Zajęcia w Barcelonie, 13 stycznia

Poziomki 
Sobotnie zajęcia z Poziomkami upłynęły pod hasłem Zima! Dzieci rozgrzały swoje ciało uczestnicząc w interaktywnym opowiadaniu, gdzie skacząc, tańcząc i gestykulując wcieliły się w rolę zielonego groszka. 
Następnie wspólnie śpiewaliśmy i zatańczyliśmy do piosenki Stary niedźwiedź mocno śpi. Tym sposobem odwiedziliśmy zwierzątka, które zapadły w długi zimowy sen, w czym pomogła nam ilustrowana bajka pt. Zima w lesie. 
Następnie wysłuchaliśmy historii o przygodach chłopczyka Piotrusia, który pierwszy raz w życiu zobaczył śnieg. Okazuje się, że sporo maluchów ma już za sobą to doświadczenie i niejednokrotnie już zjechało na sankach, ulepiło bałwana lub zostawiło ślady na śniegu. 
Aby wprowadzić zimowy klimat do naszej słonecznej sali, ulepiliśmy śnieżne, waciane kule, którymi bawiliśmy się przy piosence Pada śnieg, pada śnieg. Następnie poznaliśmy kolejne zwierzątko, które na co dzień żyje w zimowym klimacie, tj. Pana Pingwina i zatańczyliśmy mu wspólnie do piosenki pt. Pingwinek
Dzieci dobrze wiedziały, że wychodząc na dwór zimą należy się ciepło ubrać, co udowodniły w zabawie w ubieranie specjalnie zaproszonych na ten dzień gości, tj. 2 papierowych lal, Piotrusia i Małgosi. Wydobyte przez dzieci spod zimowych kul ubranka świetnie pasowały naszym nowym przyjaciołom, których zaprosiliśmy do zabawy na szkolnym dziedzińcu. 
Po zabawie na świeżym powietrzu, dzieci zainspirowane historią leśnych zwierząt, ulepiły z plasteliny i kolorowych słomek kolczastego Pana Jeża, który zapadł w zimowy sen… . 
Tak zakończyliśmy sobotnie spotkanie.

Do zobaczenia za 2 tygodnie! 
Monika I Babcia Polska

Jagódki 

Pierwsze zajęcia w nowym roku rozpoczęliśmy od przywitania się w kręgu. Dzieci radośnie opowiadały o tym, co dostały w prezencie od Trzech Króli. Każde z nich narysowało otrzymany podarek. Artystyczne i manualne zdolności rozwijaliśmy także lepiąc świąteczne prezenty z plasteliny. 
Po śniadaniowej przerwie usiedliśmy w kręgu, by porozmawiać o naszych ulubionych potrawach. Większość dzieci to smakosze słodkości, a przede wszystkim czekolady. Uczniowie opowiadali także jakie dania jedli podczas świąt. Najpopularniejszym bożonarodzeniowym przysmakiem zostały pierogi, które okazały się być bardzo różnorodnym daniem. Każde z dzieci spróbowało w domu innej wersji pierogów: jedni z kapustą i mięsem, a inni z serem i ziemniakami. Uczniowie podzielili się z nami swoimi kulinarnymi przygodami. Większość z nich pomagało już rodzicom w przygotowywaniu posiłków, czy pieczeniu ciasteczek. Niektórzy pochwalili się samodzielnymi kulinarnymi sukcesami, jak na przykład zrobienie kanapek. 
Po rozmowie usiedliśmy do stolików, by stworzyć smaczny, kolorowy ogród. Nauczyliśmy się wielu nazw owoców i warzyw przyklejając na narysowaną trawę naklejki przedstawiające zdrowe smakołyki. 
Dziękujemy za wspólnie spędzony czas i serdecznie zapraszamy na kolejne zajęcia! 

Pozdrawiamy, 
Ula i Basia 

Malinki 

Pierwsze w tym roku zajęcia rozpoczęliśmy od noworocznego przywitania się i sprawdzenia listy obecności. Następnie, w formie luźnej rozmowy omówiliśmy Święta i Nowy Rok, aby dowiedzieć się, jak dzieci spędziły ten szczególny czas, kto był w Polsce, jak wyglądała Wigilia, jakie były świąteczne przysmaki, czy był śnieg, itp. Na początku, przyznać trzeba, że Malinki były nieco mniej rozmowne niż zazwyczaj, ale ożywiły się, gdy temat zszedł na prezenty od św. Mikołaja i Trzech Króli- tutaj już właściwie każdy miał coś do powiedzenia. 
Przy okazji Nowego Roku i Święta Trzech Króli, wspomnieliśmy jeszcze o innych istotnych datach, a więc o Dniu Babci i Dniu Dziadka, które obchodzimy w Polsce odpowiednio 21 i 22 stycznia. 

Wraz z nadejściem kolejnego, nowego roku, dorośli często robią postanowienia noworoczne i wytyczają sobie nowe cele. Mogą to też z powodzeniem robić dzieci, tak więc, po lekturze wiersza „Nowy Rok” Moniki Pyżanowskiej, zapytałyśmy Malinki o to, czy ktoś o takich postanowieniach czy planach myślał bądź je poczynił. Okazuje się, że tylko kilka osób założyło sobie, że zrealizuje jakiś nowy cel, a przecież mogą to być tak proste, a ważne rzeczy- jak np. częstsze pomaganie w domu, niekłócenie się z bratem czy siostrą, poprawa wyników z danego przedmiotu albo nauka jakiejś nowej umiejętności. 
Malinki dostały więc jako pracę domową karty pracy, na których mogą napisać lub narysować swoje postanowienia i cele noworoczne. Zobaczymy, czy i jak będą je realizować. 
Z racji nowego lokalu Szkoły Polskiej, kolejnym punktem zajęć była mini wycieczka do pokoju nauczycielskiego, w którym mieści się nasza szkolna biblioteka, aby zapoznać się z nowym miejscem i jego organizacją. 
Po powrocie do klasy i już w ramach wprowadzenia do tematyki kalendarza, obejrzeliśmy odcinek Misia Uszatka zatytułowany „Saneczki”, który pięknie zilustrował obecną porę roku- zimę. 
Po filmie zrobiliśmy przerwę na śniadanie, a potem kontynuowaliśmy nasze główne zagadnienie tych zajęć: kalendarz po polsku, czyli pory roku, miesiące i dni tygodnia. Dla niektórych osób było to tak naprawdę przypomnienie, które okazało się bardzo przydatne, dla innych było to natomiast pierwsze zetknięcie się ze słownictwem w temacie. W kwestii miesięcy zrealizowaliśmy karty pracy, a po powrocie z przerwy rekreacyjnej na patio ułożyliśmy rozsypankę- układankę mającą na celu uporządkowanie 12 miesięcy. Poznaliśmy też baśń Janiny Porazińskiej „O dwunastu miesiącach”. Jeśli chodzi o znajomość dni tygodnia po polsku, ta okazała się zdecydowanie większa i odpowiednie karty pracy zajęły nam tylko chwilę. 
Po przerwie świątecznej powróciliśmy do naszego cyklu o Wielkich Polakach. Tym razem towarzyszyła nam sylwetka naszego wielkiego astronoma, Mikołaja Kopernika. 
Ostatnim punktem zajęć były zajęcia językowe. Omawialiśmy litery Ń O Ó P R S i szukaliśmy słów na te litery lub słów, które je zawierają. Na pewno najwięcej trudności sprawiają „ń” i „ó”, ale do nich będziemy jeszcze wracać. 
Na zakończenie pożegnaliśmy się gromkim „Do widzenia”. 
Zapraszamy ponownie 27 stycznia. 

PRACA DOMOWA: Karty pracy: Postanowienia noworoczne i Mikołaj Kopernik. 

Pozdrawiamy noworocznie, 
Gosia i Patrycja 

Jarzębina 

Pierwsze w tym roku szkolnym zajęcia rozpoczęliśmy zwiedzaniem. A czego? Oczywiście nowej szkoły! Po odnalezieniu klasy sprawdziliśmy gdzie znajduje się łazienka, biblioteka, wiemy też gdzie znajduje się szkolne patio. Następnie powspominaliśmy minione święta, spotkania z rodziną, prezenty. Dzieci przyznały, że u niektórych Mikołaj i Królowie przesadzili z prezentami. 
Następnie przenieśliśmy się w czasy króli i rycerzy. Rozmawialiśmy o tym, jak kiedyś wyglądały zamki, z jakich elementów się składały (most zwodzony, baszta, mury obronne itd). Przypomnieliśmy sobie jeden z największych zamków w Europie - zamek w Malborku. Przy okazji rozmowy o Malborku porozmawialiśmy o Krzyżakach i bitwie pod Grunwaldem. Przeczytaliśmy też legendę o królu chłopów czyli o Kazimierzu Wielkim. 
Po części historycznej przeszliśmy do ortografii. Tym razem pracowaliśmy nad zasadą pisowni "rz" po spółgłoskach. Zrobiliśmy kilka ćwiczeń utrwalających tę zasadę. 
Tematem naszych kartek z kalendarza były tym razem: Sylwester, Nowy Rok, Trzech Króli, bitwa pod Grunwaldem. 

Pozdrawiam, 
Ania

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Kontakt

Rozkład zajęć 2022/2023

Co jest potrzebne aby zapisać dziecko do szkoły w Katalonii?