wtorek, 25 stycznia 2011

Sprawozdanie z zajęć z 15 stycznia

Poziomki

Pierwsze zajęcia w nowym roku zaczęliśmy od oglądania książeczki : „ 100 pierwszych słów dziecka „ jest to słownik obrazkowy który przestawiam życie rodziny w różnych sytuacjach i różnych miejscach : w salonie, w kuchni przy stole, w pokoju dziecięcym czy w parku . Dzieci mówiły co i kogo widzą na obrazkach: członków rodziny, przedmioty użytku codziennego, ubrania, zwierzęta .

Następnie przeszliśmy do liczenia oraz poprawnej wymowy koloru danej kredki. Liczenie w zakresie 10 niektórym z nas sprawia jeszcze trochę problemów, dlatego musimy jeszcze trochę nad tym popracować.

Nasze zajęcia przyszła zobaczyć nowa dziewczynka tak więc przypomnieliśmy sobie jak się należy przedstawiać, każdy po kolei powiedział jak ma na imię i ile ma lat .

Na szkolnym boisku ćwiczyliśmy rzucanie do celu oraz łapanie woreczków z grochem.

Po powrocie wykonaliśmy kilka ćwiczeń logopedycznych z piórkami, których następnie użyliśmy do wylepienia ptasich skrzydeł.

Pozdrawiam

Monika

Krasnoludki

DLA BABCI


Siadaj Babciu, siadaj blisko.

Zaraz Ci opowiem wszystko.

Prawie całą noc nie spałam,

bo prezenty wymyślałam.

Na kanapie się kręciłam

aż dla Ciebie wymyśliłam:

z lodu broszkę i korale

i śniegowe cztery szale.

Dziesięć czapek w śnieżną kratkę

i lodową czekoladkę.

Jak nie będzie Ci smakować,

to mnie możesz poczęstować!


Dla Dziadka


Dziadku, dziadku, czy to Ty?

Coś na Twojej głowie lśni.

To korona! Słowo daję!

Przecież znam korony z bajek!

Czy to fotel? Ale skąd !

To nie fotel tylko tron!

I w ogóle i w szczególe

jesteś Dziadku dzisiaj królem!

Pytasz co to za zagadka?

To po prostu Święto Dziadka!

( Dorota Gellner)


21 i 22 stycznia – to ważne daty w kalendarzu. W te dni nasze Babcie i nasi Dziadkowie mają swoje święto. W Polsce te dni obchodzone są bardzo uroczyście. W przedszkolach i szkołach odbywają się akademie, a wnuczęta wręczają swoim Babciom i Dziadkom kwiaty, laurki i upominki. Nawiązując do tradycji polskiej na naszych pierwszych zajęciach w tym roku poruszyliśmy ten temat. Opowiadaliśmy o naszych Babciach i Dziadkach- tych polskich i tych katalońskich. Mówiliśmy za co ich kochamy i w jaki sposób wnuczęta mogą pomagać swoim Babciom i Dziadkom. Okazało się również , że babcie i dziadkowie są bardzo, ale to bardzo potrzebni. I tu wyszła nam naprawdę długa lista.


Po tych poważnych rozważaniach zajęliśmy się ćwiczeniami z języka polskiego. Krasnoludki poznały zależności pokrewieństwa w rodzinie. Bardzo łatwo odgadły zagadki:

1.To jest zagadka bardzo łatwa. Kim jest dla mnie mamy matka? ( babcia)

        1. Problem to jest bardzo łatwy. Kim jest dla mnie tata taty? ( dziadek)

Na przykładzie wyrazów MAMA- MAMUNIA

TATA- TATUNIO

BABCIA- BABUNIA

DZIADEK- DZIADZIUNIO uczyliśmy się zdrobnień wyrazów.

Po zajęciach muzycznych z panem Dominikiem niespodziewanie do sali weszła prawdziwa polska BABCIA . Opowiedziała dzieciom o swoim dzieciństwie, śpiewała z Krasnoludkami i tańczyła. Pokazała stare fotografie i częstowała dzieci ciastkami. To było bardzo miłe spotkanie.

Pod koniec zajęć dzieci wykonały laurki dla swoich babć i dziadków.

Cameron w imieniu wszystkich Krasnoludków wręczyła Babci laurkę wraz z podziękowaniem za mile spotkanie.


Na tym spotkaniu mówiliśmy także o podziale roku kalendarzowego na cztery pory roku: wiosnę, lato , jesień i zimę. Określaliśmy cechy charakteryzujące te okresy. Przypisywaliśmy każdej porze roku określone barwy dla niej charakterystyczne. I tak: zima to kolor zdecydowanie biały, wiosna- to zieleń , lato – to kolor żółty, a jesień- to brąz i czerwień. W zajęciach tych uczestniczyła po raz pierwszy pani Olga, którą serdecznie witamy. Mamy nadzieje, że będzie Ona z nami współpracować przez dłuższy czas.

Do zobaczenia na kolejnych zajęciach.

Maria i Olga.


Praca domowa.

Bardzo prosimy o powtórzenie w domu nazw pór roku i utrwalenie ich kolejności występowania. Ponadto, wyrazy z które dzieci powinny utrwalić to:

wnuczek, wnuczka, pokrewieństwo.

Pszczółki

Na ostatnich zajęciach w związku z nadejściem Nowego Roku przypomnieliśmy sobie szczegółowo :

Następujących po sobie kolejno pór roku, miesięcy, dni, znaków zodiaku a także rzymskiego sposobu zapisywania dwunastu miesięcy.

Szukając dalszych inspiracji do naszej książeczki, poznaliśmy Karolcię. Przygody tej sympatycznej bohaterki od razu pobudziły naszą wyobraźnię i zaowocowały przepięknymi fantazjami.. Angela na pewno chętnie zaprzyjaźniłaby się z właścicielką magicznego koralika ;)

Podczas zajęć muzycznych okazało się, że nie tylko Pan Dominik potrafi pięknie grać i śpiewać..

DiK

Wisła


Ostatnie zajęcia rozpoczęliśmy od opowiadania przez każde dzieci; gdzie spędziły święta, jakie potrawy występowały na wigilijnym stole, o prezentach i o spotkaniu w Szkole Polskiej.

Następnie czytaliśmy opowiadanie o Kazimierzu Wielkim i wytłumaczyliśmy sobie dlaczego mówimy o nim, iż "Zastał Polskę drewnianą, a zostawił murowaną'. Odpowiedzieliśmy sobie także na liczne pytania dotyczące czytanego tekstu.

Po krótkim zadaniu rebusowym i zagadkach językowych, poznaliśmy samogłoski. Podkreślaliśmy je w wyrazach i zdaniach. Kilkakrotnie przeczytaliśmy także polski alfabet z dokładną wymową wszystkich literek.

Poznaliśmy także 10 ważnych zasad komunikowania się oraz przedstawiania. Odegraliśmy krótkie scenki w oparciu o te zasady.

Następnie wypisaliśmy przedmioty, które można odnaleźć w poszczególnych miejscach w domu takich jak: kuchnia, pokój dziecinny, salon, sypialnia, garaż, piwnica, spiżarnia.

Wypisywaliśmy także wyrazy dotyczące poszczególnych części ciała używając przy tym obrazka z cała sylwetką człowieka, np.: kolano, ramiona, barki, stopa, plecy i wiele innych.

Wypełnialiśmy również puste miejsca w wyrazach zawierających "rz" i poćwiczyliśmy pisownię wyrazów z "rz".
Na sam koniec zajęć posłuchaliśmy audiobooka z legendą Jana Brzechwy "Pchła Szachrajka".

Joanna