Sprawozdanie z zajęć w Barcelonie, 15 listopada

Poziomki 

Poziomki dnia 15 listopada zaczęły po raz pierwszy zajęcia od sprawdzenia listy obecności. Na chuście odbyła się rozmowa z dziećmi na temat zbliżających się Świąt Bożego Narodzenia oraz polskich tradycji w tym okresie. Dzieci uczestniczyły w rozmowie bardzo chętnie, opisywały ozdoby na choinkę. Po dość długiej rozmowie z dziećmi nastąpił czas na pracę plastyczną (pokolorowanie choinki oraz dorysowanie prezentów-dzieci nie zapomniały o babci i nauczycielkach). Następną częścią zajęć było drugie śniadanie. 
Kolejnym etapem był powrót do ozdób świątecznych oraz ich samodzielne wykonanie z masy solnej. Dzieci były zachwycone masą solną i kształtowały z niej między innymi ślimaki, wycinały gwiazdki, serduszka, itp. Twórcza praca bardzo pochłonęła dzieci. 
Na koniec zajęć dzieci pomagały w opowiadaniu bajki o słoniu Tadeuszu oraz bardzo chętnie powtarzały nowe wyrazy. Jesteśmy bardzo dumne z dzieci, gdyż coraz chętniej udzielają się w rozmowach i opisywaniu obrazków. 

Praca domowa 
*Chciałybyśmy, aby dzieci w dalszym ciągu pracowały nad koordynacją wzrokowo-ruchową oraz sprawnością ręki.

Pozdrawiamy,

Kasia i Iga

Tęcza

¨Co dwie głowy, to nie jedna¨. Treść tego przysłowia była tematem przewodnim pierwszej części naszego sobotniego spotkania. Na przykładzie perypetii bohaterów filmu z serii Domisie, dzieci dowiedziały się w jakich sytuacjach możemy zastosować omawiane przysłowie. Pomocą w dokładniejszym zrozumieniu przysłowia był również wiersz Doroty Strzeminskiej - Więckowiak pt. ¨Budowanie samolotu, czyli co dwie głowy to nie jedna¨ z książeczki ¨Przysłowia polskie. Rymowanki dla dzieci¨.

¨ Olek sporo ma kłopotu
Ze złożeniem samolotu.
Model dostał wprost przecudny
Ale bardzo, bardzo trudny.
Olek drapie się po głowie,
W głowie mu się niemal kręci,
Leży przed nim ze sto części.
Od godziny już pracuje,
W całość skleić je próbuje.
Może tata coś podpowie?
Jego tata jest pilotem
I steruje samolotem.
Tata rwie się do pomocy:
¨Zrobię, synku, co w mej mocy!
Ale najpierw daj instrukcję,
Ta wyjaśni nam konstrukcję.
Poskładamy tym sposobem
Krok po kroku cały model¨.
Nie tracili ani chwili
- Jak rzekł tata - tak zrobili.
Co dwie głowy, to nie jedna,
Każda wszak pomysłów pełna.
Tata przód calutki złożył,
Olek skrzydła zaś dołożył.
Szybko model posklejali,
Mama już samolot chwali.
Praca, kiedy ma się wsparcie,
Idzie szybciej już na starcie.

W swobodnej rozmowie podsumowującej omawiane zagadnienie, uczniowie bez problemu wymieniali sytuacje wymagającej współpracy dwóch i więcej osób. Rysunki obrazujące przysłowie udowodniły dobre zrozumienie tematu. 
Po przerwie śniadaniowej ćwiczyliśmy śpiewanie kolęd i odbyła się próba przedstawienia jasełek bożonarodzeniowych. Wszystkie dzieci otrzymały role na poprzednich zajęciach. Mikołaja powitamy piosenką pt. "Święty Mikołaj nocą wędruje", która już umiemy pięknie śpiewać. 

Święty Mikołaj nocą wędruje
W okna zagląda i nadsłuchuje.
Gwiazdka w okna świeci,
Gdzie są grzeczne dzieci./ x2

Ostatnią część zajęć poprowadziła nasza praktykantka w Szkole Polskiej, Pani Marta. Opowiedziała dzieciom o tradycjach świąt Bożego Narodzenia w Polsce. Podsumowaniem tematyki świątecznej były zagadki. Niektóre okazały się nie takie łatwe, było trochę kłopotu z ich odgadnięciem. Następnie dzieci obejrzały opłatek, którym łamiemy się w wieczór wigilijny. Prezentem od Pani Marty była bajka o dniu wigilijnym u Smerfów. Pod koniec zajęć dzieci otrzymały szablony kartek świątecznych, które ozdabiały według własnych pomysłów. 

Pozdrawiamy serdecznie.
Do zobaczenia na spotkaniu mikołajkowym w naszej szkole dnia 29 listopada br.
Dwie Marty i Maria

Drodzy Rodzice.
Bardzo prosimy o kontynuowanie zapoznawania dziecka z językiem polskim w domu. Oto krótkie teksty do czytania zawierające poznane dotąd litery. Prosimy, aby dziecko potrafiło samodzielnie je przeczytać (dla ułatwienia wyrazy są podzielone na sylaby). 

To ma-ma i ta-ta .
A tam? Tam mo-tyl la-ta.
To sad A-da-ma.
A-dam ma sa-mo-lot.
To las. A tam lis.
Ma-ma ma list i at-las.
Tam Ala. A tam ma-ma.
To dom. Tam sad ta-ty Ali.
Ada ma kot-ka a Ala ma lal-ki.
A to osa. Ta osa la-ta.
Ela ma ma-lut-ki do-mek.
To do-mek dla la-lek Eli.
O-la, To-la i Ka-mi-la to lal-ki
Tam jest u-li-ca.Ile tam aut i mo-to-cyk-li.

Bardzo dziękujemy za współpracę,
Maria i Marta

Jarzębina 

Ostatnie zajęcia rozpoczęliśmy od wspólnego rozwiązania krzyżówki o Powstaniu Warszawskim. Przy tej okazji powtórzyliśmy też najważniejsze informacje na ten temat. Następnie dzieci zajęły się przygotowaniem prac na konkurs, który zostanie rozstrzygnięty podczas spotkania świątecznego w Vallcarca. Ich zadaniem było wykonać projekt opłatka. Podczas dalszej części zajęć wysłuchaliśmy prezentacji o Poznaniu przygotowanej przez jedną z uczennic. Poznaliśmy legendę i najważniejsze zabytki tego miasta.
Podczas dłuższej przerwy dzieci mogły pobiegać na sali gimnastycznej. Ćwiczyliśmy też piosenkę, którą wspólnie wykonamy na naszym spotkaniu mikołajkowym.
Na zakończenie zajęć wspólnie zajęliśmy się przygotowaniem dekoracji świątecznych, które za dwa tygodnie ozdobią salę, w której się spotkamy.
Jako pracę domową dzieci otrzymały ksero z tekstem i pytaniami do niego. Prosimy również aby dzieci zapoznały się z listą lektur i wybrały jedną z nich do przeczytania. Wybraną lekturę należy nam zgłosić na pierwszych zajęciach w styczniu (Lista lektur poniżej). Wszystkie książki dostępne są w bibliotece Szkoły Polskiej. Zachęcam również do korzystania z darmowej biblioteki internetowej: http://wolnelektury.pl/

Pozdrawiamy,
Ania i Basia

Lista lektur:
I. Grupa
1. Maria Kownacka, Plastusiowy pamiętnik
2. Maria Konopnicka, Co słonko widziało
3. Janina Porazińska, Psotki i śmieszki

II. Grupa
1. Maria Kownacka Kajtkowe przygody
2.. Janina Porazińska, Szewczyk Dratewka
3. Mira Jaworczakowa, Jacek, Wacek i Pankracek (2)
4. E. Szelburg – Zarembina, Najmilsi
5. Maria Konopnicka, O krasnoludkach i o sierotce Marysi (2)
6. K Boglar, Klementyna lubi kolor czerwony

III. Grupa
1. Barbara Kosmowska, Sezon na zielone kasztany
2. Jan Brzechwa, Akademia pana Kleksa (5)
3. Edward Niziurski, Sposób na Alcybiadesa
4. Edward Niziurski, Jutro klasówka
5. Kornel Makuszyński, Awantura o Basię (2)
6. Roman Pisarski, O psie który jeździł koleją

IV. Dodatkowe
1. Aleksander Kamiński, Kamienie na szaniec
2. Maria Kruger, Godzina pąsowej róży

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Kontakt

Rozkład zajęć 2022/2023

Co jest potrzebne aby zapisać dziecko do szkoły w Katalonii?