Sprawozdanie z zajęć z 10 marca
Poziomki
Wisła
Karolina i Diana,
Wielkanoc
kolorowa
i
radosna
– polskie
tradycje
wielkanocne.
W
myśl
zbliżającej
się
Wielkanocy
-
najstarszego
a
zarazem
najważniejszego
święta
w
katolickim
roku
liturgicznym
-
tematyka
naszych
sobotnich
zajęć
nawiązywała
do
tradycji
wielkanocnych
praktykowanych
w
większości
polskich
domów.
Dzień
ten
rozpoczęliśmy
od
prostych
zajęć
grafomotorycznych,
których
celem
było
rozbudzenie
ospałych
rączek
naszych
Poziomek.
Każdy
otrzymał
karteczkę,
na
której
znajdował
się
rysunek
trzech
jajek,
a
w
nich
szkic
różnych
wzorków:
gwiazdek,
kółeczek,
kwiatuszków,
zygzaków,
linii,
paseczków,
kwadracików,
itp.
Zadaniem
dzieci
było
kolorowanie
rysunków,
które
znajdowały
się
na
ich
karteczkach.
Wszyscy
z
ogromną
ochotą
przystąpili
do
wyznaczonego
im
zadania
tworząc
kolorowe
pisanki.
Po
tak
pracowitym
wstępie
usiedliśmy
w
naszym
przyjaznym
kręgu
i
przywitaliśmy
się
wesoło
naszą
ulubioną
piosenką
na
powitanie.
Następnie
obejrzeliśmy
krótką
bajkę
pt.
„Dziwny
Świat
Kota
Filemona:
Wielkanocne
sprzątanie”
(W.
Fedyka),
co
sprawiło
dużą
radość
naszym
małym
podopiecznym.
Wszyscy
z
ogromnym
zaciekawieniem
śledzili
losy
głównego
bohatera
-
Kota
Filemona
-
po
czym
rozpoczęliśmy
wspólną
pogadankę
nawiązującą
do
tradycji
świątecznych.
Opowiedzieliśmy
sobie
o
malowaniu
i
zdobienie
jajek
oraz
używanych
w
tym
celu
technikach
(malowanie,
farbowanie,
drapanie,
itp.,),
przypomnieliśmy
sobie
jak
wygląda
i
co
wkładamy
do
koszyczka
wielkanocnego
(baranek,
zając,
chleb,
kiełbasa,
sól,
chrzan,
babka
wielkanocna,
jajka),
omówiliśmy
zwyczaj
święcenia
pokarmu
w
kościele
oraz
uroczyste
zasiadania
do
wspólnego
śniadania.
Dowiedzieliśmy
się,
iż
w
niektórych
rodzinach
na
ten
czas
przygotowuje
się
pyszne
ciasta
cytrynowe
lub
truskawkowe,
babki
wielkanocne,
serniki
z
rodzynkami,
itp.
Dzieci
bardzo
się
cieszą
z
nadchodzącego
święta,
a
najbardziej
z
dekorowania
koszyczka
oraz
drapania
pisanek.
Aby
dzieci
mogły
lepiej
zapamiętać,
co
powinno
znajdować
się
w
koszyczkach
wielkanocnych,
wysłuchaliśmy
słów
pewnej
piosenki:
Idą święta,
wielkanocne idą święta.
O tych świętach
każdy
zając pamięta.
Do koszyczka
zapakuje
słodycze
I
na
święta
ci
przyniesie
moc
życzeń.
Idą święta,
wielkanocne idą święta.
O tych świętach i
kurczątko pamięta.
W żółte piórka się
ubierze, wesołe
Wśród
pisanek
będzie
biegać
po
stole.
Idą święta,
wielkanocne idą święta.
O tych świętach nasz
baranek pamięta.
Ma na szyi mały
dzwonek
dźwięczący,
Będzie
dzwonił,
będzie
skakał
po
łące.
Idą święta,
wielkanocne idą święta.
O tych świętach
każde
dziecko pamięta.
Pomaluje
jajka
w
kwiatki
i
w
gwiazdki,
Zrobi
na
pisankach
śliczne
obrazki.
(A.
Galica)
Po
tak
aktywnie
spędzonym
poranku
udaliśmy
się
na
małe,
co
nieco
– nasze
drugie
śniadanie.
Druga
część
zajęć
rozpoczęła
się
na
świeżym
powietrzu,
gdzie
postanowiliśmy
się
troszeczkę
rozruszać.
W
tym
celu
udaliśmy
się
na
szkolne
boisko.
Na
początek
przeprowadziliśmy
małą
rozgrzewkę
polegającą
na
wykonywaniu
krążeń
różnymi
częściami
ciała
(głową,
ramionami,
łokciami,
tułowiem,
nadgarstkami,
kolanami,
stopami),
poćwiczyliśmy
koordynację
ruchową
starając
się
utrzymać
jak
najdłużej
woreczek
z
piaskiem
na
głowie
podczas
krótkiego
biegu,
nauczyliśmy
się
całkiem
nowych
zabaw
ruchowych:
Na
dole na górze
Na
dole, na górze raz, dwa, trzy
Kółeczko
nieduże raz, dwa, trzy
Tu
rączki,
tu
nóżki
raz,
dwa,
trzy
Zakręćmy
kółeczko raz, dwa, trzy.
(Tą
oraz
inne
zabawy
można
odnaleźć
na
stronie:
http://sloneczneprzedszkole.w.interia.pl/krasnale_piosenki.html
)
Metoda
tip-top
Dwóch
graczy ustawia się naprzeciwko siebie w odległości kilku
metrów.
Jeden wysuwa stopę i stawia ją tuż przed drugą, mówiąc przy
tym
„tip”. Drugi robi dokładnie to samo, przy każdym kroku
wołając
„top”. W ten sposób gracze zbliżają się do siebie, aż
wreszcie stają tuż-tuż. Zwycięzcą jest ten, kto jako ostatni
ustawił stopę między swoją drugą stopą a stopą przeciwnika.
(Tą
oraz inne zabawy można odnaleźć na stronie:
*Raz
dwa
trzy Baba jaga
patrzy
Jedna
osoba
jest Baba jagą,
reszta
dzieci
stoi
w
wyznaczonym
(linią)
miejscu. Baba jaga
jest
odwrócona
tyłem
i
ma
zakryte
oczy
swoimi
rekami
i
powtarza
słowa
raz,
dwa,
trzy, Baba jaga
patrzy.
W
tym
czasie
dzieci
biegną
w
jej
stronę. Baba jaga
po
tych
słowach
odwraca
się.
Dzieci
muszą
w
tym
czasie
zatrzymać
się
w
miejscu,
do
którego
dobiegły
i
się
nie
ruszać.
Ten,
kto
pierwszy
dobiegnie
do Baby jagi
wygrywa
i
staje
się Baba jagą.
*Wersja
nieco uszczuplona.
(A.Wojtkiewicz)
Przypomnieliśmy
sobie
także
dobrze
już
nam
znane
i
lubiane
zabawy,
między
innymi:
„Głowa
ramiona”,
„Jedzie
pociąg
z
daleka”.
Na
koniec
naszych
zabaw
ruchowych
rozegraliśmy
„ważny
mecz:
dziewczynki
– chłopcy”,
który
zakończył
się
remisem.
W
tak
rozbawionym
towarzystwie
udaliśmy
się
do
sali.
Zanim
przystąpiliśmy
do
zajęć
plastycznych,
przeprowadziliśmy
ciekawy
quiz.
Na
stoliku
znajdowały
się
karteczki
z
imionami
wszystkich
Poziomek.
Zadaniem
dzieci
było
odnalezienie
swojego
imienia.
Ogromną
niespodzianką
dla
nas
był
fakt,
iż
każdy
uczestnik
tej
zabawy
bezbłędnie
wskazał
odpowiednią
dla
siebie
karteczkę.
Jest
to
dowód
na
to
iż
wszyscy
wiedzą
jak
powinno
się
pisać
ich
własne
imiona.
W
końcu
przyszedł
czas
na
zajęcia
plastyczne.
Tym
razem
zadaniem
dzieci
było
zdobienie
wcześniej
przygotowanego
szablonu
jajka,
tak,
aby
powstała
piękna,
kolorowa
pisanka.
Dzieci
dostały
paski
bibuły
w
różnych
kolorach.
Darły
je
na
małe
kawałeczki,
zwijały
w
małe
kuleczki,
aby
ostatecznie
przykleić
je
na
swoich
pracach.
Nasze
kochane
Poziomki
wykazują
się
coraz
to
większą
kreatywnością
tworząc
przepiękne,
oryginalne
wzorki
na
swoich
pisankach,
które
będzie
można
podziwiać
na
zbliżającym
się
spotkaniu
wielkanocnym.
Zadanie
domowe
-
Prosimy, aby każde dziecko samodzielnie i starannie pokolorowało otrzymane obrazki.
Zapraszamy
wszystkich na zbliżające się wielkimi krokami spotkanie
wielkanocne przewidziane na dzień 24 marca!!!
Pozdrawiamy
serdecznie
Marzena
i Basia
Krasnoludki
Marcowym spotkaniem rozpoczęliśmy w grupie Krasnoludków nowy
cykl zajęć - poświęconych folklorowi polskiemu. Dzieci
dowiedziały się, że folklor to (najogólniej rzecz ujmując) pewna
forma artystycznego wyrażania siebie i swojego regionu. W
przewodni temat " Piękna nasza Polska cała" wprowadziły nas slajdy
ukazujące różnorodność regionalną Polski. Oglądaliśmy krajobrazy
gór, morza, jezior i nizin polskich. Była to doskonała okazja do
zapoznania się z nowym słownictwem związanym z oglądanym regionem.
Góry kojarzyły się po dzieciom z góralem, Zakopanym i lawiną, a
morze - z latarnią morską i rybakiem.
Chętne dzieci mogły zapisać własnoręcznie na tablicy
wypowiedziany wyraz.
Pierwszym omawianym regionem były KURPIE. Ze
względu na zbliżające się święta Wielkanocne dzieci obejrzały
piękne, bardzo wysokie palmy kurpiowskie, wycinanki i malowane
jajka czyli pisanki wielkanocne. Fotografie starych chat
kurpiowskich, strojów ludowych, jarmarku kurpiowskiego bardzo
zainteresowały Krasnoludki. Zaciekawienie wzbudziły figurki
zwierząt z ciasta chlebowego stojące na stołach jarmarcznych, tzw
" nowe latka ".
Po tak intensywnych wiadomościach , posililiśmy się trochę i
udaliśmy na salę gimnastyczną "rozruszać kości". Zawody
zręcznościowe z hula-hop były bardzo udanym pomysłem. Wymęczone,
ale zadowolone Krasnoludki po powrocie do sali lekcyjnej rysowały
i kolorowały pisanki wielkanocne.
Temat folkloru kurpiowskiego będziemy kontynuować na kolejnych
zajęciach. Na dzieci czeka miła , muzyczna niespodzianka.
Ciekawostki folklorystyczne regionu
Kurpiowska chata jest ustawiona szczytem do
drogi, ma rzeźbione nadokienniki i dach zwieńczony
charakterystyczną dla tego regionu ozdobą w kształcie toporów lub
rogów. Wnętrze chaty ozdobione jest zawieszanymi na ścianach
jednobarwnymi wycinankami zwanymi "lelujami", a także wiszący u
stropu (sufitu) kierec wykonany z papierowych kwiatów połączonych
łańcuszkami z ziaren grochu.
Do pięknej tradycji kurpiowskiej należy robienie dużych palm
wielkanocnych. Niektóre osiągają wysokość nawet kilku
metrów (nawet 7-8). Najpiękniejsze palmy zostawały w kościele do
następnych świąt, inne po poświeceniu zdobiły domowe ołtarzyki.
Do zobaczenia na VII. Rodzinnym Malowaniu Jajek 24 marca.
Maria
Pszczółki
Sobotnie
zajęcia
rozpoczęliśmy
od
pomocy
cioci
Tekli
w
odnalezieniu
zagubionych
przedmiotów. Przy
tej
okazji
dzieci
poznały
słowa
jak:
igła,
parasol,
kapelusz,
guzik
oraz
pasek.
Po
tym
zadaniu
na
rozgrzewkę
przeszliśmy
do
omawiania
książki
Marii
Kownackiej
„Plastusiowy
Pamiętnik”.
W
czasie
wysłuchania
wybranych
przygód
Plastusia
dzieci
stworzyły
ilustracje
do
wysłuchanego
tekstu.
Rozmawialiśmy o
Plastusiu, o jego historii, o tym gdzie mieszka i kim są jego
przyjaciele.
Wzięliśmy
też
udział
w
prezentacji
zdjęć
z
polskimi
pejzażami,
skansenami,
strojami
ludowymi
i ozdobami
wielkanocnymi.
Dla
rozruszania
ciał
udaliśmy
się
na salę
gimnastyczną.
Po
powrocie
do
klasy
dzieci
rozwiązały
zadanie
dzięki,
któremu
przypomnieliśmy
sobie
nazwy
części
twarzy,
które
wciąż
wielu
dzieciom
sprawiają
trudności.
Praca domowa:
Proszę
powtórzyć
z
dziećmi
nazwy
części
twarzy:
czoło, brwi,
rzęsy, oko, oczy, nos, policzek, policzki, nos, ucho, uszy,
usta,
zęby, broda.
Gorąco zachęcamy
również do czytania dzieciom o przygodach Plastusia – tekst
łatwo
można odnaleźć w internecie.
Do zobaczenia na
kolejnych zajęciach!
Joanna i Jagoda
Wisła
Na ostatnich zajęciach przybliżyliśmy
sobie postać słynnej polskiej pisarki, autorki także wielu utworów
dla dzieci - Marii Konopnickiej. Próbując prześledzić jej życiorys
dowiedzieliśmy się, że była kobietą, jak na ówczesne czasy
odbiegającą od konwencji. Jeśli ktoś jeszcze nie wie, może
wspomnijmy o jej upodobaniu do jazdy na rowerze i polowań, czy jej
bziku na punkcie parasoli.
Zapoznaliśmy się z
jednym z jej najbardziej znanych utworów dla dzieci „Stefek
Burczymucha”, który po rozłożeniu na części pierwsze został
przez nas zilustrowany.
Mieliśmy również okazje zapoznać się
z fragmentem bardzo znanej bajki „O krasnoludkach i sierotce
Marysi”.
W ostatniej części
zajęć, dobrani w pary bawiliśmy się w dziennikarzy śledczych.
Każdy musiał wcielić się w rolę manipulującego faktami
narratora, by za chwilę posługując się intuicją zdemaskować
blefy swojego rozmówcy.
Karolina i Diana,
Komentarze
Prześlij komentarz