Posty

Wyświetlanie postów z maj, 2016

Sprawozdanie z zajęć w Tarragonie, 28 maja

Obraz
Grupa dzieci młodszych i starszych Kolejne majowe zajęcia w Szkole Polskiej w Tarragonie zaczęliśmy od grania w gry i kolorowania.  Przewodnim tematem zajęć był Przyjaciel przyrody. W związku z tym nawiązaniem do tematu był wiersz G. Koby ''Rzeczka'' . Specjalna scenografia utworzona z różnych pudełek, puszek, kartoników, posłużyły nam jako ,,odpady'' , którymi, jak wynikało z wiersza, dzieci zaśmieciły rzeczkę, którą my zrobiliśmy z plastikowego worka na śmieci. Po wysłuchaniu wiersza, pokrótce opowiedzieliśmy sobie w jaki sposób dzieci oceniają zachowanie innych dzieci, w jaki sposób rzeczka zamieniła się w śmietnik, gdzie dzieci powinny wyrzucać śmieci. ''Celuj do kosza'', jako zabawa zręcznościowa, była odpowiedzią na ostatnie pytanie. Do wcześniej przygotowanych koszy: żółtego - plastik, niebieskiego - papier i brązowego - odpady po jedzeniu, dzieci posegregowały śmieci. W ten sposób dowiedzieliśmy się, iż ten rodzaj segregowani

LETNIE KURSY JĘZYKA POLSKIEGO W ESCUELA OFICIAL DE IDIOMAS W BARCELONIE

LETNIE KURSY JĘZYKA POLSKIEGO W ESCUELA OFICIAL DE IDIOMAS W BARCELONI E Uprzejmie informujemy, że od roku 2014 Escuela Oficial de Barcelona (EOI Barcelona Drassanes) organizuje letnie intensywne kursy języka polskiego  na poziomie  początkowym (A1) i średnio zaawansowanym (B1). Kolejna edycja kursów rozpocznie się 4 lipca 2016 r. Szczegółową informację znajdą Państwo na stronie szkoły:  https://www.eoibd.cat/es/cursos/cursos-destiu/polones/ CURSOS DE VERANO DE LENGUA POLACA EN LA ESCUELA OFICIAL DE IDIOMAS DE BARCELONA Nos place informarles que desde el año 2014 la Escuela Oficial de Idiomas de Barcelona ( EOI Barcelona Drassanes) organiza cursos intensivos de verano de lengua polaca: niveles inicial e intermedio. La edición de verano 2016 comenzará el día 4 de julio. La información detallada se encuentra en el siguiente enlace: https://www.eoibd.cat/es/cursos/cursos-destiu/polo

Sprawozdanie z zajęć w Barcelonie, 21 maja

Obraz
Poziomki 3-latki  Majowe zajęcia w Szkole Polskiej przebiegały w bardzo wesołej atmosferze. Nasze przywitanie wyglądało dość niestandardowo bowiem już na wstępie zajęć rozpoczęliśmy utrwalanie imion i kolorów. Przypomnieliśmy sobie nasze imiona, przywitaliśmy osoby, które miały na sobie coś czerwonego, żółtego, niebieskiego, zielonego, pomarańczowego, różowego, białego, itp. Dzieci słysząc dany kolor miały wskazać go palcem na swojej garderobie. Następnie każde dziecko otrzymało kartkę danego koloru i na nasze hasło miało szukać osoby, która miała ten sam kolor. Jest to znakomite ćwiczenie na spostrzegawczość. Następnie powtórzyliśmy nasz ulubione zabawy, układaliśmy puzzle, znajdowaliśmy niepasujące elementy na obrazkach, poznaliśmy nowe gry równie ciekawe i zaśpiewaliśmy piosenkę Panie Janie .  Po tak aktywnie rozpoczętym poranku zabraliśmy się za przygotowanie pięknych laurek dla naszych kochanych mam z okazji zbliżającego się Dnia Matki (26 maja).  Na zakończenie zajęć zapr

Klub Malucha - spotkanie 21 maja

Obraz
Ostatnio w Klubie Malucha spotkaliśmy się w licznym gronie. Było tak wesoło, że dzieci nie chciały wracać do domu. Jak mamy w zwyczaju najpierw bawiliśmy się swobodnie przy muzyce aż do czasu gdy zeszliśmy się wszyscy. Usiedliśmy w kręgu i przywitaliśmy się piosenką "Wszyscy są witam wam." Powitaliśmy również naszą kolorową papugę Bobka. Zaśpiewaliśmy trzy piosenki z Muzycznych Pudełek: "Wlazł kotek", "Głowa ramiona" oraz "Jedzie pociąg." Bawiliśmy się w różne zabawy w kole np. "Stary niedźwiedź mocno śpi", "Balonik" oraz inne.  Na warsztacie plastycznym Maluszki współpracując z rodzicami wykonywały przecudne samoloty z rolek papierowych. Ćwiczenia manualne i przestrzenne, czyli takie, jakie wykonujemy na naszych zajęciach rozbudzają ciekawość dzieci otaczającym światem, wyobraźnię i koncentrację uwagi, nie wspominając o rozwoju małej motoryki ręki.  Po zajęciach plastycznych dzieci bawiły się swobodnie w kącikach te

Szkolenie metodyczne w Szkole Polskiej w Barcelonie

Obraz
W ubiegłą sobotę po południu odbyło się spotkanie metodyczne naszych nauczycielek Szkoły Polskiej w Barcelonie. Każda z nich przygotowała temat, który przedstawiła pozostałym. Mówiliśmy wiec o:  - relacji nauczyciel-rodzic-uczeń,  - roli przeszłości, teraźniejszości i przyszłości w życiu osobistym i szkoły,  - roli wychowawczej nauczyciela,  - funkcji zabaw grupowych, gier i pracy w grupie  - jak uczyć historii Polski korzystając z rożnych zabaw i gier.  Poza tym nauczycielki podzieliły się wiadomościami i pomysłami zdobytymi podczas szkoleń i warsztatów, w których wzięły udział w ostatnim roku w Madrycie, Lublinie i Warszawie. 

Polecamy: "Opowiadania o zwierzętach"

Obraz
Faktem jest, że dzieci kochają zabawki. Jednak gdy te przestają im wystarczać zacięcie walczą z rodzicami o posiadanie pupila. Początkowo rodzice nie są zadowoleni kiedy w domu pojawia się zwierzę mimo, iż sami się na nie zgodzili. Wiąże się to z wieloma obowiązkami, kłótniami i nieporządkiem. Jednak gdy już wszyscy pokochają i przyzwyczają się do czworonoga nie wyobrażają sobie życia bez niego. Zaczynają traktować je jak swoje dziecko, członka rodziny, najlepszego przyjaciela. Najgorszy moment to chwila kiedy to zwierze tracimy. Bo przecież ciężko pogodzić się z utratą ulubionej rzeczy, a co dopiero przyjaciela...  "Opowiadania o zwierzętach" to zbiór 23 opowiadań o perypetiach zwierząt od małych myszek do wielkich pięknych koni. Bajki opowiadają o miłości, przywiązaniu, trosce i przyjaźni. Wspaniale obrazują także jak radzić sobie ze zwierzętami i czego one potrzebują. Czytając opowiadania spotkamy się jednak nie tylko z radosnymi momentami. Książka pokazuje jak wielką s

Polecamy: "Samotny Jędruś", Wojciecha Widłaka

Obraz
Niewątpliwie każdy z nas w swoim życiu czuł lub poczuje jakąś pustkę. Brak czegoś, czego nie potrafił lub nie będzie potrafił scharakteryzować i opisać. Mimo, że niekiedy nie możemy tej potrzeby zdefiniować podejmujemy kroki by to "coś" odnaleźć. To po prostu leży w ludzkiej naturze. Zdarza się jednak, że naszym poszukiwaniom pomaga przeznaczenie.  Książka Wojciecha Widłaka pt. "Samotny Jędruś" opowiada o potrzebie posiadania czegoś nieokreślonego. Jędruś jest chłopcem, któremu czegoś brak. Czego? Sam dokładnie nie wie. Wyrusza w wędrówkę by to odnaleźć. Napotyka wiele przeciwności losu, które próbują go zniechęcić dokładnie tak, jak w prawdziwym życiu. Chłopiec w pewnym momencie rezygnuje z poszukiwań. Powodem jest zmęczenie i utrata nadziei. Jednak, jak to w bajkach bywa, jest i szczęśliwe zakończenie. Okazuje się, że to czego szukał Jędruś zostało przez niego odnalezione. Chodź może lepiej powiedzieć, że to coś odnalazło jego? Miłość była kluczem do rozwiązan

Sprawozdanie z zajęć w Tarragonie, 14 maja

Obraz
Grupa dzieci młodszych  W minioną sobotę zajęcia w Szkole Polskiej zaczęliśmy od zabaw i gier zbiorowych. Głuchy telefon, Pomidor, Kółko graniaste, Papier, kamień i nożyczki to tylko niektóre z zabaw, za pośrednictwem których przeszliśmy do kontynuacji tematu z ubiegłych zajęć. Ażeby go rozpocząć, udaliśmy się na szkolne boisko z wcześniej przygotowanym pudełkiem kartonowym, do którego wsypaliśmy piasek. Z wielkim zainteresowaniem wróciliśmy do klasy by rozpocząć nasz mały eksperyment. Usiedliśmy wszyscy w kole. Na początku pisaliśmy literki palcem w powietrzu, dzieci bardzo dobrze poradziły sobie z tym zadaniem. Następnie każde dziecko musiało napisać literkę palcem na piasku, wcześnie podaną przez nauczyciela. Oprócz tego, przy zgaszonym świetle, za pomocą latarki przyglądaliśmy się napisanym literkom.  Po tej dawce wspólnego literowania i wymyślania słów na podaną literkę przyszedł czas na śniadanie i przerwę na wolnym powietrzu, gdzie zabawą w Baba Jaga patrzy czy Ciuciub

Nabór dzieci do nowej Szkoły Polskiej w Gironie na rok szkolny 2016/2017

Nabór dzieci do nowej Szkoły Polskiej w Gironie na rok szkolny 2016/2017  Przyjmujemy zapisy dzieci w wieku od 3 do 13 lat. Zajęcia odbywać się będą w dwie soboty w miesiącu od września do czerwca w godz. 10.00-13.30 w Gironie.  Rodziców bardzo proszę o kontakt e-mailowy: ewa.hojna@gmail.com lub telefoniczny: 644407101.  Przy zgłoszeniu dziecka/dzieci proszę o podanie następujących danych:  -imiona i nazwiska rodziców, -imiona i nazwiska dziecka/dzieci,  -adres zamieszkania czy do korespondencji,  -data urodzenia dziecka/dzieci,  -numery telefonów i adres e-mailowe rodziców,  -wszelkie istotne informacje na temat dziecka, np. czy ma alergię, itp.  W przypadku pytań czy wątpliwości proszę o kontakt.  Ewa Hojna  Dyrektor Szkoły Polskiej w Gironie

Sprawozdanie z zajęć w Barcelonie, 7 maja

Obraz
Poziomki 3-latki  Pomimo deszczowej pogody, sobotnie zajęcia odbyły się w dość licznym gronie. Na początek przywitaliśmy się, przypomnieliśmy sobie nasze imiona, powtórzyliśmy czynności związane z dbaniem o urodę i zdrowie z pokazywaniem, a następnie przystąpiliśmy do małej pogawędki.  Opisaliśmy sobotnią pogodę, a ponieważ był to deszczowy i pochmurny dzień wymieniliśmy części naszej garderoby, które należy ubrać aby nie zmoknąć. Większość dzieci przyszła w pięknych kaloszach, niektórzy mięli ubrane płaszcze przeciwdeszczowe i trzymali w ręce kolorowy parasol. Po tak zabawnym wstępie dzieci otrzymały kosz owoców. Wspólnie przypomnieliśmy sobie ich nazwy i kolory. W naszym koszu znajdowały się czerwone jabłka, zielone gruszki, żółte banany, fioletowe winogrona, pomarańczowe pomarańcze, czerwone truskawki, granatowe borówki. Dzieci opowiedziały, które owoce lubią najbardziej, a które im nie smakują, opisały ich smak i wygląd.  W drugiej części zajęć udaliśmy się na salę gimnast

Klub Malucha - spotkanie 7 maja

W ostatnią deszczową sobotę, 7 maja, odbyły się nasze zajęcia w Klubie Malucha. Rozpoczęliśmy jak zawsze od zabaw dowolnych na tęczowej sali gimnastycznej. Powitaliśmy się piosenką "Wszyscy są, witam was" oraz po kolei pozdrowiliśmy naszą kolorową papugę Bobka. Zaśpiewaliśmy trzy piosenki z Muzycznych Pudełek: “Koła autobusu”, “Była sobie Żabka mała" oraz "Wlazł kotek na płotek.”  W sobotę wiele dzieci po raz pierwszy uczestniczyło w doświadczeniu z bańkami mydlanymi. Zadaniem naszych maluszków było podskakiwanie i łapanie latających baniek oraz próba ich dmuchania wraz z rodzicami. Oczekiwanie na swoją kolej było również ważnym elementem w tej aktywności.  Bawiliśmy się też w inne zabawy grupowe i integracyjne przy muzyce. Troszkę zmęczeni z radością przeszliśmy do sali ze stołami i krzesełkami by pokolorować różne kolorowanki z Myszką Miki. Kolorowanie jest dobrym ćwiczeniem na koncentracje i rozwijanie małej motoryki ręki.  Zjedliśmy śniadanko i nasze malu

Polecamy: „Jedna chwilka uczuć kilka, czyli z uczuciem o uczuciach”, Marcina Brykczyńskiego i Lidii Głażewskiej Dańko

Obraz
„Jedna chwilka uczuć kilka, czyli z uczuciem o uczuciach”, to propozycja przygotowana przez Marcina Brykczyńskiego i Lidię Głażewską Dańko, którzy podjęli się trudnego zadania – próby określenia czym są uczucia, nazwania ich i wprowadzenia do świata dziecka. Na początek, chciałabym zaprezentować Państwu krótką zapowiedź książki autorstwa Wojtka Eichelbergera, polskiego psychologa i pisarza:  Drodzy Dorośli,  Rozpoczynamy cykl „Psychologia dla Dzieci”. Chcemy pomóc Wam w rozwijaniu emocjonalnej inteligencji i psychicznych możliwości Waszych dzieci. W wychowaniu i edukacji zbyt dużą wagę przywiązuje się do sprawności intelektualnej, zaniedbując rozwój emocjonalny i psychiczny. Jako dorośli płacimy za to komplikacjami w życiu wewnętrznym i w kontaktach z innymi ludźmi. Dlatego chcemy dotrzeć do dzieci i młodzieży z podstawową informacją o psychice i psychologii. Mamy pewność, że w ten sposób uchronimy je od wielu niepotrzebnych cierpień i nieporozumień, że pomożemy im pełniej real

Sprawozdanie z zajęć w Tarragonie, 7 maja

Obraz
Sobotnie zajęcia rozpoczęliśmy od gry w Układanie przeciwieństw i gry Literka do literki . Po krótkim przywitaniu się przeszliśmy do przeczytania wiersza J. Tuwima ,,Abecadło" oraz do wyjaśnienia słowa alfabet, a następnie do gry zbiorowej, gdzie zadaniem dzieci było wylosowanie kartonika z przedmiotem i wyszukanie literki na jaką zaczyna się dany przedmiot. Zgadując każdy po kolei kartonik, szukaliśmy więcej słów na daną literkę.  Po ,,burzy mózgów" przyszedł czas na małe co nieco, po czym wykorzystaliśmy niespożytą energię dzieci na zrobienie zawodów, tj. biegi w worku, przy czym dzieci świetnie się bawiły podskakując niczym kangury.  Czas na zasłuchanie się w literaturze J. Korczaka zapewniła nam pani Dominika czytając starą baśń ,,Pieśń o orle" , która była wprowadzeniem do części plastycznej, w której dzieci miały za zadanie stworzyć własną książkę. Jak przystało na prawdziwych autorów, dzieci podpisały się i nadały tytuł swoim pracą. Niektóre z dzieci n

Gościnnie w kl.I F ze Szkoły Podstawowej nr. 6 im. Orła Białego w Ostrołęce

Obraz
Dnia 4 maja odwiedziłam klasę I F w rodzinnej Ostrołęce. Było to niezwykłe dla obydwu stron wydarzenie ze względu na dwie okoliczności. Jedną było spotkanie z Panią Dyrektor i Panią Anią Ochenkowską (moją szkolną koleżanką) i Jej uczniami.  Chwile te były wspaniałą okazją do zapoznania się z dziećmi, z którymi prowadzimy międzyszkolną korespondencję. Z uwagi na święto Flagi (2 maja) i Konstytucji 3 Maja zaprezentowałam polskim uczniom hiszpańsko języczną książeczkę o polskich symbolach narodowych. Dzieci bardzo zainteresował fakt, że o polskim hymnie, fladze i legendach mogą czytać dzieci poza granicami Polski i to nie tylko w szkole polskiej.  Drugą okolicznością było spotkanie (po latach) z nauczycielkami tejże szkoły będącymi również moimi szkolnymi koleżankami. Radości było co niemiara.  W imieniu uczniów grupy Tęcza oraz własnym bardzo serdecznie dziękuję za prezenty - piękne książki i koniczynki z biedronkami.  Zapraszam na stronę internetową Szkoły Podstawowej nr

Sprawozdanie z zajęć w Barcelonie, 30 kwietnia

Obraz
Poziomki 3-latki  “Dbamy o czystość i urodę” –  taki był temat naszych sobotnich zajęć. Na rozpoczęcie spotkania zgromadziliśmy się w kółku i zabawiliśmy się w ulubione zabawy naszych Poziomek, m.in.: „Baloniku nasz malutki”, „Uciekaj myszko do dziury”. Następnie poznaliśmy nową zabawę, której celem było witanie się różnymi częściami ciała: przez podanie ręki, nogi, łokcia. Przy zabawie „Głowa, ramiona,...,” poznaliśmy różne części ciała.  Potem dzieci wysłuchały wiersza M. Kownackiej pt. ”O kosmatej rękawicy, o mydle i o Grzesiu straszydle” . Ustaliliśmy wspólnie z dziećmi, że należy myć zęby przynajmniej dwa razy dziennie, zawsze przed jedzeniem należy myć ręce oraz owoce. Dzieci za pomocą gestów pokazały jak się myje: zęby, ręce, buzię, uszy, włosy, szyję. Przypomnieliśmy sobie jakie kosmetyki używa się do danej czynności. Dzieci dowiedziały się, że wszystkie te czynności służą utrzymaniu higieny, więc osoby, które je wykonują dbają o swoje zdrowie i urodę.  Następnie usied

Polecamy: „Kosmiczni odkrywcy” Grażyny Bąkiewicz

Obraz
„Kosmiczni odkrywcy” Grażyny Bąkiewicz, to książka nagrodzona w III Konkursie Literackim im. Astrid Lindgren. Jury Konkursu, nawiązując do najwyższych standardów literatury dla dzieci, wyróżniło daną książkę za wysoki poziom literacki i etyczny, a także z pełnym przekonaniem poleciło, jako lekturę do czytania dzieciom i młodzieży.  Moje pierwsze wrażenie po lekturze tej książki to powiew świeżości w literaturze dla dzieci i w końcu coś całkiem nowego, świeżego, kreatywnego i ciekawego. Książkę poleciłabym dzieciom od ósmego roku życia… Wspaniałe obrazki przygotowane przez Artura Nowickiego świetnie oddają klimat książki i pokazują niesamowitych mieszkańców odległych planet. Nie dość, że tekst jest napisany wspaniałym językiem, to jeszcze zmusza nas do aktywowania naszej wyobraźni i wyobrażenia sobie tego magicznego, kosmicznego świata Frania. Jak czytamy na okładce książki, jest to niesamowita opowieść o dzielnym chłopcu i jego niezwykłej babci. A cała historia zaczyna się od tego,

Klub Malucha - spotkanie 30 kwietnia

Obraz
W tę sobotę w Klubie Malucha bawiliśmy się fantastycznie. Ćwiczyliśmy na sali gimnastycznej przy naszych ulubionych przebojach. Dzieci przywitały z entuzjazmem Papugę Bobka i powiedziały swoje imiona. Zaśpiewaliśmy trzy piosenki z Muzycznych Pudełek: "Wlazł kotek", "Była sobie żabka mała" oraz "Głowa, ramiona". Bawiliśmy się również chustą animacyjną.  Potem wykonaliśmy fantazyjne słoneczka z żółtych plastikowych talerzy. Zjedliśmy śniadanko, rodzice mogli napić się kawy gdy ich pociechy bawiły się w kącikach tematycznych.  Na zakończenie naszego spotkania tato Sary przeczytał nam bajkę o hipopotamie. Pożegnaliśmy się z Bobkiem oraz zaśpiewaliśmy piosenkę "Ogórek Zielony". W radosnych nastrojach rozeszliśmy się do domów.  Bardzo dziękuję Mamie Filipka za pomoc w organizacji:-)  Pozdrawiam, Monika