Jajek w naszej Szkole.
Maria

Pszczółki i Wisła

W ostatnią sobotę spotkaliśmy się we wzmocnionym składzie, bowiem dołączyli do nas uczniowie Pszczółek. Na wstępie zajęć  rozgrzaliśmy nieco nasze zaspane ciała wykonując krótką gimnastykę, po czym przystąpiliśmy do rozgrzewki językowej i opowiadania swoich snów. Po takim wstępie byliśmy gotowi do stawienia czoła naszemu tematowi lekcji, czyli pisowni „rz” i „ż”. Uczniowie uczyli się rozpoznawać te litery w słowach, czytać poprawnie wyrazy je zawierające oraz samodzielnie kopiować je do zeszytów.  Poza tym wykonaliśmy ćwiczenia ortograficzne oraz uczyliśmy się rymowanki ortograficznej „Koza i żmija”. Niektórzy uczniowie wykazali się znakomitą pamięcią i pod koniec zajęć potrafili z pamięci recytować cały wierszyk! Po nauce ortografii przyszedł czas na śniadanie a po nim wprowadzenie w nastrój Świąt Wielkiej Nocy. Przeprowadziliśmy krótką rozmowę na temat Wielkanocy i jej symboli oraz zastanowiliśmy się nad znaczeniem niektórych z nich. Kolejnym punktem zajęć były zajęcia plastyczne, na których wykonywaliśmy ozdoby wielkanocne. Uczniowie zaangażowali się znakomicie i z zapałem wycinali, kolorowali i dekorowali zaproponowane przeze mnie dekoracje. Wynik naszej sobotniej pracy będzie można podziwiać w sobotę  na Rodzinnym Malowaniu Jajek. Na ostatnią część zajęć przyszła Pani Zuza i przeprowadziła zajęcia muzyczne, podczas których uczniowie uczyli się śpiewać „Lajkonika”.

Na następne zajęcia (6 kwietnia) proszę, aby każdy uczeń: znał tekst rymowanki, powtórzył pisownie wyrazów z „rz” i „ż” ,bowiem będzie dyktando, oraz zrobił zadania ze strony 12 z ksero, które otrzymali ode mnie i przyniósł zeszyt. Na ostatnich zajęciach  żaden uczeń z Wisły nie miał ze sobą zadania domowego oraz zeszytu. Proszę aby dzieci bardziej przykładały się do zadań domowych, stanowią one ważną część nauki języka.

Do zobaczenia w sobotę. Pozdrawiam, Agata.


„Koza i żmija”

Niedaleko, koło brzozy,

Żmija zbliża się do kozy.

Zdąży koza umknąć w zboże,

Żmija  złapać jej nie może.

Muzyka

W ostatnią sobotę, na zajęciach z muzyki w grupie "Poziomek" rozmawialiśmy o nadchodzącej wiośnie. W związku z wiosną niektóre zwierzątka, takie jak niedźwiadki budzą się z zimowego snu, z tej okazji dzieci przypomniały sobie piosenkę oraz zabawę "Stary niedźwiedź mocno śpi". Oprócz pełnej radości zabawy, dzieci miały okazję wykazać się, jak ładnie śpiewają, a Blanca pięknie zaśpiewała solo.
W grupie "Krasnoludków" z okazji zajęć na temat "mojego" miasta - Krakowa, uczyliśmy się piosenki "Lajkonik". Dzieci miały okazję zobaczyć video z nagraniem tańca "Krakowiaka" w strojach ludowych. Później cała grupa zaczęła bawić się tańcząc do muzyki.
Grupa "Pszczółek" oraz "Wisła" miała tym razem zajęcia razem, również tutaj przygotowałam zajęcia na temat tańca typowego dla Krakowa czyli "Krakowiaka", dzieci miały okazję zobaczyć w jakich strojach tańczy się taki taniec oraz jak on wygląda. Później próbowaliśmy sami go zatańczyć, trochę przy tym improwizując. Uczyliśmy się też piosenki "Lajkonik" i niektóre dzieci w małych grupach oraz w parach pochwaliły się jak umieją szybko nauczyć się śpiewać piosenkę.

Zuza 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Rozkład zajęć 2024/2025

Kontakt

Co jest potrzebne aby zapisać dziecko do szkoły w Katalonii?